• Anonym (undrar)

Ok med canesten kräm vid graviditet?

Ja som rubriken lyder: är det okej att använda underlivs svamp medlet Canesten KRÄM när man är gravid? Jag har en tub här hemma och har fått svamp, kliar så in i norden och jag håller på att bli tokig. Läste på Fass där det står att man BÖR undvika krämen. Har för mig min bm sa att det var okej att ta vagitorierna, men hon sa ingenting om krämen?

Vad har ni fått för råd av era bm? Har det varit okej att använda krämen? Är det någon risk med att använda krämen när man är gravid?

Jag blir snart tokig, måste bli av med det här pronto! :(

• Svar på tråden Ok med canesten kräm vid graviditet?
  • MrsMia

I fass står det: "Behandling med vaginalkräm och applikator rekommenderas inte under graviditet på grund av risk för irritation i livmoderhalsen. "

Sedan följer:" Lång klinisk erfarenhet påvisar ingen risk för skadliga effekter hos modern eller fostret/det nyfödda barnet vid användning av klotrimazol under graviditet. Canesten kan därför användas under graviditet."

Så du riskerar inte att skada fostret, däremot skulle jag undvika krämen ändå om jag var du. Kan inte vara så lämpligt att irritera livmoderhalsen. Hör med vårdguiden om det finns något alternativ. 

• Ceka86

det går alldeles utmärkt o använda det, det gjorde jag under min graviditet, no problems alls... prova annars lactal det kanske hjälper, det behöver inte betyda att du har svampinfektion... annars rådgör me din mvc sjuksköterska

• Anonym (undrar)

Tack för svaren. Skönt, då kan jag använda krämen som ligger här hemma. Jorå, nog är det svamp alltid. =)

• Bisquit

Jag fick rådet att inte använda "införiningspinnen" till pillren utan försöka trycka in pillret med bara fingrarna.

Men annars gick det bra att använda canesten...

Svamp borde fan utrotas....

Svar på tråden Ok med canesten kräm vid graviditet?