• mammi 76

Vilket märke på gröt ger ni era barn och varför?

Hade varit intressant att veta vad ni ger för märke på gröt till era barn  Ex Nestle el Semper? kanske gör ni egen gröt?

• Svar på tråden Vilket märke på gröt ger ni era barn och varför?
  • Lia och bäbisen

Jag ger min 4-månaders Nestles milda havregröt eller vad den heter. Egen ska tydligen vara rätt jobbigt att göra själv, en hel del att tillsätta innan de är ett år, den man köper är ju berikad med en massa grejer...därför rekommenderar bvc att man kör på köpe-gröt till de små.

• Småtokig

Vi hade Sempers Göter till våra barn

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Ema86

jag fick ett enkelt recept av bvc på egern gröt.

1/2 havregryn
    2 msk smulat hårt paltbröd (för järnvärdet)
    o lite margarin..
    o servera med fruktpure o mjölk om man ville.

jag har inte börjat med gröt riktigt ännu så jag kan tyvärr inte säga hur det gick :) men jag tycker inte att det låter krångligt.

förresten... man kunnde lägga både palen o havregryn i en påse o kavla¨den så det blev finsmulat.

• fridai

Vi ger vår dotter Nestles milda havregröt. Den är mumma om man "frågar" henne =)

• uppdragmamma

Vi körde Semper när dom va små för Nestle blir som vattninga efter en liten stund.
    Nu är det hemlagat havregryn, manna eller risgryn.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Lyckliga jag2

att göra egen gröt är absolut inga problem, Vi mixar havregryn till pulver och kokar gröt på det, sedan kan man tillsätta lite aprikosmos (för att få högre järnhalt) och olja Paltbröd går också bra. Aprikosmoset kan man göra själv genom att låta torkade aprikoser ligga i blöt och sedan mixa till mos frys in i tärningskuber så har man ett tag sen

• tideloo

Nestles milda havregröt,försökt göra själv
    Men återvände till denna,tycer det är rörigt att få till allt själv,men sen sp blir de nog hemlagat

• Pocahontas

Har inte börjat ännu, men kommer inte ge Nestlé. För många skandaler, inget förtroende för märket!

• KramKalas

jag ger sonen Semper gröt. Har prövat några andra sorter men de har inte varit lika populära.. Kommer nog köra den tills han blir 1år sen får han havregryns eller mannagrynsgröt efter det.

• annlu748

Jag själv överlevde jag på bara vanlig hederlig ;) havregrynsgröt så det gav jag till mina barn också. Till en början mixade jag gröten för att den skulle bli helt slät sen slutade jag med det. Kokade med lite extra vatten. Tycker att det är lite läbbigt att köpegröten lixom bara tjocknar...huuuu och så smakar den lite skunk också.

Mina barn har druckit välling och den är ju berikad.

Pigga och glada är de iaf =) 

• Standly
    Lyckliga jag2 skrev 2010-09-13 17:20:10 följande:
    att göra egen gröt är absolut inga problem, Vi mixar havregryn till pulver och kokar gröt på det, sedan kan man tillsätta lite aprikosmos (för att få högre järnhalt) och olja Paltbröd går också bra. Aprikosmoset kan man göra själv genom att låta torkade aprikoser ligga i blöt och sedan mixa till mos frys in i tärningskuber så har man ett tag sen
    Kanske en dum fråga men är det okej att ge havregrynsgröt till en 6 månaders? Eller är hon för liten?
  • ELLEoClara
    Semper, min tjej som hade lätt för att bli förstoppad av allt möjlig klarade inte av Nestle eller hipps gröt eller välling, blev stenhård i magen.
  • minimera

Jag ger Nestlé för dotter vägrar hemmagjord gröt och är allergisk mot Semper

• Lyckliga jag2
    Standly skrev 2010-09-13 20:52:18 följande:
    Kanske en dum fråga men är det okej att ge havregrynsgröt till en 6 månaders? Eller är hon för liten?
    halloj där, jag tror säkert att det går bra, testa med en tsk först på morgonen å se hur hon reagerar och sen kan ta en msk nästa dag om det går bra. Min knodd var 5 månader när han började å det var inga som helst problem, men det är säkert olika. Nu ger jag lite katrinplommonpure eller päronpure vid lunch bara för att hjälpa magen på traven (ska vara lite laxerande, han får en msk bara).

Det finns säkert förespråkare för både det ena och det andra, bästa metoden är ju å testa å se hur just ditt barn reagerar. lycka till 
  • Hundägare i Gbg

Vi kokar egen, oftast på polenta men ibland havregryn o ch har i paltbröd för järnet och aprikos eller katrinplommon beroende på hur magen är. Jag gillar inte helfabrikat (eller är det halvfabrikat när man själv tillsätter vatten?) varken till mig själv eller mitt barn helt enkelt. Och så är det ju inte fel att hemlagad gröt är mycket billigare också!

• Standly
    Lyckliga jag2 skrev 2010-09-13 21:25:21 följande:
    halloj där, jag tror säkert att det går bra, testa med en tsk först på morgonen å se hur hon reagerar och sen kan ta en msk nästa dag om det går bra. Min knodd var 5 månader när han började å det var inga som helst problem, men det är säkert olika. Nu ger jag lite katrinplommonpure eller päronpure vid lunch bara för att hjälpa magen på traven (ska vara lite laxerande, han får en msk bara).

Det finns säkert förespråkare för både det ena och det andra, bästa metoden är ju å testa å se hur just ditt barn reagerar. lycka till 
    Ja jag ska göra detta, hon är snart 7 månader men blir lätt förstoppad så hon äter bifidus ersättning 2 ggr/dag & jag tänkte att just havregrynsgröt kanske sätter lite fart på magen eller? Känns som det är mer fibrer i det iaf....
  • Standly
    ELLEoClara skrev 2010-09-13 21:10:54 följande:
    Semper, min tjej som hade lätt för att bli förstoppad av allt möjlig klarade inte av Nestle eller hipps gröt eller välling, blev stenhård i magen.
    Vad åt hon då?
  • Atamon

Semper eftersom hon har vägrat Nestles och andra sorter de gånger som vi har köpt det i brist på Semper. Vanlig hemmagjord gröt äter hon dock också

Svar på tråden Vilket märke på gröt ger ni era barn och varför?