• Anonym (Supermorsan)

Jag är så trött på min roll som mamma och fru

Jag hade kanske lika gärna kunat posta detta under föräldraskap, men det får bli här.

Jag är så in i själen trött på alla krav på mig, det är som att energin bara dräneras och det jag förut bara gjorde, som att ta hand om barnen på dagarna nu känns så tungt. Den fluffiga emballage som brukar omgärda min moderssjäl och utrustar den med tålamod är nernött, de små trampar runt med små vassa fötter och ganger på min bara själ, i det som var min sprituella ande och min egen personlighet, ursäkta det något flummiga uttrycket.

Visst älskar jag mina barn, det gör man förbehållslöst, men jag känner att jag knappt har något att ge längre. Jag vill bara få vara ifred. Kanske har det att göra med den långa "semestern" där jag snudd på gick i väggen av all logistik och all service, och att alla skulle ha trevligt också. Jag var nog inte ensam mer än någon enstaka timme på 6 veckor. Sen avslutade jag det hela strakt med att vara ensam med alla barnen medan min man jobbade en vecka innan det var min tur att börja jobba, om än deltid. Jag var så lättad när jag satt ensam i bilen på väg till jobbet att jag nästan grät. Nu känns jobbet som min fristad, där jag är uppskattad för den jag är och det jag gör. Jag vet vad som förväntas, jag löser konstruktiva problem och det ger reultat. Det jag gör hemma känns som en grottekvarn om jag ska vara ärlig. Ständigt gnäll, kladd, duka fram, duka undan, tvätta, hänga , torka bajs, torka kräk, och så detta jävla skrik och gnäll... Jag hatar skrik och gnäll!!!

Vad fan hände? Jag var ju den perfekta mamman! Som alltid satte ungarna i första rummet, alltid prioriterade dem, alltid lagade den bästa maten, vek deras små fina kläder, sjöng och lekte. Nu har jag bara smulorna kvar.

Och mitt äktenskap. Jag har precis insett att jag är gift. Jag har ju varit gift flera år, men nu har jag insett vad det verkligen jag stod där i kyrkan i en dyr och jävligt vacker klänning och lovade. Jag får aldrig mer ligga med någon annan än min man. Jag som var en så fin och bra fru. Inget att skämmas för, fläckfri. Jag är en usel och vidrig fru visar det sig. Nu ligger jag med en hantverkare på jobbet ibland. Snyggt jobbat, jag vet... Men jag kan inte låta bli. Jag vill inte låta bli. Jag vill inte låta livet passera medan jag såg på från min sida glasväggen, inom äktenskapets passande ram. Jag är dödligt kåt på denne man. Jag älskar min man. Den energin jag får från våra snabba möten bär mig framåt just nu, jag har gått på grund i min egen tillvaro, strandat på mina egna beslut. Tvåsamheten är en lång rad av icke-möten som jag läste och det känns så smärtsamt sant.

Min man älskar mig, han avgudar mig. Jag är snygg, stark, omtyckt och energisk. Jag är för mycket för honom. Jag håller tillbaka mig själv, och jag vill nog inte det. Frågan är om tvåsamhet är min grej? Jag vill kanske vara delvis ensam. Jag vill inte vara i en så intensiv tvåsamhet som jag är nu. Han säger att han älskar mig varje dag, ibland flera gånger per dag. Han skickar typ 14 sms varje dag. Ibland bara med ett "Puss". Jag blir irriterad, det känns som en gubben- i-lådan som ska hoppa upp framför mig hela tiden och kräva bekräftelse. Jag vill vara ifred. Jag vill vara mig själv, utan att behöva sms:as "Puss" när jag äntligen är själv. Det kliar på mig, som en yllehalsduk liksom.

Jag vet att jag inte skaffat barn för att slippa umgås med dem. Jag trodde bara inte att jag skulle behöva utplåna mig själv så hårt. Jag vill vara min person, inte bara en morsa alla kan gnälla och köra med. Jag får ångest när folk säger saker som att "så är det att vara mamma, nu får du strunta i dig själv!" lite äppelkäckt. Jag vill inte strunta i mig. Jag är också människa? Jag vill inte fostra mina ungar till att behandla folk så som många behandlar sina mammor. Jag är ingen jävla inrättning för service och allmänn klagan!

Jag vet att jag varit otrogen. Jag vet att många ser det som det största sveket man kan göra mot sin man, att med längtan ta emot en annan mans kuk. Men det är det inte för mig. För mig kan man paja och smula sönder tillit och samhörighet på mycket värre sätt. Kom inte och säg att allt är förstört bara för dessa snedsprång, det är inte därför det isåfall är på väg utför. Inte enbart på grund av det. Ibland dagdrömmer jag om ett eget radhus. tänk om vi sålde vår stora fina villa och köpte var sitt radhus i samma område. Så kan barnen komma mellan oss utan att vi behöver hämta och lämna formellt. vi kunde ha dem hos oss tre dagar var. tre dagar helt själv. Jag skulle jobba ordentligt, jag skulle träna, träffa vänner och jag skulle ha sex. Och jag skulle längta efter barnen. Jag skulle förbereda för dem, planera för dem och vara närvarande på ett helt annat sätt. Det sisat kan ju ordnas utan skilsmässa förvisso. Men det är en förbjuden dagdröm.

Varför skriver jag allt detta? För att om detta har jag ingen att prata med. Man får inte vara trött på sina barn, och man får inte önska att slippa dem lite. Man får inte bedra sin man, Och jag som är en sån lyckad människa... Det ligger så mycket prestige i att upprätthålla lyckan. Tragiskt jag vet. Finns det någon klok som har något att säga mig? Skäll på mig, peppa mig, trösta mig. Jag behöver ord...

