• Smultronpajen88

Läcker fostervatten? hur vet man?

Hej!

Jag går in i vecka 30 imorgon. Och har börjat oroa mig för att jag kanske läcker fostervatten.

Flera gånger när jag gått på toa för att kissa, så känns det som att jag kissat klart. Och sedan kommer det ännu mer, helt genomskilnigt, och jag testade att lukta på det, helt luktfritt..

Hur vet man om det kan vara fostervatten? Eller kan det vara något annat?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Läcker fostervatten? hur vet man?
  • LillaFlingan

fostervatten luktar som sperma......
    så det låter inte som fostervatten iaf..  men är du orolig, så ring din bm!

• pölsan

Hej!
    Är själv i v 32, för några veckor sedan tyckte jag att det kom en "vatten"flytning. Nojig som jag är ringde jag BM. Hon sa åt mig att lukta på det, fostervatten skulle lukta söt/surt. Om det inte luktar något alls borde det i så fall inte vara fostervatten. Man kan få väldigt vattniga flytningar eller så läcker du lite urin, tydligen rätt vanligt. Men ring BM om du fortsätter känna dig orolig! Hoppas allt går bra

• Signa tur

Mitt fostervatten började gå redan i slutet av v.23. Ringde till KK och de bad mig sätta på mig en binda för att ha koll på hur mycket vatten som kom. Är du orolig så sätt på en binda och kontakta din din barnmorska eller KK. Är det en prematur vattenavgång är det viktigt att söka vård då risken för infektioner är stor och du kommer troligen att bli inlagd på sjukhus OM det är vattnet.

• Smultronpajen88

tack för alla era svar!

Jag ska testa och ta binda för att se efter.. Men det känns knappast som att det är urin jag läcker.. Eftersom det är helt luktfritt, jag kände ingen urinlukt iaf. Mer reflekterade jag inte över direkt..

• kornberoende
    Signa tur skrev 2010-09-13 13:44:17 följande:
    Mitt fostervatten började gå redan i slutet av v.23. Ringde till KK och de bad mig sätta på mig en binda för att ha koll på hur mycket vatten som kom. Är du orolig så sätt på en binda och kontakta din din barnmorska eller KK. Är det en prematur vattenavgång är det viktigt att söka vård då risken för infektioner är stor och du kommer troligen att bli inlagd på sjukhus OM det är vattnet.
    oj! när kom  bebbben då?
  • Signa tur
    kornberoende skrev 2010-09-13 13:52:39 följande:
    oj! när kom  bebbben då?
    Strax efter,  vecka 24+1 kom han i. Det har ändå gått över förväntan bra. Sen finns de kvinnor som kan ligga (ja, det var strikt sängläge som gällde) länge med prematur vattenavgång. Allt beror lite på hur länge bebisen vill stanna och infektioner.
  • Smultronpajen88

JOBB:
    usch det låter riktigt läskigt..
    Men nu mår han bra iaf..?  Skönt att det gårtt bra ändå.

Hur vet man när det är dags att kontakta BM isf? hur mycket läkte du?

• Signa tur
    Smultronpajen88 skrev 2010-09-13 15:01:08 följande:

JOBB:
    usch det låter riktigt läskigt..
    Men nu mår han bra iaf..?  Skönt att det gårtt bra ändå.

Hur vet man när det är dags att kontakta BM isf? hur mycket läkte du?

Ja, han mår jättbra nu. Inga sviter alls från den tidiga födseln.

Jag läckte till en början (under dagen) lite grann, sen kom det mer stötvis under kvällen. Kommer det mer stötvis för dig? Kanske inte är så för alla. Jag tycker att om du känner dig minsta tveksam eller orlig kontakta åtminstone din BM. Minns att de på KK sa till mig när jag ringde dit först innan vi åkte in att man kan ibland ha rikliga flytningar som gravid. Men det är alltiod bättre att ta det säkra först, för IFALL det nu är fostervatten är det bra att komma under behandling tidigast möjligt. Fostervatten retar hinnorna vilket gör att förlossningsarbetet kan sättas igång. Kommer du under behandling kan de stoppa värkarbetet om allt ser bra ut och du skulle säkert få kortisonsprutor för bebisen lungmognad.

Säkert är allt i sin ordning men bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
  • Smultronpajen88

usch nu blir jag ju dönojjig. Det är ju inte SUPERmycket som kommer ut, mest titt som tätt sådär.. har ju väldigt mycket flytningar, riktigt rikligt må jag säga..

Ska försöka se om jag kan känna någon " lukt" eller liknande..

• lotfix

jag läckte vatten i runt vecka 26-27, sen gick vattnet vacka 29.. min dotter är född vecka 30. tyckte inte alls det luktade.. men kanske gör det.
    lycka till =)

• Kazeer

Mitt vatten började läcka i vecka 32+3. Det luktade inget speciellt. Att det var fostervatten tvekade jag aldrig om, eftersom jag lämnade pölar eftermig på golvet. Sonen föddes fyra veckor senare och under de veckorna läckte jag vatten hela tiden.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • alvaereva

Mitt vatten luktade ingenting. Därför gick jag å två dygn med GBS och vattenavgång just för att alla sa att man VET när vattnet har gått. Jag fattade inte för det sipprade bara, som lite extra rikliga flytningar.

Hett tips;
    RING till förlossningen och be att få komma in på kontroll. OM det är vattenavgång är det jätteviktigt att du kontrolleras, pga infektionsrisken.

• Svala

Jag fick lackmundspapper av min barnmorska som man kan testa med.
    Om färgen på pappret blir grönt så är det fostervatten.

Det är samma sorts papper som man testade pH-värdet i skolan med. Finns säkert på apoteket (?) eller garanterat i en akvariebutik

Det kan ju vara bra att ha hemma, så kan man testa närsomhelst.

• Zinara

Jag läckte fostervatten över en månad innan förlossning. Ca en halv dl om dagen. Själv tycker jag det luktar akvarie vatten som behöver bytas. Ett tips är att åka in till förlossningen om det är större mängder som kommer så får dom kolla din vatten mängd med UL.

Mig trodde dom inte när jag sa att jag läckte, Två veckor innan förlossningen först konstaterade dom med UL att jag förlorat massa vatten. Nu gick allt bra efter som jag sipprade så lite att den totala vattenavgången inte blev så stor, men det hade kunnat gå illa

Svar på tråden Läcker fostervatten? hur vet man?