• Anonym (Mår illa)

Mirena och illamående på natten!

Satte in Mirena hormonspiral för ett år sedan. Har haft regelbunden mens sen i mars. Har de senaste 2 veckorna vaknat på nätterna och mått illa och mensen har ersatts av bruna flytningar.

Trivs jättebra med spiralen, särskilt nu när blödningarna börjar ge sig, men illamåendet börjar bli jobbigt. Kommer ibland även dagtid =(

Fler som mått illa av spiralen? Har det gått över?

• Svar på tråden Mirena och illamående på natten!
  • Anonym (Mår illa)

Ingen?

• Anonym

ta ett graviditetstest, tycker det verkar konstigt att du ska få illamående som en biverkning efter så lång tid. Man kan ju få det av hormoner men isf borde det ha kommit ganska direkt, inte efter ett år. Dessutom har du fått mindre mens. Ta ett graviditetstest.

• Anonym (Mår illa)
    Anonym skrev 2010-09-12 22:40:46 följande:
    ta ett graviditetstest, tycker det verkar konstigt att du ska få illamående som en biverkning efter så lång tid. Man kan ju få det av hormoner men isf borde det ha kommit ganska direkt, inte efter ett år. Dessutom har du fått mindre mens. Ta ett graviditetstest.
    ja fast jag hade ju bruna flytningar under min mensvecka...och har ju inga andra symptom...
    Vill bara bli av med illamåendet! uch, så jobbigt =(

Ska ta ett test också, är kanske inte fel, även om det verkar osannolikt...
  • Anonym
    Anonym (Mår illa) skrev 2010-09-13 09:50:50 följande:
    ja fast jag hade ju bruna flytningar under min mensvecka...och har ju inga andra symptom...
    Vill bara bli av med illamåendet! uch, så jobbigt =(

Ska ta ett test också, är kanske inte fel, även om det verkar osannolikt...
    Bruna flytningar + illamående låter som tillräckliga symptom. När jag blev gravid med piller så hade jag bara illamående som symptom, hade tom mens som vanligt...
  • Anonym (Mår illa)
    Anonym skrev 2010-09-13 13:25:47 följande:
    Bruna flytningar + illamående låter som tillräckliga symptom. När jag blev gravid med piller så hade jag bara illamående som symptom, hade tom mens som vanligt...
    Oj! Knepigt hur kroppen funkar...
    Har du varit med om fler graviditeter? Har du haft mens då med?
    jag har en son på 2 år och hade inte mens under hans graviditet.

Har beställt ett test på nätet, kommer nog imorn...bättre att testa så kan jag (förhoppningsvis) släppa den tanken sen :)

Återkommer med resultatet om du är nyfiken och vill veta :D
  • Anonym
    Anonym (Mår illa) skrev 2010-09-13 19:55:35 följande:
    Oj! Knepigt hur kroppen funkar...
    Har du varit med om fler graviditeter? Har du haft mens då med?
    jag har en son på 2 år och hade inte mens under hans graviditet.

Har beställt ett test på nätet, kommer nog imorn...bättre att testa så kan jag (förhoppningsvis) släppa den tanken sen :)

Återkommer med resultatet om du är nyfiken och vill veta :D
    Jag har varit gravid 4 ggr och hade mens de första 3 mån under tre av dem, inte den sista =)
  • nindemandil

Nä, men jag måste fråga. När det ändå handlar om Mirena.

Jag har alltid haft kraftig mensvärk + blödningar så nu den 27:e augusti satte jag in en Mirena. Jag hade precis haft mensen bara 2-3 dagar innan. De 3-4 dagarna efter kom det liksom bara några droppar blod men nu har jag haft mens i 2 veckor. Inte bara spottblödningar utan riktiga mensblödningar + värk som heter duga.

Är detta verkligen normalt? Förstått att man kan ha småblödningar i början men det här var inte vad jag räknade med. Speciellt nu när jag börjat skolan igen också men helst vill ligga i sängen för att jag har så jäkla ont.

Eller detta kanske är vanligt när man haft riklig mens istället för normal innan? För nu är den kanske mer som den borde varit innan.. Men 2 veckor är ändå en jäkla pers att genomlida, speciellt om det fortsätter :(

• Anonym (Mår illa)
    Anonym skrev 2010-09-14 01:38:30 följande:
    Jag har varit gravid 4 ggr och hade mens de första 3 mån under tre av dem, inte den sista =)
    Igår började jag få ljusrosa flytningar, som vatten, idag är de mer blodfärgade men inte "tjocka" som mens (ursäkta detaljerna).
  • Anonym (Mår illa)
    Anonym (Mår illa) skrev 2010-09-14 19:52:28 följande:
    Igår började jag få ljusrosa flytningar, som vatten, idag är de mer blodfärgade men inte "tjocka" som mens (ursäkta detaljerna).

