• Ellensmammaa

Vilken välling ska man börja med?

Har en dotter på 5 månader och snart är det ju dax att introducera välling... Vilken sort ska man välja? Finns ju majsvälling, havrevälling och gud vet allt... Vore tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilken välling ska man börja med?
  • Miss Cee

Vi började med majsvälling eftersom den ska vara den mildaste (vad jag vet).

Glutenprodukter (tex havrevälling osv) ska ju helst introduceras försiktigt, så vi tyckte att det var bra att börja med majs för då har man iaf en vällingsort som man kan ge utan att "Oroa sig" och så kan man ta det lite lugnare med de andra,

• La Lola

Varför är det dags att introducera välling vid 5-6 mån?
    Det är ju inget måste (enbart gröt i lös form ju).

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ellensmammaa
    La Lola skrev 2010-09-13 16:23:20 följande:
    Varför är det dags att introducera välling vid 5-6 mån?
    Det är ju inget måste (enbart gröt i lös form ju).
    Det var inte det jag frågade om.
  • Ellensmammaa
    Miss Cee skrev 2010-09-13 15:47:44 följande:
    Vi började med majsvälling eftersom den ska vara den mildaste (vad jag vet).

Glutenprodukter (tex havrevälling osv) ska ju helst introduceras försiktigt, så vi tyckte att det var bra att börja med majs för då har man iaf en vällingsort som man kan ge utan att "Oroa sig" och så kan man ta det lite lugnare med de andra,
    Miss Cee skrev 2010-09-13 15:47:44 följande:
    Vi började med majsvälling eftersom den ska vara den mildaste (vad jag vet).Glutenprodukter (tex havrevälling osv) ska ju helst introduceras försiktigt, så vi tyckte att det var bra att börja med majs för då har man iaf en vällingsort som man kan ge utan att "Oroa sig" och så kan man ta det lite lugnare med de andra,

Tack så mycket, där fick jag svar på min fråga.
  • La Lola
    Ellensmammaa skrev 2010-09-13 19:12:57 följande:
    Det var inte det jag frågade om.
    Näe...men det lät som att du trodde att välling är ett måste att ge...vilket det inte är...o ersättning är nyttigare än välling....
  • Ellensmammaa
    La Lola skrev 2010-09-13 21:05:17 följande:
    Näe...men det lät som att du trodde att välling är ett måste att ge...vilket det inte är...o ersättning är nyttigare än välling....
    Inte alls. Tänkte bara att det finns ju välling från 6 månader så man kunde ju börja lite smått med det.
  • La Lola
    Ellensmammaa skrev 2010-09-13 21:13:38 följande:
    Inte alls. Tänkte bara att det finns ju välling från 6 månader så man kunde ju börja lite smått med det.
    Ja äter barnet flera mål med riktig mat så är det ok.
  • Ellensmammaa
    La Lola skrev 2010-09-13 22:21:27 följande:
    Ja äter barnet flera mål med riktig mat så är det ok.
    Min dotter äter gröt till frukost, 1 burk varm mat och 1-2 burkar efterrätt om dagen.
  • Ellensmammaa

Plus ersättning då. ;)

• La Lola
    Ellensmammaa skrev 2010-09-14 07:51:43 följande:
    Min dotter äter gröt till frukost, 1 burk varm mat och 1-2 burkar efterrätt om dagen.
    Ellensmammaa skrev 2010-09-14 07:52:09 följande:
    Plus ersättning då. ;)
    Ok.
    Jag skulle inte ge välling då men det är jag det.
Svar på tråden Vilken välling ska man börja med?