• Mamasnest

Hur svårt är det att få vårdbidrag?

Jag har en dotter på 3 år som inte klarar mer än ca 20 timmar i veckan på dagis utan att få svår huvudvärk. Min man jobbar bara 2 veckor av 5 så när han är hemma går hon 15 timmar i veckan, vilket passar henne utmärkt.
    När jag är ensam med baren är det svårt att hålla tiderna nere eftersom jag pluggar heltid, så nu undrar jag om det är värt att ev. söka vårdbidrag för den tiden jag är ensam och hon skulle behöva vara hemma mer?!
    Låter det orimligt att få det tro?

Ska även ta upp detta med vår barnläkare på onsdag.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hur svårt är det att få vårdbidrag?
  • solskina

Jag tror tyvärr att det är svårt utan diagnos. Men har ni träffat läkare om hennes problem så är det klart lättare.
    Sedan måste förskolan även dom tycka att det är ett problem.

Men jag tror dok inte att du får mer är 1/4del och det är ca 1800kr månaden så vårdbidrag är inga stora pengar.

• Philippa

Har hon någon diagnos?

Min son har lindrig autism och vi har fullt vårdbidrag.

• Mamasnest
    solskina skrev 2010-09-12 18:33:11 följande:
    Jag tror tyvärr att det är svårt utan diagnos. Men har ni träffat läkare om hennes problem så är det klart lättare.
    Sedan måste förskolan även dom tycka att det är ett problem.

Men jag tror dok inte att du får mer är 1/4del och det är ca 1800kr månaden så vårdbidrag är inga stora pengar.
    Vi har diagnos, hon har barnmigrän precis som sin syster och jag hade det med som liten.
    Hon har fått migrän på dagis så de stöttar mig till 100 % och förstår hennes behov.

Egentligen är jag inte ute efter pengarna utan vill bara slippa bli nollad i min SGI om jag går ner i studietid för hennes skull. Skulle man kanske kunna söka dispens bara för det?!