• Lisan82

Läckande bröst

Hej alla kloka mödrar,

jag håller på att försöka få till amningen med mitt första barn. Nu till det som jag inte kan hitta nått om, läcker brösten alltid? Kan man få bröstet som inte ammas att sluta läcka? Brösten läcker som värst på natten... Det läcker mycket tycker jag! Ett amningsinlägg räcker inte långt... Är det här normalt eller?

Hoppas på en massa bra svar :)  

• Svar på tråden Läckande bröst
  • kajsa8

Kan det vara så attmjölken precis runnit till!? Precis i början rann det floder :) jag köpte mjölk uppsamlare på Apoteket o dom kan du ju under tiden tömma i tex ett glas o sedan frysa in mjölken... Mina läcker inte lika mycket längre.. Men det tog någon vecka.. Nu är dottern 3 månader o det läcker väldigt lite :) lycka till

• Michisen

Utdrivningsreflexen gör med andra ord sitt jobb precis som det ska och du har gott om mjölk, grattis!

Själv sov jag med plastad frotté och extra handdukar i sängen, eftersom vi samsov och nattammade - hade en natt-BH med amningsinlägg i och bytte inlägg när jag bytte bröst. Luktade surnad mjölk i flera månader hemma.

Normalt vet jag inte, men det låter precis så som jag hade det.

För att undvika kritik, säg ingenting, gör ingenting, var ingenting. - E. Hubbard.
  • Lisan82

Hon är 3v nu så mjölken har ju inte precis runnit till.. eller räknas det som det? 

Fasen, den där sura mjölkdoften är så jobbig tycker jag. Känner mig så där lite töntig som tycker det men jag känner mig ju aldrig fräsch, vaknar i ett mjölkbad, barnet är blött, när jag ammar så rinner det gärna över i uppsamlingskoppen. Gnäll gnäll... men det gör det faktiskt inte så roligt.

Hoppas hoppas att det blir bättre, i alla fall på natten!  

• Lisan82

ps. Tack för grattiset, är glad att jag har mjölk! Hoppas på att det ska sluta göra ont snart oxå... 

• ami

Ett tips är att använda pocketblöjor-microfiberinlägg som amningsinlägg. Dom håller mycket, mycket mera än ett amningsinlägg. Så slipper du att det blir blött i sängen.

• Scoobydo

En annan sak du kan göra är att när du ammar och du känner hur mjölken rinner på andra bröstet så trycker du in bröstvårtan där och håller tills utdrivningsreflexen stoppar då läcker inte bröstet. Kan vara lite smärtsamt i början men det funkar och då slipper du inlägg. Fick nämligen svamp av alla fuktiga inlägg, så nu gör jag så varenda gång brösten vill läcka.

• jazzkatten

jag vill bara säga att jag vet precis hur du känner, den där sura mjölkdoften och så massa kladd och fuktig behå, trots att man byter underkläder sjuttielva gånger om dagen... Jag läcker fortfarande mycket från ena bröstet och min dotter är snart ett halvår :-S

men se det från den ljusa sidan, köp mjölkuppsamlare så du kan ha ett lager med bröstmjölk i frysen utan att behöva pumpa. (man kan också bara hålla en kopp under bröstet med såna uppsamlare är väldigt smidiga). Annars är trycka in bröstvårftan ett hett tips. 

• Lisan82

Tipset om andra inlägg känns väldigt lockande!!! Sen så får jag väl köra med uppsamlingskoppen. Känns lite jobbigt bara om man inte är hemma... Är det bara jag eller fler som känner så?? 

• pigglet

Hihi - koppen gick väl an här hemma när vi var själva. Annars kunde det bli rätt dråpligt när man upptäcker att det börjar rinna över "pipen" där uppe... jag skrek efter maken som kom springande och tog bebisen medans jag försökte få lös koppen utan att skvilpa över alltför mycket... Maken sprang och tömde innan amningen kunde fortsätta och lugnet sänkte sig igen.

Efter någon månade eller så har det lugnat ner sig så det räcker med amningskupor och en hand på det icke ammande bröstet.

Följande graviditeter och barn har jag faktiskt läckt lite mindre, vet flera som säger det. Så det finns hopp!

• Lisan82

Var på amningsmottagning idag, de hade ett super bra tips på ett hjälpmedel som är som silikon lappar som man sätter över brösten så att det inte läcker ut. Har inte köpt dem än men idén verkar ju toppen! 

Hoppas att de fungerar så bra som jag hoppas, snart snart... inga mer blöta sängar!!!

De finns på www.almedo.se  

• Lollzan016

Jag har det precis likadant. Läcker ur två koppar på ett bröst under amningen. Min dotter är 1 månad idag. Jätte jobbigt. Hur har det gått för dig?

Svar på tråden Läckande bröst