• Ilsa

Blir bajset hårdare av ersättning?

Jag vet att det är vanligt med förstoppning. Men min son bajsar, han får kämpa ganska mycket - men det kommer, varannan dag, jättegrönt och lite som en mjuk deg. Är det normalt vid ersättning?

(ja, jag ska även fråga bvc) 

• Svar på tråden Blir bajset hårdare av ersättning?
  • PetraA88

ja. grönt bajs kan dom få även när dom ammar

• Ilsa
    PetraA88 skrev 2010-09-13 19:53:38 följande:
    ja. grönt bajs kan dom få även när dom ammar
    Jo, det vet jag. Min dotter fick det när hon var förkyld eller hade ont i magen. Men det här att det är så pass hårt - blir det alltid så av ersättning? Annars borde jag nog försöka mjuka upp det.
  • Kazeer
    Ilsa skrev 2010-09-13 20:33:15 följande:
    Jo, det vet jag. Min dotter fick det när hon var förkyld eller hade ont i magen. Men det här att det är så pass hårt - blir det alltid så av ersättning? Annars borde jag nog försöka mjuka upp det.
    Jobbigt för din son ... och för dig.

Jag har ammat ett barn och gett ett barn ersättning. Det har inte varit någon större skillnad på deras avföring ... och ingen av dem har varit hård i magen. Så det är nog inte så att avföringen automatiskt blir hård av ersättning.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • PetraA88
    Ilsa skrev 2010-09-13 20:33:15 följande:
    Tror det är ganska vanligt att det blir så av ersättningen. Min son vart förstoppad av ersättningen så att han fick åka till barnakuten och laxeras. messmör i ersättningen kanske vore något?
  • Ilsa
    PetraA88 skrev 2010-09-14 19:50:19 följande:
    Tror det är ganska vanligt att det blir så av ersättningen. Min son vart förstoppad av ersättningen så att han fick åka till barnakuten och laxeras. messmör i ersättningen kanske vore något?
    Ja, vi provade det nån vecka. Det blev inte nämnvärt bättre. Hur länge ska man hålla på? Vi har varvat olja, messmör och nu de sista dagarna laktulos. Men den ska väl bara användas när de verkligen behöver bajsa?
  • Zoria123

För oss blevdet också så men sen bytte vi från Nan till Semp och nu funkar det väldigt bra, fortfarande lite hårdare men inte så att det är allt för påfrestade för lilla damen.

• Ilsa
    Zoria123 skrev 2010-09-14 20:10:05 följande:
    För oss blevdet också så men sen bytte vi från Nan till Semp och nu funkar det väldigt bra, fortfarande lite hårdare men inte så att det är allt för påfrestade för lilla damen.
    Vi provade Lemolac ett tag, men det blev inte bättre så vi bytte tillbaka till Nan ha.
  • PetraA88
    Ilsa skrev 2010-09-14 20:06:59 följande:
    Ja, vi provade det nån vecka. Det blev inte nämnvärt bättre. Hur länge ska man hålla på? Vi har varvat olja, messmör och nu de sista dagarna laktulos. Men den ska väl bara användas när de verkligen behöver bajsa?
    Jag gav 1 tesked messmör varje gång han skulle äta tills jag såg att bajset var "normalt" tog ca 2 dagar. när jag såg att det vart lite för löst tog jag varannan gång sedan morgon och kväll. Du kommer märka hur ofta du ska använda messmör tillslut kanske det räcker med tex en gång varje morgon. Sedan kunde jag sluta helt och magen fungerade bra med då fick jag försig ge kattrinplommon varje morgon till gröten, vilket jag fortfarande gör.
  • Ilsa
    PetraA88 skrev 2010-09-14 21:42:25 följande:
    Jag gav 1 tesked messmör varje gång han skulle äta tills jag såg att bajset var "normalt" tog ca 2 dagar. när jag såg att det vart lite för löst tog jag varannan gång sedan morgon och kväll. Du kommer märka hur ofta du ska använda messmör tillslut kanske det räcker med tex en gång varje morgon. Sedan kunde jag sluta helt och magen fungerade bra med då fick jag försig ge kattrinplommon varje morgon till gröten, vilket jag fortfarande gör.
    Aha, men då kommer det nog inte hjälpa oss. Han fick messmör morgon och kväll en hel vecka utan resultat.

Kanske ska använda laktulos på samma sätt. Får nog prata med bvc igen. 
  • PetraA88
    Ilsa skrev 2010-09-14 22:14:34 följande:
    Aha, men då kommer det nog inte hjälpa oss. Han fick messmör morgon och kväll en hel vecka utan resultat.

Kanske ska använda laktulos på samma sätt. Får nog prata med bvc igen. 
    Aha okej. Ja det är nog bäst att du pratar med bvc.. Hoppas det ordnar sig!
  • Ilsa
    Pumpkin skrev 2010-09-15 08:14:22 följande:
    Vi har en skvätt Laktulos i ersättningen 1 gång/dag, tycker det funkar bra.
    Men ni använder det som förebyggande då också alltså? Jämt liksom?
  • Pumpkin
    Ilsa skrev 2010-09-15 08:33:46 följande:
    Men ni använder det som förebyggande då också alltså? Jämt liksom?
    Japp. Laktulos funkar bäst om man ger det kontinuerligt. Varje gång man börjar om med det riskerar nämligen bebisen (ja vuxna som tar det också för den delen) att bli väldigt gasiga under 1-2 dagar. Och gaser kan ju som vi alla vet ge magknip. Och eftersom jag vet att han har (haft) en tendens att inte bajsa på några dagar om vi inte ger Laktulos så har vi på sjuksköterskas inrådan tänkt köra på med det tills han äter mindre ersättning och mera mat (och så småningom blir mer rörlig = magen kommer igång på ett annat sätt).
  • alskdldskjf

Jag tyckte att bajset var kornigare med ersättning än vad det varit med amning, men kornigt räknas knappast som fast.

♥♥ Molly 040605 ♥♥ Max 060510 ♥♥ Wilmer 100901 ♥♥
  • Ilsa
    Pumpkin skrev 2010-09-15 08:38:58 följande:
    Japp. Laktulos funkar bäst om man ger det kontinuerligt. Varje gång man börjar om med det riskerar nämligen bebisen (ja vuxna som tar det också för den delen) att bli väldigt gasiga under 1-2 dagar. Och gaser kan ju som vi alla vet ge magknip. Och eftersom jag vet att han har (haft) en tendens att inte bajsa på några dagar om vi inte ger Laktulos så har vi på sjuksköterskas inrådan tänkt köra på med det tills han äter mindre ersättning och mera mat (och så småningom blir mer rörlig = magen kommer igång på ett annat sätt).
    Aha, det var nog så vår bvcsköterska menade också då. Ska prata med henne igen. Varje gång jag gett laktulosen har han bajsat några timmar senare - väldigt löst. Oklart dock om han blir gasig.

Tack för hjälpen! 
Svar på tråden Blir bajset hårdare av ersättning?