• Loth

Nutramigen "välling"

Min son (4 månader) har börjat äta nutravällingen som finns i recepthäftet. Jag har hittills kört med bara vetemjöl, vatten och nutra, det funkar bra och är mättande. Köpte hem majsstärkelse idag och tänkte testa den andra vällingen man kan blanda ihop på den, men upplever den som mycket mer vattnig? Mättar den ändå lika bra, ni som testat båda? Vilken föredrar ni?

Tack på förhand Glad

♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • Svar på tråden Nutramigen "välling"
  • Blå Flygare

Oj, vetemjöl ska man inte ge innan 6 mån, det ökar risken för att barnet ska få ceilki - glutenintollerans. Innan 6 mån är ren nutra - ersättning - att föredra. Vid speciella behov kan man dock ge välling på majsstärkelse ist. Och ja, den är tunnare och mer lättsmält.

• Loth

Ok, det visste jag inte. Det är dietisten som rekommenderat oss vetemjöl eller majsstärkelse till honom... Våran son blir inte mätt på enbart nutran, den måste bli mer mättad för honom och majsstärkelsen blev som jag trodde alldeles för blaskig.

• Clea

Loth: hur mycket Nutra dricker han och hur ofta?

• Loth

Han dricker allt från 160-220ml ca varannan timme, ibland mer. Han vaknar oftare på natten också när det är vanliga nutran vi ger, med välling sover han "bättre" för att han är mättare längre, då oftast upp mot 3-4h iaf.

• Loth

*Många dagar småäter han hela tiden, med 20-40 min intervaller, det känns som han tröttnar på att dricka när det är för flytande, för med tjockare så äter han mer ordentliga mål i ett stöp.

Finns det något som är bättre än vetemjöl att tjocka ut det lite med såhär tidigt då?

• Dr Mupp
    Loth skrev 2010-09-13 07:27:33 följande:

*Många dagar småäter han hela tiden, med 20-40 min intervaller, det känns som han tröttnar på att dricka när det är för flytande, för med tjockare så äter han mer ordentliga mål i ett stöp.

Finns det något som är bättre än vetemjöl att tjocka ut det lite med såhär tidigt då?

Havremust gjorde vi välling på. Innehåller mycktet mindre gluten än vad vetemjöl gör.

Annars kan du ju bäörja med mat, är bättre han äter mat än välling.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Tillalamm

Vi har gjort nutravälling av majsstärkelse, skrädmjöl (rostad havre), bovetemjöl mm. Konsistensen blir lite olika men vår pojk har inte gjort någon skillnad på dem:)

Skulle nog också vänta med vete till efter 6 mån, helst ett år. Variera gärna vällingen så han inte får samma hela tiden.

• Loth
    Dr Mupp skrev 2010-09-13 18:37:17 följande:
    Havremust gjorde vi välling på. Innehåller mycktet mindre gluten än vad vetemjöl gör.

Annars kan du ju bäörja med mat, är bättre han äter mat än välling.
    Går havremust bra för mindre än 6 månader då tro? Han har börjat med mat men det är ju inga fulla mål ännu då han bara börjat smaka, på kvällar/nätter/mornar är det ju fortfarande ersättning/välling.
    Tillalamm skrev 2010-09-13 18:41:08 följande:
    Vi har gjort nutravälling av majsstärkelse, skrädmjöl (rostad havre), bovetemjöl mm. Konsistensen blir lite olika men vår pojk har inte gjort någon skillnad på dem:)

Skulle nog också vänta med vete till efter 6 mån, helst ett år. Variera gärna vällingen så han inte får samma hela tiden.
    Jo han får vanliga nutran utan blandning på dagarna, det är om nätterna han får vällingen så att han sover mer i stöten. På dagen gör det ju inte så mycket om han vaknar titt som tätt för att äta heller. Majsstärkelsen förstod jag inte vad funktionen skulle vara på den? Han blev inte mättare på den än nutran utan tillsatser. 
  • Blå Flygare

Majsmjöl är kraftigare än majsstärkelse, mer mättande och blir tjockare. Men är som majstärkelse milt ochglutenfritt. Rismjöl är ungefär som majsstärkelse, lite kraftigare möjligen ochglutenfritt. Vi gav mycket havre, och dottern blevallergisk mot havre. Där är nogrisken med allt om man ger för ensidig kost.

