• royallove

Om man har långt till jobbet...

Jag har ett kontorsjobb, inget som räknas som fysiskt tungt. Men det är i en annan stad, nämligen 10 mil från mitt hem, kör 20 mil om dagen (går inga tåg men 3 olika bussar som tar 3 dubbel tid att byta mellan). Tar man någon hänsyn till detta från försäkringskassan eller får man helt enkelt ta semester sista veckorna innan förlossning? Tror inte jag orkar köra så långt med bil sen! Jag tar såklart ledigt om jag inte orkar men vore ju såklart skönt om man fick ersättning. Men att sjukskriva sig en vecka kan ju alla göra eller hur?

• Svar på tråden Om man har långt till jobbet...
  • Pickeli

Du får ju ta FP innan BF också, kommer inte ihåg exakt hur många dagar det är men kolla upp det på FK!

Google it!
  • Pickeli

Tror inte att din arbetsgivare går med på att sjukskriva dig pga graviditet faktiskt. Det vill nog ha lite läkarintyg och sådant och det är svårt att motivera skulle jag tro.

Google it!
  • Ema86

tror att man kan ta ut föräldrapenning redan 2 månader innan bf.

• sagofröken

Ren nyfikenhet - har du barn sedan innan? Hur tänkte du lösa det hela när föräldraledigheten är slut? Jag har nämligen själv 11 mil till jobbet, brukar sova kvar och inser att jag aldrig kommer att kunna kombinera dagishämtning/lämning med att pendla så långt...

• Miang

En av mina vänner hade en timmas enkel resa till jobbet och hade dessutom så lågt blodtryck under graviditeten att hon flera gånger svimmade på bussen, eller var tvungen att sitta hela vägen med huvudet mellan benen. Hon fick inte sjukskrivning. Försäkringskassan tyckte inte att hennes resväg hade något att göra med hennes förmåga att sköta sitt jobb. :(

• merenwen

Du får börja ta ut din föräldrarpenning upp till 60 dagar innan beräknad förlossning. Sjukskriva sig gör man när man är sjuk, inte när man har långt att resa.

• Little me
    sagofröken skrev 2010-09-13 18:42:46 följande:
    Ren nyfikenhet - har du barn sedan innan? Hur tänkte du lösa det hela när föräldraledigheten är slut? Jag har nämligen själv 11 mil till jobbet, brukar sova kvar och inser att jag aldrig kommer att kunna kombinera dagishämtning/lämning med att pendla så långt...
    10 mil, det tar ungefär en timme väl?
    Det är ungefär normal pendlingstid i Stockholm, även om det bara är 2-3mil.
    Och det klarar ju folk som har barn, så det borde gå även med barn!
  • royallove
    Miang skrev 2010-09-13 18:47:33 följande:
    En av mina vänner hade en timmas enkel resa till jobbet och hade dessutom så lågt blodtryck under graviditeten att hon flera gånger svimmade på bussen, eller var tvungen att sitta hela vägen med huvudet mellan benen. Hon fick inte sjukskrivning. Försäkringskassan tyckte inte att hennes resväg hade något att göra med hennes förmåga att sköta sitt jobb. :(
    Åh fy stackars henne! Jag förstår att det inte är samma sak för f-kassan men det är lite hårt!
  • royallove
    sagofröken skrev 2010-09-13 18:42:46 följande:
    Antar att du också är gravid? Ja jag har funderat på detta och tänker ju va hemma först, runt 1 år. Sen vill min man va hemma. Sen får vi helt enkelt få ihop det, han jobbar åtminstone inte så lång restid bort. Så det går nog, jag kanske inte behöver jobba heltid heller första dagisåret/åren. Min mamma slutar rätt tidigt på dagarna så hon kan säkert ställa upp. Fast min stora förhoppning är ju att få jobb "hemma".
  • royallove

Måste nog klargöra en sak -  jag menar inte att jag ska va sjukskriven för att jag pendlar! Jag menade det där andra man kan få om man har ett tung jobb (vet inte vad det heter men då räknas man inte som sjuk!). Jag skrev att jag INTE har ett tungt jobb och min fråga var bara ifall pendling påverkar en sån bedömning på ett annat sätt, men jag antar ju att det inte gör det.

Det är alltid så att folk som INTE pendlar tycker en massa saker har jag också märkt, att timmes resväg hit eller dit är ingenting. I stockholm är det hur vanligt som helst osv. Ja men för de flesta i Sverige innebär inte avstånd till jobbet en restid på 1 timme i bil. Jag pratar ju om att det är det snabbaste sättet. I min mycket mindre hemstad än sthlm kan jag också åka kollektivt o byta bussar till andra sidan stan i 1 tim. Men åker man bil tar sträckan 15 min. Skit samma, det är jättesvårt detta och det är inge synd om oss som hellre jobbar än är arbetslösa, men de jag känner som pendlat som jag har inte orkat det sista månaden. Då får man ta ledigt ja. 

PS. Sjukskrivning menade jag endast ifall man är så pass trött och har ont eller dyl och inte orkar gå till jobbet säg 5 veckor innan bf. Då kanske man bara har semester 4 veckor och man måste väl som alla andra få va sjuk några dagar? Hade man mått så som jag i värsta fall tror att man kan må i vanliga fall - då hade man ju sjukskrivit sig.

Svar på tråden Om man har långt till jobbet...