• Mamma för första gången i livet

Gravsten och gravplats för änglabarn

Fick av läkaren beskedet att jag kan begrava mitt barn som jag kommer att förlora på torsdag. Är det någon som har gravsten och gravplats och vet vart man kan vända sig?

• Svar på tråden Gravsten och gravplats för änglabarn
  • Sessie70

Jag kontaktade kyrkogårdsförvaltningen... och så fick jag välja var jag ville att lilla Moa skulle begravas. Stenen köpte vi från Naturstensbolaget i Kiruna...de hade bäst priser, och eftersom ingen försäkring täckte Moas död så fick vi betala själva... å stenar är jättedyra!

Du kan säkert få hjälp från en begravningsbyrå också om du vill.

Kram!

• kengru

Hemskt ledsen för det som hänt dig, om en vecka är det ett år sedan jag förlorade min son, kommer att tänka på dig på torsdag, skickar en stor kram. När min son gick bort var vi i Uppsala, där fick vi stor hjälp på Fonus, en helt underbar personal. Du kan gå ut på deras hemsida om du vill och se vad de har att erbjuda. Det kostar en hel del, men man vill ju ge sitt barn det bästa, genom min mans jobb fick vi genom en fond ekonomiskt stöd, hör er för och se om det finns något sådant att få. Kram

• Tullia

Vi har vår dotter i en asklund, där har man ingen sten utan en liten bronsplakett med namn och datum vid platsen där urnan är nedsatt.
    Man får sätta blommor i vas eller kruka, men man får inte plantera något. Man kan även sätta ljus där. Svärfar ligger i samma asklund.

Vi pratade med kyrkvaktmästaren, sedan fick vi välja en av de lediga platserna. Hittills har jag inte sett någon räkning, men jag tror inte att den lilla plaketten är så dyr.

• Lilla fågel

Stor kram till dig!!
    Bäst är nog att ringa kyrkogårdförvaltningen. Där får man mycket information

De alternativ som finns där jag bor är:

minneslund-du vet inte vart askan är o det finns ingen sten, men en gemensam plats för ljus o blommor

askminneslund-liten sten markerar platsen för askan, men man får inte sätta blommor vid stenen utan framme vid en gemensam sten. kostnad 950 kr+gravering

asklund- Större sten som markerar platsen. snittblommor får sättas vid stenen, men inget får planteras. kostnad 3000+stenen. Ofta restriktioner kring hur stenen ska se ut o vilken storlek den ska ha.

vanlig urngrav-plats där du kan plantera själv eller sätta snittblommor o fixa själv. Eller så väljer du att betala för att få graven omskött (500 kr/år hos oss) Friare regler kring stenen, man kan ha t ex natursten Kostar inget mer än stenen

vanlig grav- om du väljer att inte kremera. Funkar i övrigt på samma sätt som ovan.

Det är den info jag fått, om de olika kyrkogårdar jag kollat upp. Vet inte om det är olika på olika ställen i Sverige.

• ia25

Förhoppningsvis så får du hjälp med allt praktiskt, det fick vi. Vi fick hjälp av kuratorn på sjukhuset.
    Massor av kramar

• Lilla fågel

Tyvärr fick inte vi hjälp med gravar o sånt....har ägnat timmar åt att ringa runt o åka runt o fråga folk o tittat osv...tyvärr. Lite info här, lite där..Det enda som brustit egentligen för vår del. Annars ska de ha all heder, alla människor runt oss.
    Hoppas "mamma för första gången i livet" får bättre hjälp.

• Bzanna

Vi började med att titta på de olika kyrkorna i vår närhet.
    När vi sedan valt kyrka, så kontaktade vi vaktmästaren för att bli visad olika alternativ, gravplatser, alltså. Efter det började vi fundera på vilken sorts sten vi ville ha, min sambo skissade utifrån mina idéer, den är alltså egendesignad. OM du bestämmer dig för en gravsten, börja då med att bestämma färg. Det var det rådet vi fick. Sedan design, form och övrigt.