• Tillalamm
    Blå Flygare skrev 2010-09-13 20:11:22 följande:
    Majsmjöl är kraftigare än majsstärkelse, mer mättande och blir tjockare. Men är som majstärkelse milt ochglutenfritt. Rismjöl är ungefär som majsstärkelse, lite kraftigare möjligen ochglutenfritt. Vi gav mycket havre, och dottern blevallergisk mot havre. Där är nogrisken med allt om man ger för ensidig kost.
    Precis, det är risken. Om man bara ger samma mat hela tiden riskeras allergi mot densamma. Jag har läst en del om det i "Hjälp vad ska jag äta?" av Ingrid Franzon - här beskrivs bla. hur man roterar maten för att undvika fördoämnesallergi. Dock är det svårt med små, tycker jag, det är inte alltid de accepterar olika välling. Min pojk tycker ex bäst om havrevällingen och klagar lite om jag gör ex bovetevälling.
  • Tillalamm
    Loth skrev 2010-09-13 18:46:23 följande:
    Går havremust bra för mindre än 6 månader då tro? Han har börjat med mat men det är ju inga fulla mål ännu då han bara börjat smaka, på kvällar/nätter/mornar är det ju fortfarande ersättning/välling.
    Tillalamm skrev 2010-09-13 18:41:08 följande:

Jo han får vanliga nutran utan blandning på dagarna, det är om nätterna han får vällingen så att han sover mer i stöten. På dagen gör det ju inte så mycket om han vaknar titt som tätt för att äta heller. Majsstärkelsen förstod jag inte vad funktionen skulle vara på den? Han blev inte mättare på den än nutran utan tillsatser. 
    Tanken med majsstärkelsen är att göra det lite tjockare så att bäbisen håller sig mätt längre. Men det är kanske bättre med lite grövre mjöl.
  • Loth

Så mycket olika mjölsorter jag aldrig tänkt på! Skall spana i affären och testa på lite olika, så han får variation.

Pratade med BVC idag också, hon sa också varierande kost men i övrigt tyckte hon att jag skulle gå efter vad dietisten rekommenderat. Tycker det är väldigt konstigt och lite fel att dietisten inte informerar noggrannare om att bebis kan bli allergisk av att få samma typ av innehåll i välling t ex och att man inte bör ge mjöl till barn under 6 månader.

Fast i recepthäftet står det ju bara "barn från 4-6 månader" ang. vällingarna och gröten, hur skall man kunna veta att just den vällingen skall han inte få dricka innan han är så många månader gammal. Får ta det på nästa möte också!

• Guld gossarnas Super Mamma

Men när det står från 4-6 månader betyder ju att de då är för barn i den åldern,alltså från 4 månader tills de är närmre 7  månader.sen blir det för ännu äldre,och då med annat.

HAR VÄRLDENS VACKRASTE BARN!
  • Loth
    Guld gossarnas Super Mamma skrev 2010-09-14 18:59:54 följande:
    Men när det står från 4-6 månader betyder ju att de då är för barn i den åldern,alltså från 4 månader tills de är närmre 7  månader.sen blir det för ännu äldre,och då med annat.
    Ja såklart, men i 4-6 månader står b la vetemjölsbaserad välling och det är ju inte lämpligt att ge innan 6 månader tydligen, det är väldigt otydligt isf.
  • Tillalamm
    Loth skrev 2010-09-14 18:50:55 följande:
    Så mycket olika mjölsorter jag aldrig tänkt på! Skall spana i affären och testa på lite olika, så han får variation.

Pratade med BVC idag också, hon sa också varierande kost men i övrigt tyckte hon att jag skulle gå efter vad dietisten rekommenderat. Tycker det är väldigt konstigt och lite fel att dietisten inte informerar noggrannare om att bebis kan bli allergisk av att få samma typ av innehåll i välling t ex och att man inte bör ge mjöl till barn under 6 månader.

Fast i recepthäftet står det ju bara "barn från 4-6 månader" ang. vällingarna och gröten, hur skall man kunna veta att just den vällingen skall han inte få dricka innan han är så många månader gammal. Får ta det på nästa möte också!
    Min erfarenhet är att BVC inte alltid har så bra koll på allergier (och inte dietister kopplade till VC heller för den delen). Vill du kan du ju titta ex i boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson, där står det mycket som jag tycker är bra om allergier och alternativa gryner och mjöl.
  • Loth
    Tillalamm skrev 2010-09-14 20:24:09 följande:
    Min erfarenhet är att BVC inte alltid har så bra koll på allergier (och inte dietister kopplade till VC heller för den delen). Vill du kan du ju titta ex i boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson, där står det mycket som jag tycker är bra om allergier och alternativa gryner och mjöl.
    Helt förkastligt... Vem skall man då lita på? Barnläkaren rekommenderade ju också dietisten. Nåja, man får klara sig bäst på egen hand, tack för tipset, skall kika på bibblan först om den skulle finnas där!
Svar på tråden Nutramigen "välling"