• Le petite moi

Mitt barn dricker väldigt mycket

Framförallt vatten. Kan hugga vattenflaskan och dricka i panik. Gör detta även på natten ibland flera ggr.
    Någon mer som har erfaranhet av barn som dricker mycket och ofta?

Kan tillägga att jag inte översaltar maten så det har inget med det att göra.

Börjar bli rädd för att det kan vara något med njurarna eller diabetes???
    Ska kontakta bvc med ville även skriva ett inlägg här.

• Svar på tråden Mitt barn dricker väldigt mycket
  • k girl

Min mans diabetes upptäcktes för att han började dricka och kissa mycket om natten och det är ett ganska typiskt tecken på diabetes. Tycker absolut att du ska kolla upp detta så fort som möjligt!

• La Lola

Ja diabetes är min första tanke oxå....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Linny79

Min mamma har diabetes o hon har sagt att om man börjar dricka kopiösa mängder vatten dygnet runt bör man kolla upp det, hur gammal är din son? För det är ovanligt med diabetes innan skolåldern.. Be bvc ta ett blodvärde så vet du sen...

Lycka till! 

• k girl
    Linny79 skrev 2010-09-13 08:06:24 följande:
    Min mamma har diabetes o hon har sagt att om man börjar dricka kopiösa mängder vatten dygnet runt bör man kolla upp det, hur gammal är din son? För det är ovanligt med diabetes innan skolåldern.. Be bvc ta ett blodvärde så vet du sen...

Lycka till! 
    Jo, men det börjar bli allt vanligare med diabetes som debuterar tidigt.
  • Madelenn

Hade mina misstankar om att min dotter hade det, hon drack mycket och hade precis kissat i sängen tre nätter i rad. Jag ringde VC dom tyckte säker jag va lite knäpp som ringde, men skitsamma, jag fick kolla henne och det va inget, men känner du att du vill kolla, så gör det! Lycka till.

• k girl
    Madelenn skrev 2010-09-13 12:01:22 följande:
    Hade mina misstankar om att min dotter hade det, hon drack mycket och hade precis kissat i sängen tre nätter i rad. Jag ringde VC dom tyckte säker jag va lite knäpp som ringde, men skitsamma, jag fick kolla henne och det va inget, men känner du att du vill kolla, så gör det! Lycka till.
    Diabetes är en allvarlig sjukdom och det kan gå väldigt galet om den inte behandlas i tid! Så man ska absolut inte känna sig knäpp för att man vill kolla upp det, man ska känna sig bra för att man kollar upp sockret vid varningstecken!
  • Madelenn
    k girl skrev 2010-09-13 14:58:00 följande:
    Diabetes är en allvarlig sjukdom och det kan gå väldigt galet om den inte behandlas i tid! Så man ska absolut inte känna sig knäpp för att man vill kolla upp det, man ska känna sig bra för att man kollar upp sockret vid varningstecken!
    Ja precis det va lite så jag tänkte, men dom på VC verkade tycka jag va lite för hönsig och tog väll in mig för att lugna mig, sköterskan jag pratade med suckade lite lätt o telefon.
  • LadyLi

Min dotter dricker också mycket vatten och har alltid gjort det. Tror det är ganska vanligt då jag hört flera andra som gör likadant. Jag ser det såhär...jättebra att de dricker mycket då vissa barn inte alls gör det.
     Sen kan det ju även vara ett trygghetsbehov..istället för napp suger de på flaskan...Behöver igentligen inte ha något med att de är törstiga att göra..

Men är man orolig..så självklart ska man kolla. Men vi har inte gjort det för hon mår ju fint annars.. 

Svar på tråden Mitt barn dricker väldigt mycket