• Anonym (Granne)

Äldre kvinna som kör bil. Vad är det som krävs för att man inte får köra längre?

Jag väljer att hålla mig anonym eftersom en del av mina grannar huserar här på Familjeliv.

I alla fall. Jag har en granne. En äldre kvinna som säkert är upp mot 80år. En blyg men trevlig dam. För ett år sedan ungefär så trillade hon illa i sitt hem och bröt höften. Sedan dess är hon bunden till rollator och får hjälp av hemtjänsten. När hon går så tar det sin tid, eftersom hon har väldigt svårt att röra sig.

Därför skrämmer det mig att hon fortfarande kör bil. Det tar henne evigheter bara att komma in i bilen. Då kan jag inte låta bli att undra hur det är för henne att köra. Kan hon väja för djur eller andra bilar om det krävs? Hur är hennes reaktionsförmåga? Kan hon verkligen bromsa i tid om det händer något?

Det verkar dock rätt accepterat att hon kör. För bostadsbolaget har satt upp handikappsskylt på en parkeringsplats så att hon har så nära som möjligt till bilen.

Jag undrar bara vad som krävs för att körkortet ska bli indraget? Det känns ju inte direkt säkert när hon puttrar iväg i sin lilla bil.. Tänker på både henne och andra som befinner sig i trafiken.

• Svar på tråden Äldre kvinna som kör bil. Vad är det som krävs för att man inte får köra längre?
  • Anonym (barnbarn)

nej ibland undrar man hur läkare och myndigheter ser på saken. Min då 80 åriga farfar hade slutat att köra pga av att han själv inte ansåg att man skulle köra i den åldern han hade MEN då han var hos sin ögon läkare (han hade starr) så säger läkaren att han vist kan fortsätta köra istället för att berömma farfar för ett klokt beslut det ledde i sin tur till att farfar ju började köra igen (och tro mig man var närvös att åka med honom).
    Farmor viste inte ens att bilen hade 5 växlar då jag åkte med henne det var lite otäckt och hon är 85 och kör än trots att hela släkten försöker få henne att sluta, hon kör dock bara till affären ca 1 km från hemmet men mycket kan hända på den vägen........

• sextiotalist

Att hon har¨svårt att ta sig in i bilen innebär inte att hon är en dålig förare, inte heller det att hon är 80 år. Min svärfar är snart 80 och är en väldigt bra förare, men en yngre god vän till mina föräldrar har äntligen blivit av med körkortet.

• Anonym (Granne)
    sextiotalist skrev 2010-09-13 12:27:48 följande:
    Att hon har¨svårt att ta sig in i bilen innebär inte att hon är en dålig förare, inte heller det att hon är 80 år. Min svärfar är snart 80 och är en väldigt bra förare, men en yngre god vän till mina föräldrar har äntligen blivit av med körkortet.
    Självklart behöver ju inte åldern spela någon roll. Min sambos farmor är över 80år men är piggare än vad många jag känner är i 30års åldern. Men just den här damen tar sig knappt fram. Det syns att hon är gammal om jag säger som så. Jag har svårt att tro att hon skulle kunna stampa till snabbt på bromsen om ett barn eller vad som helst plötsligt rusar ut i vägen. Hon kör inte heller enligt hastighetsgränserna. Hon krypkör nästan fram och det är en fara i sig. Jag hade reagerat på samma vis om det var en yngre människa.
  • krusmynta02

..svårt att ta sig in i bilen..? Isåfall skulle ju inte rullstolsburna heller få köra.. eller döva..? Det beror på vad man menar med krypköra.. 20? 30? 40? 50? Isåfall är ju t.ex. bestämmelsen att mopedbilar får göra högst 45 befängd..

• Anonym (hmm)

Ålder och förmåga att ta sig in i bilen är väl kanske inte direkt avgörande för ens förmåga att köra bil.

Men ts har en poäng, iböand känns det som man får körkort på livstid. Efter en viss ålder så borde man kanske införa en årlig prövning av körkortet. Det går inte att bortse från att syn och reaktionsförmåga minskar med åldern och det är inte alltid lätt att inse att man blivit gammal och kanske inte är lämplig som bilförare längre.

Jag känner för äldre som kanske har bilen som enda transportmedel men man måste ju även ta hänsyn till medtrafikanter som kan bli skadade i en eventuell olycka.

• Anonym (farfar)

Det är svårt att ta körkortet. Min farfar vägrade sluta köra bil och läkarna kunde inte ta körkortet, så pappa och brorsan saboterade bilen, och sedan tog det vääääldigt lång tid att laga. Farfar var i början av demens och ganska glömsk så han var bara lite småirriterad över att bilen inte blev lagad (på två år!).

• Anonym (farfar)
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-24 18:15:49 följande:
    Ålder och förmåga att ta sig in i bilen är väl kanske inte direkt avgörande för ens förmåga att köra bil.

Men ts har en poäng, iböand känns det som man får körkort på livstid. Efter en viss ålder så borde man kanske införa en årlig prövning av körkortet. Det går inte att bortse från att syn och reaktionsförmåga minskar med åldern och det är inte alltid lätt att inse att man blivit gammal och kanske inte är lämplig som bilförare längre.

Jag känner för äldre som kanske har bilen som enda transportmedel men man måste ju även ta hänsyn till medtrafikanter som kan bli skadade i en eventuell olycka.

Prövning av körkortet, JAAAAA. Tänk alla skitidéer vi importerar från USA, kunde vi inte importera en bra idé för en gångs skull, jag vet de har att man får köra upp med ett visst antal års mellanrum.

Svar på tråden Äldre kvinna som kör bil. Vad är det som krävs för att man inte får köra längre?