• Kimban

overall vs jacka+termobyxor

Vilket är bäst att ha på dagis?

Overall känns ju smigigare att ta på, men om man bortser från det. Gärna för och nackdelar på båda.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 20:53
    smidigare ska det stå!

• Svar på tråden overall vs jacka+termobyxor
  • crazy mom

Overall solklart på dagis.
    Först nu när sonen börjar skolan har han fått tvådelat!

• TheMother

Overall, absolut. För att slippa glipa vid ryggen, där kall luft/snö kan komma in. Samt att det är smidigare.

Mamma till Anton 080920
  • Kimban
    crazy mom skrev 2010-09-13 20:52:44 följande:
    Overall solklart på dagis.
    Först nu när sonen börjar skolan har han fått tvådelat!
    Jag känner också det, men idag fick vi jacka+termosar av svärmor. Känns lite otacksamt att byta men hon är själv dagis fröken och har alltid proppsat på overall.
  • Suri

Då köpet du en overall att kompletera med, ni kommer att behöva det med.

• Tygtiiger

Definitivt overall. Jacka och ev termobyxor är bra att ha som ombyte och för att ha när man tex ska iväg och handla eller åka bil och det räcker med en jacka, men overall är suveränt. Lätt att ta på, varmt och bekvämt och glipar inte. Mer storlekskänsligt, det är väl enda nackdelen.
    Vi hade byxor och jacka förra året till sonen och han var missnöjd med det, i år krävde han absolut overall (han är fem år) så det fick han. Och en vinterjacka och ett par vind- och vattentäta överdragsbyxor att komplettera med.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Kimban

Ah så kan vi göra. Det är ju jätte snällt att hon handlar åt sonen men hon kom hem med två jackor och ett par termosar, känns nästan bättre med en jacka och en overall i så fall.
    Jacka kan han ju ha om vi ska åka och handla etc.

• Sessilou

och jag som just köpt 2 delat!jobbar oxå på förskola, och visst, overall e lättare att ta på, tar mindre tid plus att barnen lättare lär sig att kunna dra upp dragkedjan själv.
    men termobyxor m hängslen funkar även lite längre, när overallen e för varm, så kan dem ha typ fleecetröja o termobyxor.

fast jag köpte 2 delat nu för sonen e bara 1 år. Och för att d e praktiskt för oss hemma...för när han åker vagn o sitter i åkpåse, så blir det för varmt med overall. då tänker jag ha termobyxorna i vagnen o stannar vi ute o leker tar vi bara på dem.

köper nog ev overall till januari när det är förkoledax.

Less is more=)
  • Sessilou
    Kimban skrev 2010-09-13 20:55:47 följande:
    Jag känner också det, men idag fick vi jacka+termosar av svärmor. Känns lite otacksamt att byta men hon är själv dagis fröken och har alltid proppsat på overall.
    vad konstigt att hon köpte 2 delat då!
    Less is more=)
  • 4mychildren

Vi har köpt båda =) Haha, mest för att vi inte kunde bestämma oss vilket som var bäst. Och det är bra att ha extra ifall det skulle blötas och smutsas ner massa så man hinner torka / tvätta =)

• AW76

Min son på 5 år använde nästan bara tvådelat i vintras. Jag hade köpt en superbra overall - Everest - för 1000 kr som förblev nästan oanvänd. Ok den användes väl ibland på fsk.. men aldrig hemma.. så den användes alldeles för lite för det priset tycker jag Flört Det var alltså sonen själv som föredrog tvådelat så i år köper jag ingen overall till honom. Möjligtvis en begagnad på Tradera.

Till dottern laddar jag upp med båda delarna. Hon fyller 3 i vinter. Jag tycker det är för skralt att bara ha EN overall och inget mer. Tycker att man även måste ha åtminstone en vinterjacka på vintern.. och då kan man lika gärna komplettera med byxor till så har man lite variaton.

• Kimban

Sonen är 15 månader så han ligger ju lika mycket som han står typ Flört. Men ja tror vi behåller den två delade och lämnar tillbaka jackan och köper en overall. Så har vi båda och kan se vad som passar bäst.

Och nu när jag ändå håller på, vad ska dom ha under, tyckte inte den va så tjock jackan, vilket iof kanske är bra så dom kan röra sig med. Men kan man ha vanlig långärmad t-shirt och flece windstoper, eller ska man ha vanlig flece? och nere? Finns ju fodrade byxor eller ska man ha långkallingar och mjukisar.
    Bor i göteborg för övrigt så man vet ju inte riktigt hur vintern blir, men bättre att vara förberedd.

• mammaNena

vi har båda delar, som vi haft nu i 5 år
    Förra året köpte vi dock en kanon bra didriksson overall! köpte på rean så betalade 500 för den (!!) och den va stor förra året, så vi kan ha den i år igen Men har även köpt en jacka och byxa som hon kan ha här hemma.

• kelgrisen

Våran tjej var dryga året förra vintern när det var så svinigt kallt men det hände aldrig att hon behövde annat än mjukisbyxor under overallen, sen beroende på temp långärmad t-shirt eller kortärmad plus tunn tröja, vi behövde aldrig fleece under (bor i Uppsala och hon var ute mycket med dagis neråt minus tio grader och satt ofta i snön). Overallen var något ickemärke som jag köpte på Blocket för 75 spänn....! :)

• pafnuta

Beror på hur gammalt barnet är. Upp till 4 - overall är bäst. Efter 5 är det npg bäst med 2-delat. Så upplevde det jag.

UnderBarn
  • alvide

I dagisåren tycker jag overall är bäst och smidigast. Sen kan man komplettera med en "finjacka" om man ska vara fin och ett par billigare termobyxor om man ska iväg nånstans.

• ÖNadja

ja hade förra året och ska ha samma i år:

beg byxa och jacka (som vi fått av min kusin) när det är kallt och innan snön hunnit komma.
    Nya overallen när snön är på plats
    och ev fin jacka när vi åker och handlar.

två delat tycker ja är smidigt när vi åker in till stan, då man kan ta av bara jackan när man är inne och inte behöva börja med en hel overall.
    I år är sonen 3 år.

När han va 1 år hade vi overall, helt klart bäst.

Svar på tråden overall vs jacka+termobyxor