Vi anlitade eaststone.se - de är helt klart bäst & billigast!
    Bild på vår dotters gravsten finns i mitt galleri, du får gärna titta om du vill!

Hoppas du får hjälp & stöd att fatta dina beslut. Förhasta dig inte, tänk igenom allt flera gånger innan du bestämmer dig. Det är mitt råd!

Kommer tänka på dig och din bebis på torsdag, och hålla tummen för att allt (rent medicinskt, åtminstone, efter de tråkiga & sorgliga omständigheterna, förstås! ) ska gå 'bra' eller vad man nu kan säga...

Kraaam!

• Ina 67

Allt runt själva begravningen fick vi hjälp av en begravningsbyrrå som kuratorn på sjukhuset ringde till åt oss. Sedan kontaktade dom oss. Begravningsbyrrån skötte allt praktiskt.
    Vi gick igenom själva begravningen med "våran" präst i församlingen där vi bor.
    Vi ringed kyrkogårdsvaktmästaren som hjälpte oss att välja gravplats.

Stenen har vi haft många turer runt. Vi kontaktade också naturstensbolaget i Kiruna, men det fungerade inget bra.
    Nu har vi anlitat ett stenhuggeri några mil ifrån där vi bor och det känns jätte bra. Nu har vi möjlighet att se stenen i olika skeden och kan se att allt blir rätt.
    Ta tid på Er och fundera på hur ni vill ha det, om ni ska ha en gravsten, det är inte bråttom. Tänk på att den ska stå där i många år och den ska alltid kännas rätt.
    Vi väntar på våran sten, det är ofta leverans tid på 6 - 12 veckor beroende på hur man vill ha stenen.
    Vi hoppas att den ska vara klar innan kärlen kommer annars får vi vänta tills den släpper innan stenen är på plats. (mer om turerna runt stenen finns på min sida)
    Det är väldigt kostsamt med begravning och sten.
    Vi var endast 11 pers på själva begravningen, hade fika med tårta som vi ordnade själva (för att hålla ner priset).
    Stenen vi valt kommer att kosta 9500 kr.
    Sammanlagt gick/går allt på ca 20.000 kr
    Som "tur" var är min sambo med i kommunal och de har en försökring som täcker upp till ett halvt basbelopp.
    Det här blev mycket.
    tänker på Er och skickar all styrka till Er som jag bara kan.
    Kram Carina med ängeln Josefine

• MajaIda

Tänker på er i dag* kram* Maja Ida*

• Bzanna

Tänker oxå på er, undrar hur allt har gått?
    Gick allt, (rent medicinskt) bra, efter de sorgliga omständigheterna, alltså?

Kramar om!

• Mamma för första gången i livet

Jo, den fysiska biten var det inga problem med under själva födseln och skrapningen. Hade jag vetat det innan hade jag inte varit så rädd som jag var innan. Efter det har jag haft lite sviter med infektion och blödningar som inte borde ha varit där och som de inte visste vad det berodde på men har jag tur var det bara min mens som kom igång. Men just nu, är alla fysiska bitar på plats. De psykiska och emotionella jobbar jag vidare på. Tack alla för era råd. Jag har nu en plats på skogskyrkogården, urnan är klar men Micro har inte lämnat Danderyds sjukhus än. Eventuellt gör han det på fredag för att kremeras, vi får väl se... Kram på er alla.

• Sessie70

Min Moa ligger på skogskyrkogården i barnkvarteret. Skogskyrkogården är jättevacker, ibland kommer ett rådjur eller en ekorre på besök till barnen och solen brukar stråla mellan trädstammarna.

Vad skönt att det, under omständigheterna, har gått bra för dig. De emotionella bitarna får vi alltid leva med, men så småningom bryter solen igeom även där... som strimmor till att börja med, men det är sköna strimmor av hopp.

Kram från Moas mamma.

Svar på tråden Gravsten och gravplats för änglabarn