• Ziitoo

Spinalbedövning, för- och nackdelar tack?

Har läst så mycket i tidningar om folk som bedövningen inte tagit rätt på och dom har känt allt och haft ont. Snittas om 8 dagar så behöver lite pepp. Hur känns det egentligen? Skillnad på EDA och Spinal?

♥ Isabell 090304 ♥
  • Svar på tråden Spinalbedövning, för- och nackdelar tack?
  • Philippa

Men om de har känt allt så har de väl blivit sövd?? Har aldrig läst/hört talats om det..

Jag har fått spinal vid mitt kejsarsnitt och det vara bara en fördel eftersom jag fick vara vaken när min son kom till världen... dock var det otäckt att det tog 4-6 timmar innan man fick tillbaka känseln i benen...

• Philippa

Glömde skriva: EDA ger bara bedövning gällande värkarna och du kan kan dina ben, men det ges inte vid vaket kejsarsnitt.... vad jag vet....

• Ziitoo
    Philippa skrev 2010-09-13 13:49:41 följande:
    Men om de har känt allt så har de väl blivit sövd?? Har aldrig läst/hört talats om det..

Jag har fått spinal vid mitt kejsarsnitt och det vara bara en fördel eftersom jag fick vara vaken när min son kom till världen... dock var det otäckt att det tog 4-6 timmar innan man fick tillbaka känseln i benen...
    Jag akutsnittades med dottern och då fyllde dom på med EDAn som jag redan fått innan mot värkarna.

Tar det verkligen 4-6 timmar? =O Står ju att den verkar endast 2 på många ställen.
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Philippa
    Ziitoo skrev 2010-09-13 13:52:39 följande:
    Jag akutsnittades med dottern och då fyllde dom på med EDAn som jag redan fått innan mot värkarna.

Tar det verkligen 4-6 timmar? =O Står ju att den verkar endast 2 på många ställen.
    Jag snittades kl 15.00 och började känna mina ben igen vid 19.00 tiden... men det är säkert olika...
  • Philippa

Men du måste svara på min fundering... om de har känt allt och haft ont, varför sövdes de inte eller fick annan bedövning?

• Succubusan

Det _kan_ göra sjukt ont...fick det när jag gjorde KS och läkaren stack mig 7-8 ggr innan hon fick till det,,jag började gråta och fick nått lugnande så hela rummet snurrade..sen kom kärringen fram med nålen och petade på min arm och sa "men titta, det är ju såååå tunn"...ehh.. hade lust att sopa till henne.

men det var det enda jobbiga på ks också....lite skumt att inte känna benen på flera timmar efteråt men annars gick det bara bra.

• Kazeer
    Philippa skrev 2010-09-13 14:04:04 följande:
    Jag snittades kl 15.00 och började känna mina ben igen vid 19.00 tiden... men det är säkert olika...
    För mig tog det också omkring 4 timmar, innan jag började känna och kunna röra på mina ben.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ziitoo
    Philippa skrev 2010-09-13 14:05:17 följande:
    Men du måste svara på min fundering... om de har känt allt och haft ont, varför sövdes de inte eller fick annan bedövning?
    Har läst om det i tidningar, tror det var spinalbedövning det handlade om. Någon sövdes väl och någon tog dom inte på allvar.
    Succubusan skrev 2010-09-13 14:07:25 följande:
    Det _kan_ göra sjukt ont...fick det när jag gjorde KS och läkaren stack mig 7-8 ggr innan hon fick till det,,jag började gråta och fick nått lugnande så hela rummet snurrade..sen kom kärringen fram med nålen och petade på min arm och sa "men titta, det är ju såååå tunn"...ehh.. hade lust att sopa till henne.

men det var det enda jobbiga på ks också....lite skumt att inte känna benen på flera timmar efteråt men annars gick det bara bra.

