• Cyberfru

Alternativ till fårskinn/lammskinn i vagnen vid allergi?

Hej!
    Jag har hört från många att det är bra att ha ett fårskinn/lammskinn i vagnen för att hindra kylan att komma underifrån. Skinnen är ju också bra på så sätt att de reglerar värmen så det inte blir för varmt eller kallt och det är förstås superbra med naturmaterial! Men nu är det så här att jag själv är allergiker och reagerar på får/lammskinn (även ullkläder), även pappan är allergiker, så det känns inte sådär superbra att ha det i vagnen, vill helst inte komma i kontakt med det själv och sen vet man ju inte om lill*n ärver min och pappans känslighet/allergi heller.... Asta - och allergiförbundet rekommenderade dessutom att man hoppar över skinnen till bebisen om man själv är allergisk.

Det känns trist för det ser ju så mysigt ut med skinnen!

Så du funderar jag på om det finns något annat bra man kan lägga i botten på vagnen i vinter? Vi har en åkpåse som tillhör vagnen och har även köpt täcke och olika slags filtar, men jag tänker just på att skydda från kylan som kommer underifrån, har hört att det kan vara problem ibland.

Någon som har några idéer eller funderingar? Eller kanske jag oroar mig i onödan? :)

• Svar på tråden Alternativ till fårskinn/lammskinn i vagnen vid allergi?
  • Jungfrulycka

Vi köpte en filt på Ullared som vi e jättenöjda med. Beige på utsidan och
    ulliknande på insidan och JÄTTEmjuk!

• Jungfrulycka

SKulle även stå vit på insidan

• Näckrosen

Det finns ju "skinn" av konstfiber också som är lite mysiga. Men de kan dra åt sig mycket damm, så är man allergisk kanske det inte är att rekommendera heller.

På vårat dagis vill de att man har fårskinn eller liggunderlag som man skurit till så det passar vagnen. Våran son går på I ur och skur dagis, så de sover ute oavsett väder.
    Sen har de vanlig sovsäck för vuxna, som de kan vika antingen över eller under barnet. Men åkpåse funkar ju lika bra.
    Är det sen mycket kallt lägger de på en fleecefilt också.
    Sen är det ju viktigt att skydda mot blåsten när det är kallt...

• Cyberfru

Jungfrulycka - Är den såpass varm att den kan hindra kyla underifrån då? Ovanifrån tror jag är lättare att bädda, har ju både filtar av olika modeller, åkpåse, täcke att välja på...och så har ju vagnen ett lock som skyddar mot blåsten.

Cicci2- Ja jag har också funderat på de där konstskinnen, men det känns inte så mysigt med de långa håren tycker jag, tycker såna kittlar i näsa och ögon på mig :) Dessutom är ju konstmaterial oftast inte alls lika bra, de kanske gör det varmt, men FÖR varmt istället...Men liggunderlag kanske är något för att hindra kylan underifrån när det är riktigt kallt! Sen kommer vi förstås bädda mysigt med filtar och åkpåse när vädret är sådant. Suffleten och locket på vagnen skyddar nog skapligt bra mot blåst också. Sen behöver man ju inte vara ute eller ha barnet sovandes ute när det är som kallast eller blåsigast heller.  Vi får prova lite helt enkelt, tack för tips! :)

• Näckrosen

Varså god!
    På sonens förskola sover de ute ner till -15 grader. Vagnarna står i vindskydd med suflett och "lock" på. Han är alltid varm och go´ när man tar upp honom. Han sover som en stock och ber ofta om att "sova vagn" här hemma med.

Svar på tråden Alternativ till fårskinn/lammskinn i vagnen vid allergi?