• Mamasnest

Hur svårt är det att få vårdbidrag?

Jag har en dotter på 3 år som inte klarar mer än ca 20 timmar i veckan på dagis utan att få svår huvudvärk. Min man jobbar bara 2 veckor av 5 så när han är hemma går hon 15 timmar i veckan, vilket passar henne utmärkt.
    När jag är ensam med baren är det svårt att hålla tiderna nere eftersom jag pluggar heltid, så nu undrar jag om det är värt att ev. söka vårdbidrag för den tiden jag är ensam och hon skulle behöva vara hemma mer?!
    Låter det orimligt att få det tro?

Ska även ta upp detta med vår barnläkare på onsdag.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hur svårt är det att få vårdbidrag?
  • solskina

Jag tror tyvärr att det är svårt utan diagnos. Men har ni träffat läkare om hennes problem så är det klart lättare.
    Sedan måste förskolan även dom tycka att det är ett problem.

Men jag tror dok inte att du får mer är 1/4del och det är ca 1800kr månaden så vårdbidrag är inga stora pengar.

• Philippa

Har hon någon diagnos?

Min son har lindrig autism och vi har fullt vårdbidrag.

• Mamasnest
    solskina skrev 2010-09-12 18:33:11 följande:
    Jag tror tyvärr att det är svårt utan diagnos. Men har ni träffat läkare om hennes problem så är det klart lättare.
    Sedan måste förskolan även dom tycka att det är ett problem.

Men jag tror dok inte att du får mer är 1/4del och det är ca 1800kr månaden så vårdbidrag är inga stora pengar.
    Vi har diagnos, hon har barnmigrän precis som sin syster och jag hade det med som liten.
    Hon har fått migrän på dagis så de stöttar mig till 100 % och förstår hennes behov.

Egentligen är jag inte ute efter pengarna utan vill bara slippa bli nollad i min SGI om jag går ner i studietid för hennes skull. Skulle man kanske kunna söka dispens bara för det?!
    1/4 skulle vara perfekt om jag kan välja att lägga tiden när jag vill. Då skulle jag kunna gå 50% när jag är ensam och 100% när min man är hemma. resten av kurserna tentar jag ikapp senare. Jag har ju bara ett år kvar på utbildningen.
  • Mamasnest
    Philippa skrev 2010-09-12 18:37:27 följande:
    Har hon någon diagnos?

Min son har lindrig autism och vi har fullt vårdbidrag.
    Det var inte så svårt att diagnostisera eftersom hon får helt solklara migränanfall. Dessutom är ju barnmigrän väldigt ärftligt och jag hade svår barnmigrän som liten.
    Som tur är har inte min stora tjej så stora problem med sin migrän, det händer väldigt sällan att hon får anfall men lillan har ont i huvudet i princip varje dag om vi har "normal aktivitet". Migrän får hon efter långa perioder av för mycket intryck och då kan migränanfallen komma flera gånger i veckan.
  • Busbellan

Hmm, kan kanske blir svårt att få vb för det, men jag är ju inte så insatt i problemen så jag vet ju inte riktigt vad det innebär

Man kan ju inte få vb för att man inte kan jobba heltid, utan vb får man ju för det extraarbete man har med barnet jämfört med "normala" jämnåriga.
    Så är det nåt med hennes migrän som göra att hon kräver mer arbete från er föräldrar så vore det kanske inte omöjligt att få vb.
    För att få 1/4 så ska merjobbet beräknas till ca 10 timmar/vecka

Mamma till Nora, August och Ella
  • mady

det är inte diagnosen som styr utan merarbete och rent krasst så är det inte ett merarbete du gör om du har henne hemma... det är merjobb i form av medicinering speciella träningar, sjukgymnastik etc som ger VB,

• mady

men sjukintyg till CSN kan fungera...

• Mamasnest
    Busbellan skrev 2010-09-12 18:41:09 följande:
    Hmm, kan kanske blir svårt att få vb för det, men jag är ju inte så insatt i problemen så jag vet ju inte riktigt vad det innebär

Man kan ju inte få vb för att man inte kan jobba heltid, utan vb får man ju för det extraarbete man har med barnet jämfört med "normala" jämnåriga.
    Så är det nåt med hennes migrän som göra att hon kräver mer arbete från er föräldrar så vore det kanske inte omöjligt att få vb.
    För att få 1/4 så ska merjobbet beräknas till ca 10 timmar/vecka
    Men vad innebär merjobb? Vi kan ju tex inte göra alla saker andra gör utan måste planera noga och sprida ut aktiviteter. Alltså tar allt längre tid för oss eftersom hon inte orkar med för mycket "ärenden" eller annat som måste göras.
    Innebär det att jag blir nollad i min SGI om jag går ner i studietakt pga min dotters behov?
  • mady

om du får sjukintyg på hennes behov att hon inte orkar dagis osv så kan du ha vab på henne och gå ner i studietakt. Men mertid är vårdbehov mer konktret att hon behöver medicineras, smörjas, göra sjukgymnastik att hennes sjukdom gör att hon behöver hjälp med saker som andra barn i hennes ålder förväntas klara själv etc

men att hon får huvdvärk av att vistas i vissa miljöer över en viss tid tror jag inte de skulle godkänna som merjobb.

• Mamasnest
    mady skrev 2010-09-12 18:42:31 följande:
    men sjukintyg till CSN kan fungera...
    Van innebär det om jag lämnar sjukintyg till CSN? Att de har större förståelse om jag inte klarar alla poäng som krävs?
  • mady
    Mamasnest skrev 2010-09-12 19:59:39 följande:
    Van innebär det om jag lämnar sjukintyg till CSN? Att de har större förståelse om jag inte klarar alla poäng som krävs?

ja, jag har vänner som pga sjuka barn inte klarat alla poäng så har de lämnat in intyg och ändå blivit berättigade till fortsatt studiestöd.

Lycka till!

• Mamasnest
    mady skrev 2010-09-12 20:05:53 följande:

ja, jag har vänner som pga sjuka barn inte klarat alla poäng så har de lämnat in intyg och ändå blivit berättigade till fortsatt studiestöd.

Lycka till!

Tack för tipset, ska kolla upp det direkt!
  • Skumboll
    pigglet skrev 2010-09-12 20:20:57 följande:
    Är vb sgi-skyddande? Visste jag inte...
    Nej, det är det inte. 
    ♥ Simon ♥
  • Skumboll

Merarbete är det arbete/vård/tillsyn ni ger ert barn i förhållande till ett "normalt" barn i samma ålder. Det ÄR svårt att avgöra vad som är merarbete och inte, men vb är ingen ersättning för att man inte kan jobba (eller plugga). 
    Be läkaren om ett BRA och utförligt intyg. Sedan skriver du ner hur en, eller ett par, dagar ser ut med din dotter. Exakt vad ni gör och hur lång tid det tar. För söka kan man alltid! 

♥ Simon ♥
  • Mamasnest
    pigglet skrev 2010-09-12 20:20:57 följande:
    Är vb sgi-skyddande? Visste jag inte...
    Ok, jag trodde att det var som Tillfällig föräldrapenning och räknades som en sysselsättning.
    Bäst för mig verkar vara att skicka in läkarintyg till CSN, jag är ju inte ute efter pengar utan att kunna vara hemma med min dotter när hon behöver utan att bli nollad i SGIn.
Svar på tråden Hur svårt är det att få vårdbidrag?