Usch nu blir jag rädd =( Hatar nålar!
    Kazeer skrev 2010-09-13 14:08:03 följande:
    För mig tog det också omkring 4 timmar, innan jag började känna och kunna röra på mina ben.
    Jisses. Ska man ligga på uppvak då utan gubbe och barn i 4 timmar? =| Man får ju återgå till avdelningen när man återfått känsel i benen.
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Kazeer
    Ziitoo skrev 2010-09-13 14:18:44 följande:
    Kazeer skrev 2010-09-13 14:08:03 följande:
    Jisses. Ska man ligga på uppvak då utan gubbe och barn i 4 timmar? =| Man får ju återgå till avdelningen när man återfått känsel i benen.
    Jag rullades tillbaka till mitt rum på förlossningen direkt efter snittet. Maken och jag fick in "grattisbrickan" medan jag väntade på att bedövningen skulle släppa. Såååå gott att få lite mat i magen
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ziitoo
    Kazeer skrev 2010-09-13 14:23:22 följande:
    Jag rullades tillbaka till mitt rum på förlossningen direkt efter snittet. Maken och jag fick in "grattisbrickan" medan jag väntade på att bedövningen skulle släppa. Såååå gott att få lite mat i magen
    Var ditt snitt planerat eller akut? Grattisbrickan fick vi aldrig med dottern då hon akutsnittades och jag hamnade på uppvak utan dotter och man =( Är rädd för att samma ska ske nu.
    ♥ Isabell 090304 ♥
  • Kazeer
    Ziitoo skrev 2010-09-13 14:25:01 följande:
    Var ditt snitt planerat eller akut? Grattisbrickan fick vi aldrig med dottern då hon akutsnittades och jag hamnade på uppvak utan dotter och man =( Är rädd för att samma ska ske nu.
    Det var ett (halv)akut snitt. Jag kom till förlossningen för igångsättning men först skulle bebisen vändas. När vändningsförsöket misslyckades, så blev det snitt i stället.

Utan barn var jag, förvisso, eftersom sonen hamnade på neonatal.
  • mupparsmupp
    Succubusan skrev 2010-09-13 14:07:25 följande:

fick också spinal vid akut KS och det gjorde skit ont. skrek ju som en stucken gris (fast jag kände mig mer som en flodhäst) :P och grät massor. den där jävla gubben till narkosläkare vart ju irriterad på mig, för att jag spännde mig så nålarna böjdes. kosntig, han stack mitt i värkarna! också väntade dom inte änns tills jag hade laggt mig tillrätta. för mitt KS gällde INTE liv eller död, så tycker gott dom kunde väntat 2 sekunder så jag hade fått lägga till mig lite.

efter 2 krokiga nålar tog dom en tjockare..

sen efter spinalen, så tog det lite längre tid innan det började värka på mig, så när dom håller på att sy ihop mig så så tar det ända upp till brösten och och tog troligen lite lätt på lugnorna så jag kräktes på BM efter :P

men jag ångrar inte mitt KS :) blir antagligen det med nästa med...
  • karolina106

Har inget negativt att säga om min spinal. Lokalbedövningen jag fick innan stack lite (men mindre än allt dropp och kanyler jag fick i armen).

Själva spinalen kände jag inte av alls - trodde inte att han hade börjat och då var det redan klart.

Snittet tog en timme och jag kunde röra på benen i princip direkt efter. Kunde vicka på tårna medans de höll på att sy ihop mig, men kände inte ett dugg.

• Rosa30

Jag gjorde inte kejsarsnitt, men fick spinal i slutskedet av min förlossning (det gick för fort för en epidural). Det var fantastiskt! Jag märkte inte alls att de satte in nålen, men all smärta försvann väldigt snabbt. Jag kände inte av några biverkningar efteråt heller, kunde gå en timme efteråt (förstod inte varför de ville att jag skulle sitta i rullstol, men det var nog bra att jag gick med på det och kände inte av stickningar eller nåt annat

• Stark Längtan83

Samma här pojken kom med halvakut snitt, han satt i säte.. kejsarsnitt var planerat  men värkarna kom igång, ST läkaren stack fel 2 gånger sen fick den ordinarie ta över och de gick bra, kan inte säga drekt att de gjorde ont? Mest obehagligt. Tror jag kunde börja röra på benen efter ca 2h, de släppte rätt fort på mig. Ville kom 15,30 kunde gå vid 19 tiden på toa utan stöd ..
    Kände knappt ingenting vid snittet de drog mest i magen. Det mest obehagliga var väl de tunga benen man inte kunde röra och att de somnade så snabbt.Var glad att jag fick vara vaken..
    Min puls sjönk när de stuckit färdigt i ryggen (tror de var pulsen) jag blev blek och höll på att svimma där jag låg men fick lite atropin (tror de hette så)

• ÅzaLu

Jag fick spinal för ca 2½ vecka sen o jag har fått en fruktansvärd postspinal huvudvörk nu efetr åt... är sjuksriven pga av de nu o det enda som hjälper är att Ligga ner... dem misslyckades dock att sätta den-- dme försökte i en timme utan att lyckas så jag fick sövas till slut

Svar på tråden Spinalbedövning, för- och nackdelar tack?