Hur ta hand om kantareller???
Jag har fått en stor påse med kantareller men jag har ingen aning om hur jag ska ta hand om dem.
Hur rensar jag?
Hur gör jag sen? Vad är att förvälla?
Kan jag frysa dem och sen ta upp och steka nån annan gång??
Jag har fått en stor påse med kantareller men jag har ingen aning om hur jag ska ta hand om dem.
Hur rensar jag?
Hur gör jag sen? Vad är att förvälla?
Kan jag frysa dem och sen ta upp och steka nån annan gång??
Är det gula kantareller eller höstkantareller?
Höstkantareller är utmärkta att torka,medans gula är bättre att förvälla och frysa in.....
Rensa bort all jord och smuts med en pensel
sen kan du skära kantarellerna till mindre bitar och lägga i en kastrull så att dom får koka i sitt eget spad (Förvällning) tills allt vatten är borta
sen kan du låta det svalna och lägga i frys påsar och frysa in håller ca 6-12månader
Bra tråd! Det vore kul att höra hur ni använder kantarellerna sen! Ge era bästa tips, så puffar jag för tråden på Matliv!
Jag brukar steka upp dem och ha kantarellerna till maten som kött eller i såsen
brukar aven göra små pajer och frysa in för att ta fram till Lunch eller middag när man inte orkar anstänga sig
Ska vi äta dom direkt så smörsteker jag dom gärna.
1: Rensar m en borste och skär i mindre bitar.
2: Värmer upp stekpannan m en klick smör
3: i med gulingarna och har i lite salt när vätskan har halveras.
4: lägger på en macka och käkar.
Annars använder jag gärna dom till att göra stuvningar, kött i alla former är det jättegott att ha stuvade kantareller.
Alt bara göra en vanlig sås och ha i dom i.
(gjorde det idag när vi åt älgstek & kantarellsås)
I skogensgryta är det jättegott att ha i kantareller.
Älgkött som kokas, blanda i lingon/kantareller på slutet. (har då i regel kantareller i frysen)
Skär köttet i mindre bitar, fräs på lite lätt, fräs med vitlök + lök.
slå på buljong och grädde och låt sjuda tills köttet nästan är klart, låt lite enbär koka med på slutet, ha i kantareller och lingon mot slutet och krydda först då när smakerna ha blandats lite.
(salt, svart -vitpeppar) vill man ha lite sötare smak på grytan så ta i lite gelé.
Vid infrysning av kantareller så ha inte i smör när ni förväller dessa, dom härsknar snabbt m smöret.
Jag älskar kantareller. Plockade, förvällde och mumsade idag. Här är tre inlägg från min blogg om kantareller.
http://hanna.fornhem.se/?p=3024
http://hanna.fornhem.se/?p=2841
http://hanna.fornhem.se/?p=2824
Omelett med kantareller är supergott.
Smörstekta med salt på macka, så gott så man spricker.
Sås till kött.
Rakt ner i gryta,
När du förvällt, häll inte bort spadet utan frys in svamp med spad och det blir en fin bas till en sås sedan.
Superlågt gi i kantareller, jättenyttigt!
rensa kantarellerna
lägg dom i en stekpanna och låt dom förvällas på låg värme, tills allt vatten är borta
häll av vattnet , lägg i ilite smör o stek dom
När det gäller torkning av höstkantareller så brukar jag göra så här.
Rensa bort barr och liknande tag bort smutsig del av fot.Dra isär svampen.
Lägg den rensade svampen på tidningspapper.Lämpligt att bara öppna en tidning i mitten.
Se till att svamparna inte ligger ovanpå varandra.
Detta går bra utan fläkt i början av säsonge när svampen inte är så blöt.
Är svampen lite bllötare är det fint med en bordsfläkt över natten.
Svampen har sedan krympt så du kan fösa ihop den på en mindra yta.Där kan den eftertorka ytterligare någon dag eller 2.Dn ska helst vara knastertorr när du förpackar den i glasburkar eller plastpåsar.
Sedan håller svampen i flera år.Bara att ta upp lämplig mängd och blötlägga i några minuter.
Ska du göra en sås kan du använda blötläggningsvattnet i såsen.
men höstkantareller smakar mycket ändå.
Lämplig gåva också att ta med till en vän du besöker.En liten påse med ett fint band på och fin etikett
Höstkantareller var ett nytt ord på trattkantareller för mig! ;)..
När vi plockar kantareller (oavsett tratt- eller vanliga) så brukar vi oftast förvälla dem och sedan frysa in dem i fryspåsar (tillsammans med vätskan då) i lagom portionsstorlekar.
För första gången i år har jag dock torkat några trattkantareller, men det var för att sonen tröttnade så tidigt i skogen att vi fick åka hem efter c:a 20-30 svampar och det var för lite för att förvälla så jag torkade dem istället.. ;)
Tack :) Nu har jag tagit hand om svampen och hoppas det blev bra, är inte så bevandrad i svampens värld men gott är det =) Jätte bra med tips på vad man kan göra med svampen =)
Enda nackdelen var alla spindlar som var med :P