• Smulan00

Hög abortstatistik?

Under 2009 ökade antalet aborter i Sverige till strax över 38 000. (2008 skedde det 37 205 st)

Vi lever i ett modernt land med ett otroligt utbud av preventivmedel. Borde inte då statistiken peka neråt istället för uppåt? Vad beror denna ökning på? Vad kan man göra för att påverka speciellt ungdomar så de skyddar sig? Tydligen har Sverige den högsta abortfrekvensen bland tonåringar i Europa.

Observera nu att detta inte är någon för eller emot abort-tråd!

Upplever du mig som en bitch så är jag väl en bitch.
  • Svar på tråden Hög abortstatistik?
  • Selfish Geene

Jag tycker inte att antalet aborter är ett stort problem, även om vi förmodligen skulle kunna spara en slant om färre blev ofrivilligt gravida.

Däremot vet jag inte om antalet ofrivilliga graviditeter är högre i Sverige än i resten av Europa??

Om antalet graviditeter är lika många i tex Finland, men fler väljer att göra abort i Sverige tycker jag att vi lyckats med något riktigt bra, att färre kvinnor slipper föda oönskade barn!
    (i så fall är det relativt höga abortantalet något att vara stolt över)

• VirrigaVerna
    Smulan00 skrev 2010-09-13 18:34:38 följande:
    Under 2009 ökade antalet aborter i Sverige till strax över 38 000. (2008 skedde det 37 205 st)

Vi lever i ett modernt land med ett otroligt utbud av preventivmedel. Borde inte då statistiken peka neråt istället för uppåt? Vad beror denna ökning på? Vad kan man göra för att påverka speciellt ungdomar så de skyddar sig? Tydligen har Sverige den högsta abortfrekvensen bland tonåringar i Europa.

Abortstatistiken har legat relativt statiskt sedan vi fick rätt till legal abort i Sverige.
    Det många glömmer är att trots att vi har en relativt högt abortantal bland tonåringar så har den minskat och vi får inte glömma det faktum att andra länder t.ex UK har en skyhög andel tonårsgraviditeter och tonårsföräldrar.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Anatha

Att det ska vara lätt och gratis att göra abort tycker jag är väldigt viktigt och egentligen är det inte aborttalet som bör minskas utan antalet oönskade graviditeter. Att färre ska behöva gå igenom abort.

Jag tror inte svaret är information och upplysning om könssjukdomar så unga skyddar sig bättre med kondom. Mindre oönskade graviditeter får man på köpet så att säga.

• lennartsdotter
    Smulan00 skrev 2010-09-13 18:34:38 följande:

Vart har du fått det ifrån? Enligt Socialstyrelsen minskade aborterna för första gången på flera år just år 2009. Läs gärna deras rapport: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18031/2010-5-12.pdf

2008 utfördes 38053 st aborter i Sverige. År 2009 var siffran 37524 st. Det innebär 21,3 st aborter per 1000 kvinnor år 2008 och 20,8 st aborter per 1000 kvinnor år 2009. För mig ser det ut att vara tvärtemot vad du påstår. Största minskningen har skett bland just tonåringar.
Svar på tråden Hög abortstatistik?