Äldre kvinna som kör bil. Vad är det som krävs för att man inte får köra längre?
Jag väljer att hålla mig anonym eftersom en del av mina grannar huserar här på Familjeliv.
I alla fall. Jag har en granne. En äldre kvinna som säkert är upp mot 80år. En blyg men trevlig dam. För ett år sedan ungefär så trillade hon illa i sitt hem och bröt höften. Sedan dess är hon bunden till rollator och får hjälp av hemtjänsten. När hon går så tar det sin tid, eftersom hon har väldigt svårt att röra sig.
Därför skrämmer det mig att hon fortfarande kör bil. Det tar henne evigheter bara att komma in i bilen. Då kan jag inte låta bli att undra hur det är för henne att köra. Kan hon väja för djur eller andra bilar om det krävs? Hur är hennes reaktionsförmåga? Kan hon verkligen bromsa i tid om det händer något?
Det verkar dock rätt accepterat att hon kör. För bostadsbolaget har satt upp handikappsskylt på en parkeringsplats så att hon har så nära som möjligt till bilen.
Jag undrar bara vad som krävs för att körkortet ska bli indraget? Det känns ju inte direkt säkert när hon puttrar iväg i sin lilla bil.. Tänker på både henne och andra som befinner sig i trafiken.