• tjohalia29

IKEAs spjälsängstäcke från 1å?

Är det någon som vet varför IKEAs täcken till spjälsäng är rekommenderade från 1 år?

• Svar på tråden IKEAs spjälsängstäcke från 1å?
  • NovemberMommy
    tjohalia29 skrev 2010-09-13 21:05:18 följande:
    Är det någon som vet varför IKEAs täcken till spjälsäng är rekommenderade från 1 år?

jag har ingen anning men jag undrar också det. men jag köpte den iallafall till vår bebis. är fortfarande gravid så jag har inte använt den:P
  • klumpfh

Jag vet inte heller, men vi använder det i spjälsängen ihoprullat så bebis får det lite mysigt: ) Men tror det kan ha å göra med att när de är små så kanske de kan råka dra det över huvudet och kvävas? och efter 1 år så kan de dra av det?

• Boosse

Tänkte precis lägga in en tråd om detta jag med, detta är en stor fråga för oss här hemma!
    var på ikea i helgen och blev paffa över detta. Funderar över att köpa ett täcke från dem ändå. är jag hemsk nu eller, för jag tänker vad är skillnaden på dessa täcken och de "rätta" babytäckena? Tyngden kanske?

• brallison

Jag hade köpt ett täcke på IKEA men sedan returnerade fast mest pga att det fanns inga påslakanset från IKEA jag gillade och om man skulle köpa på Jysk, då passade inte storlekena! Då köpte jag istället på Jysk till att börja med

• NovemberMommy
    brallison skrev 2010-09-15 11:11:57 följande:
    Jag hade köpt ett täcke på IKEA men sedan returnerade fast mest pga att det fanns inga påslakanset från IKEA jag gillade och om man skulle köpa på Jysk, då passade inte storlekena! Då köpte jag istället på Jysk till att börja med
    jag köpte ikeas täcke o påslakanset från jysk. de passade fast jag fick ta junor påslakan istället. deras bebis täcke var ju super liten. passar mer till vagnen.
  • NovemberMommy
    Boosse skrev 2010-09-14 21:40:33 följande:
    Tänkte precis lägga in en tråd om detta jag med, detta är en stor fråga för oss här hemma!
    var på ikea i helgen och blev paffa över detta. Funderar över att köpa ett täcke från dem ändå. är jag hemsk nu eller, för jag tänker vad är skillnaden på dessa täcken och de "rätta" babytäckena? Tyngden kanske?
    köp från ikea. alltså det känns som om man tänker lite för mycket. vad ska lite  tyngre täcke göra för skillnad? så länge bebisen inte ha den över ansiktet så funkar det nog bra. o spjälsängen är så pass stor för nyfödda så hela täckte får plats. som om den andra täckte kan inte komma över ansiktet
  • tove83

jag vet varför...jobbar på ikea nämligen

det är en rekomendation då ikea finns i hela världen och då med olika regler samt lagar.
    detta gäller täcken och kuddarna.

Ikea rekommenderar att man använde filt i påslakan då spädbarn inte kan kontrollera sin värme på samma sätt som oss,så detta är bara en rekommendation från IKEA

• NovemberMommy
    tove83 skrev 2010-09-15 16:58:19 följande:

det är en rekomendation då ikea finns i hela världen och då med olika regler samt lagar.

Ikea rekommenderar att man använde filt i påslakan då spädbarn inte kan kontrollera sin värme på samma sätt som oss,så detta är bara en rekommendation från IKEA
    så täckte är inte skadligt eller något för yngre än 1 år?

ska föda i november så det blir rätt kallt. inomhus också.
  • Boosse
    tove83 skrev 2010-09-15 16:58:19 följande:

Då vet vi varför. Men ni har väl inga filtar som passar i era påslakan? :)
  • Boosse
    Boosse skrev 2010-09-15 17:11:03 följande:
    Då vet vi varför. Men ni har väl inga filtar som passar i era påslakan? :)
    Såg jag visst hade ni ju :)
Svar på tråden IKEAs spjälsängstäcke från 1å?