??? vad hände...fortsätter i alla fall...

Idag kom testerna jag beställt, köpte såna där billiga stickor, som små pinnar. Testade nu ikväll men blev inte riktigt klok...om man tittar på stickan rakt framifrån ser man bara ett streck men tittar man på testet från sidan kan man se två streck...vet inte om ni vet vilket test jag pratar om eller hur det ser ut men det är som en liten bula på testen och strecket sitter precis där bulan går ner...kanske en skugga?! vet ju inte vart strecket "normalt" ska visa sig. Ska testa imorn bitti igen...
    Har inte mått illa idag i alla fall!

nindemandil skrev 2010-09-14 15:11:01 följande:
    Nä, men jag måste fråga. När det ändå handlar om Mirena.

Jag har alltid haft kraftig mensvärk + blödningar så nu den 27:e augusti satte jag in en Mirena. Jag hade precis haft mensen bara 2-3 dagar innan. De 3-4 dagarna efter kom det liksom bara några droppar blod men nu har jag haft mens i 2 veckor. Inte bara spottblödningar utan riktiga mensblödningar + värk som heter duga.

Är detta verkligen normalt? Förstått att man kan ha småblödningar i början men det här var inte vad jag räknade med. Speciellt nu när jag börjat skolan igen också men helst vill ligga i sängen för att jag har så jäkla ont.

Eller detta kanske är vanligt när man haft riklig mens istället för normal innan? För nu är den kanske mer som den borde varit innan.. Men 2 veckor är ändå en jäkla pers att genomlida, speciellt om det fortsätter :(

Jag vet att jag blödde dagligen i ca 2 månader efter att jag satt in spiralen dock inte så rikligt som mensblödning. Kunde gå med trosskydd hela tiden. De två följande månaderna kom det mer sporadiska blödningar, sen fick jag till slut mens när jag skulle...minns inte exakt hur det var i början, kanske hade jag rikliga blödningar?! Man glömmer så fort...

Men blödningarna ska avta! Hoppas det går bra för dig!

• emmahedstrom

det enda som inte innehåller hormoner är kopparspiral. det är hormoner i hormonspiral ,duh? (ursäkta)
     hormoner kan påverka kroppen på en massa konstiga vis har jag lärt mig. 
    Finns många som  fått biverkningar långt efter att ha ätit hormonpreparat en lång tid.
    jag tycker attt du ska ska ta ut den!, jag vet själv hur det känns att vara illamående, det är jätttejobbigt.
    jag kämpar fortfarande med mina biverkningar på p-pillren. men kan ju vara så att du är gravid, vem vet. 

• Anonym (Mår illa)
    emmahedstrom skrev 2010-09-16 09:05:47 följande:
    det enda som inte innehåller hormoner är kopparspiral. det är hormoner i hormonspiral ,duh? (ursäkta)
     hormoner kan påverka kroppen på en massa konstiga vis har jag lärt mig. 
    Finns många som  fått biverkningar långt efter att ha ätit hormonpreparat en lång tid.
    jag tycker attt du ska ska ta ut den!, jag vet själv hur det känns att vara illamående, det är jätttejobbigt.
    jag kämpar fortfarande med mina biverkningar på p-pillren. men kan ju vara så att du är gravid, vem vet. 
    Jag testade mig igår morse med men det visade inget (tack å lov). ¨Mådde lite illa i morse men det är en "bra" period just nu...ska ändå rådgöra med barnmorskan eftersom jag haft regelbunden mens i flera månader och sen frångår det mönstret. Blöder nu "mensblödning". Inte roligt när man precis haft bruna flytningar i en vecka =(

Tack för era svar!
  • eliza3

Det här är en gammal tråd men om TS ser detta, har du lust att svara? Sitter nämligen i samma sits som du gjorde då när du skrev tråden. Hur mår du nu, tog du ut spiralen?
    Jag har haft min spiral i drygt 3 månader och har börjat må illa först nu. Det är mest på mornarna och har oftast gått över när jag ätit något, ungefär som graviditetsillamående men idag har jag för första gången varit illamående nästan hela tiden. Det verkar som det bara blir värre, Om det beror på spiralen,så tar jag ut den, står inte ut med detta. Tycker att det är konstigt att det kom först nu och inte direkt efter insättandet.

Så hur har det gått för dig, när tog illamåendet slut? Hur länge ska man stå ut??

• Anonym (Samma symtom)

Jag satte in hormonspiral och det tog nästan ett år innan blödningarna slutade. Jag har ofta obehag och ibland får jag just graviditets symtom. Blir trött, svullna bröst, illamående. Men sen går det över. Jag skulle ta ut spiralen direkt om det inte vore så att den är bra för mig av medicinska skäl. Blödningarna. Jobbigt läge. Pest eller kolera liksom.
    Min syster har pessar och är nöjd. 

