• kraxx

kemisk kastrering hund

kemisk kastrering hanhund för och nacktdelar???

• Svar på tråden kemisk kastrering hund
  • dezibel

Har flera vänner som tyvärr provat det utan några goda erfarenheter. Hormonsvägningar som påverkat hundens humör och aggressivitet. Kompisens hanhund som alltid funkat med både tikar och hanar började anfalla tikar efter kemisk kastrering, det tog 6 månader innan han var som vanligt. Han blev även allmänt tjurig och hade kortare stubin mot folk.

• Lathundarna

Min ena hund blev sjuk av det.

• hmcc

Dom flesta jag träffat får inget resultat alls så det är bortkastade pengar.

• Impega

Oj, vad olika det är. De jag träffat och känner som har valt kemisk kastrering är supernöjda. Jag gör det själv med min hund och är helt nöjd.

Man får dock inte full effekt efter första  sprutan utan effekten märks mer efter fler sprutor. 

• Rottis77

Det beror nog på vad man vill "behandla" med den kemiska kastreringen! Är det beteende eller medicinskt?

• Suzy QX

Mina föräldrar provade det på sin hund för att se om det skulle hjälpa mot att hunden pinkade inomhus samt smet så fort han fick chansen. Det gav inget resultat trots "påfyllning".

Nu har de tänkt göra en riktig kastrering. Funkar inte det så måste de överväga ta bort hunden (fastän han är väldigt älskad).

Hunden har egen lucka ut till utegård, men pinkar inne om han är tjurig. Kan vara att min mor går ut och hämtar posten utan att han får följa eller dyl.

• Rottis77

Allt hjälper ju faktiskt inte med kastrering. En del hundar har seperationångest och det försvinner tex inte om man kastrerar. Min hane hade det som unghund och det krävde väldigt mycket träning och medicin innan han fungerade bra.

Suzy QX skrev 2010-09-14 09:07:30 följande:
    Mina föräldrar provade det på sin hund för att se om det skulle hjälpa mot att hunden pinkade inomhus samt smet så fort han fick chansen. Det gav inget resultat trots "påfyllning".

Nu har de tänkt göra en riktig kastrering. Funkar inte det så måste de överväga ta bort hunden (fastän han är väldigt älskad).

Hunden har egen lucka ut till utegård, men pinkar inne om han är tjurig. Kan vara att min mor går ut och hämtar posten utan att han får följa eller dyl.

• Impega
    Suzy QX skrev 2010-09-14 09:07:30 följande:

Är ju problem man kan jobba bort. Mycket träning krävs.
  • Suzy QX
    Rottis77 skrev 2010-09-14 09:13:55 följande:
    Allt hjälper ju faktiskt inte med kastrering. En del hundar har seperationångest och det försvinner tex inte om man kastrerar. Min hane hade det som unghund och det krävde väldigt mycket träning och medicin innan han fungerade bra. 
    Om hunden enbart haft separationsångest tror jag inte han hade smitit så som han gör. Dock är han något av en vallhund inomhus. Om folket är spridda till olika håll i huset så försöker han placera sig så centralt som möjligt så han kan hålla reda på alla.

Mina föräldrar är pensionärer. Hunden var rumsren i 2 år men har senaste 3 åren inte varit det.

De har varken ork eller motivation att träna honom. Gick det skänka honom till någon som hade det skulle de. Men en 5 år gammal hund som skäller, pinkar inne och smiter är inte lätt att ge bort. (japansk spets). Däremot är han väldigt förtjust i katter och riktigt gosig mot alla.
  • Lathundarna
    Suzy QX skrev 2010-09-14 13:59:52 följande:
    Om hunden enbart haft separationsångest tror jag inte han hade smitit så som han gör. Dock är han något av en vallhund inomhus. Om folket är spridda till olika håll i huset så försöker han placera sig så centralt som möjligt så han kan hålla reda på alla.

Mina föräldrar är pensionärer. Hunden var rumsren i 2 år men har senaste 3 åren inte varit det.

De har varken ork eller motivation att träna honom. Gick det skänka honom till någon som hade det skulle de. Men en 5 år gammal hund som skäller, pinkar inne och smiter är inte lätt att ge bort. (japansk spets). Däremot är han väldigt förtjust i katter och riktigt gosig mot alla.
    Som vallhundsägare kan jag bara tipsa om att de ska platsa hunden. Inte tillåta den "hålla koll". Ta ifrån den det ansvaret helt enkelt. Krävs enorm konsekvens och lika långt tålamod (man får aldrig bli arg om hunden inte ligger/sitter kvar), men inget som är omöjligt att fixa.
Svar på tråden kemisk kastrering hund