• Svar på tråden Jag är så trött på min roll som mamma och fru
  • frökenelisabeth

Har du och din man diskuterat alternativet att fortsätta vara gifta men bli särbo? Ett ganska kontroversiellt förslag fortfarande, men jag tror att det blir vanligare och vanligare.  Det finns ju de som har barn ihop och är gifta, men bor på varsitt ställe, om än nära varandra.

• Anonym (Förstår dig)

Tyvärr kommer jag inte komma med ett enda råd! Men jag förstår dig, klandrar dig inte för fem öre. Jag känner mig kvävd jag med mellan varven, något så otroligt kvävd. Får panik över dagarna som går, över all den jävla tvätten, disken, allt man ska göra för ungarnas skull. Jag älskar de, så grymt mycket. Men som du säger, vi är människor vi med. Vi måste också få utrymme att andas på, att vara oss själva, inte bara mammor.

Dock är jag inte otrogen mot min man, men jag klandrar dig inte. Själv skulle jag bra gärna också ta mitt pick och pack att flytta. Och det ska jag, men inte nu, just nu har jag ingen ork.

Ta hand om dig så gott du bara kan, det finns fler som du, och det går göra något åt sin sits!

Massor med kramar

• Anonym (Lilla jag)

Jo, man får känna så och det är sunt att känna så.

De flesta biter ihop och kämpar på men många gånger brister bubbla och visionen

om den perfekta föräldern.

Bara för att man är mamma, fru, rumptorkerska ,diskare, tröstare, tvätterska,

trädgårdsarbetare, städerska, kokerska, älskarinna, osvosvosvosvosv.........

så är man inte utplånad som egen individ.

Klart man vill att allt ska vara perfekt men man blir ju utmattad av att hela tiden

dräneras på kraft. Man måste fylla på förråden ibland.

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Förstår dig) skrev 2010-09-13 21:18:47 följande:
    Tyvärr kommer jag inte komma med ett enda råd! Men jag förstår dig, klandrar dig inte för fem öre. Jag känner mig kvävd jag med mellan varven, något så otroligt kvävd. Får panik över dagarna som går, över all den jävla tvätten, disken, allt man ska göra för ungarnas skull. Jag älskar de, så grymt mycket. Men som du säger, vi är människor vi med. Vi måste också få utrymme att andas på, att vara oss själva, inte bara mammor.Dock är jag inte otrogen mot min man, men jag klandrar dig inte. Själv skulle jag bra gärna också ta mitt pick och pack att flytta. Och det ska jag, men inte nu, just nu har jag ingen ork. Ta hand om dig så gott du bara kan, det finns fler som du, och det går göra något åt sin sits!Massor med kramar

Jag är en av dem som tog mitt pick och pack och stack.

Efter åratal med en man som led av depressioner och panikångest, tre små barn, villa med stor

trädgård, sommarställe och framförallt "kravet"att låtsas att allt var perfekt gav jag upp.

"Kravet" var från min man som inte ville att någon skulle veta hur illa det var, att han sov när jag och barnen

gick på morgonen och att han sov när vi kom hem på em.

Att jag gjorde ALLT, precis allt.

Barnen var som iglar på mig och ångesten gnagde sig djupare djupare in i min själ.

Till slut brast det och jag tog ut skilsmässa. Skitjobbigt första året, men nu efter tre år mår

jag och min exmake och barnen bättre än påmånga år

• Anonym (samma sits)

Det där hade kunnat varit jag. Förutom att jag inte är gift och inte varit otrogen. Men tro mig, jag har fantiserat med tanken att vara med någon annan många gånger senaste halvåret och har även fått tillfälle några gånger men inte tagit det.

Jag har tyvärr inga råd att ge

Ville bara säga att du är inte ensam.

• Anonym (ogift)

TS: Du är inte ensam. Det "perfekta" familjelivet passar långtifrån alla. Även om jag kanske inte eftersträvar perfektion så vet jag att man någon dag eventuellt kommer att bli superless på allt. Lova evig trohet kommer jag aldrig att göra -de som gör det har nog inte insett vad det verkligen innebär. Sambo är jag, men gift blir jag aldrig.

• jinxan

Du skulle nog verkligen BEHÖVA en vecka själv utomlands å bara tänka å läsa böcker.. Och efter det bestämma hur du ska göra.. Nu är du vara trött....!

• Anonym

Oj oj, vad jag känner igen mig fast du är bättre på att formulera dig än vad jag någonsin kommer att kunna! Skillnaden är väl att jag inte älskar min man, jag har blivit förälskad i och är otrogen med en underbar man. Ska livet vara så här tänker jag varje dag.

• Anonym

Oj... Jag har väl egentligen inget vettigt att skriva... Vill bara krama om dig, och ta över allt åt dig i en vecka, så du kan vara bara du ett tag. Fy vad hemskt att känna som du gör... Känner mig riktigt ledsen nu... Kan du inte prata med någon proffessionell? Som en liten början menar jag... Få hjälp med att hitta styrka för att komma fram till vad du vill, bara få prata om DIG för en gångs skull... Usch, hoppas verkligen att du hittar något sätt att ta dig upp igen. Kramar! 

• Eisa

Fan vad bra du skriver!

Jag tror dina känslor är skitvanliga. Kan du ta ett brejk på nåt sätt? Resa?

Klart du knullar nån annan. Det gör man när man har a boring man.

Svar på tråden Jag är så trött på min roll som mamma och fru