• Anonym (m)

Jag puffar upp den här tråden igen.

Jag satte in spiralen i juli och mår nu illa, har mensvärk i ryggen och känner mig lite yr. Precis som när jag var gravid. Har tagit två tester med 14 dagars mellanrum och de visade ingenting så gravid är jag inte.
    Kan det vara spiralen som får mig att må så här?
    Borde det inte kommit tidigare då?

• Gullhönan

Jo man kan få graviditets symtom av hormonspiralen som innehåller graviditetshormonet gestagen.. En vän får det - återkommande, blir trött, svullna bröst och mår illa....

• Anonym (m)
    Gullhönan skrev 2011-10-30 21:21:45 följande:
    Jo man kan få graviditets symtom av hormonspiralen som innehåller graviditetshormonet gestagen.. En vän får det - återkommande, blir trött, svullna bröst och mår illa....
    Vet du om det försvinner efter ett tag eller är det såhär det är tänkt att jag ska må nu?
    Om det är övergående kan jag leva med det men inte annars.
    Blev inte såhär av mina minipiller jag åt förut, exlutena.
  • Gullhönan

Säkert olika. Min vän har haft spiralen länge, och för det mesta mår hon ok, men ibland kommer dessa symtom. Och då är det klart att man måste kolla om trådarna är kvar, så att det inte är en graviditet. Men det är ju konstigt med tanke på att det är samma hormonmängder som utsöndras. Men man kanske är olika känslig för dem beroende på andra saker.
    Men så fort man laborerar med syntetiska hormoner, som i sin tur påverkar kroppens egen produktion av andra hormoner, så sätter man ju kroppens egna system ur spel.
    Min vän har starka medicinska skäl att använda hormonspiral och skulle inte göra det för att enbart undvika graviditet. Det finns ju biverkningsfria p-metoder utan hormoner. 
    Men eftersom de flesta använder hormoner, så blir det på nåt sätt ett "normaltillstånd". 

• Anonym (m)
    Gullhönan skrev 2011-10-31 11:53:55 följande:
    Säkert olika. Min vän har haft spiralen länge, och för det mesta mår hon ok, men ibland kommer dessa symtom. Och då är det klart att man måste kolla om trådarna är kvar, så att det inte är en graviditet. Men det är ju konstigt med tanke på att det är samma hormonmängder som utsöndras. Men man kanske är olika känslig för dem beroende på andra saker.
    Men så fort man laborerar med syntetiska hormoner, som i sin tur påverkar kroppens egen produktion av andra hormoner, så sätter man ju kroppens egna system ur spel.
    Min vän har starka medicinska skäl att använda hormonspiral och skulle inte göra det för att enbart undvika graviditet. Det finns ju biverkningsfria p-metoder utan hormoner. 
    Men eftersom de flesta använder hormoner, så blir det på nåt sätt ett "normaltillstånd". 
    Har du några tips på vad jag kan använda istället?
    Det finns så mycket att välja på och läkaren som rekommenderade spiralen sa att den var bäst för mig.
  • Gullhönan

Du/ni bestämmer vad som är bäst för dig/er, läkarna kan ju nöja sig med att informera.
    Sakligt, om alla metoder. Läkarna bryr sig oftast inte om biverkningar, utan avfärdar dem, enligt min erfarenhet.

Läs på www.preventivmedel.com
    Finns ju många hormonfria preventivmetoder. Men läkarna brukar inte informera om dem.
    Låna tidningen Vi Föräldrar April nr 2011, bra p-guide där. Om precis allt och bra skrivet.

Har man problem med biverkningar av hormonella p-medel, brukar man faktiskt ha det av de flesta. Även om de med östrogen är både farligast och oftast mest biverkningar, dvs p-piller, p-plåster, p-ring. ( undvik!!!)
    De som innehåller "bara gestagen" är  p-spruta, hormonspiral,p-stav och minipiller.

Hormonfria
    Billingsmetoden (INTE samma som säkra perioder)
    pessar, FemCap/Milex
    Kondomer att ha i slidan
    p-dator
    Kopparspiral
    Sterilisering ( enklast på mannen)

Cervixpessar tar man ut och tvättar av varannan dag. Annars kan man ha det oavbrutet. Vid mens, som menskopp, då tar man ut oftare och tömmer. INGA biverkningar alls, enkelt, känns inte. Billingsmetoden är säkrare än kopparspiral, men kan vara lite trist att inte ha sex ibland.
    Slidkondomer är väl ingen höjdare enligt mig.

Svar på tråden Mirena och illamående på natten!