• HannaVirrpanna

Vad kostar det att dränera?

Hejsan!
    Jag och min sambo funderar på att köpa ett litet hus som byggdes 1943, det som behöver göras är att byta tak, dränera och möjligtvis köpa nya hängrännor. Det är väl det som är mest kris. Huset är på 60 kvm och har även en källare (inredd) på 60 kvm. Hur mycket skulle det gå på om vi skulle dränera om? Vad kan man göra själva och vad måste göras av fackmän, eller vad det heter? Hur mycket kostar det att ägga nytt tak? Plattorna på taket såg ändå helt ok ut, kan man använda dom igen eller bör man byta ut hela alltet? Alltså bara byta pappen under?

Skulle vara tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad kostar det att dränera?
  • Lena

vårt hus kostar 60-80 000kr att dränera och är ungefär lika stort som er. Man behöver inte ha fackman till det man kan gräva för hand eller hyra en grävare.

• Daniela01

Gör en besiktning på huset och be att få kostnadsförslag på vad det kostar att göra dessa saker.

• Daniela01

det beror på. Ibland så har säljaren gjort en besiktning av huset, och ibland så får köparen göra en egen besiktning av huset.
    Har säljaren gjort en besiktning, så kan ni ta del av den, mäklaren har oftast en kopia, plus att man kan boka tid och gå igenom bes.protokollet på telefon eller på plats med besiktningsmannen.
    Har säljaren inte gjort en besiktning, så är det upp till köparen, som har sin undersökningsplikt, att göra en besiktning.
    Jag har tyvärr inte hört att flera budgivare har gått ihop och gjort en besiktning tillsammans, det är nog tyvärr ytterst ovanligt.

Om ni vet på ett ungefär vad som behövs göras (tänker på ovanstående lista), så kan ni ta kontakt med en byggfirma för att få veta vad priset ung. ligger på.

Sedan så kan ni göra en besiktning av huset om ni vinner budgivningen, om det inte är gjord ngn, för att få mer underlag att "pruta på priset" på de delar som behövs göras dvs bla tak/dränering mm.

Om säljaren har gjort en besiktning, så är det svårare att få ner priset, eftersom det priset som är satt är satt efter de fel och brister som finns i huset.

Lycka till!

• Daniela01

Givetvis så ska ni ha med en klausul i kontraktet som säger att ni har rätt till att hoppa av köpet, ifall det kommer fram väldigt många överaskningar på besiktningen Flört

• mammaNena

Ni kan göra allt själva, men det kostar ändå rätt mycket pengar och tar enormt mycket längre tid (och ork) än vad man väntat sig!
    Vårat tak är större än vad jag antar att erat är, inte jätte mycket dock , men vi betalade 18500 för pannorna. sen är det papp, läkt, plåt arbete, fågelband om man nu vill ha det (och det vill man!) + nya hängrännor.
    JAg hade inte rekommenderat att ta samma pannor, om de nu inte bara har legat något år! men har de legat sen 43 då är de så gott som slut!
    Vi har tegelpannor som legat sen 63, de ser helt ok ut, inget sprucket eller så, men oj va tunna vissa har blivit! vi ska lägga om vårt tak nästa vecka

• mammaNena

å tänkte på 1 sak till precis när jag skickade! kolla NOGA på vinden så det inte syns några som helst fläckar, då det läkt in vatten. kan helt plötsligt bli ännu mer kostsamt och ni får byta hela råsponten!  (men det är ju i värsta fall!)

• HannaVirrpanna

Tacks å hemskt mycket för alla svar! Känns som att jag fått mer "kött på benen" nu och vet vad man ska fråga mäklaren om! :) Det är ju mycket pengar och är man en vanlig svensson så har man inte riktigt råd med för mpnga överraskningar :)

• Gizmo007

För två år sedan så dränerade vi om vårat hus från ~40 samt isolerade även utanpå platonmattan(50mm).

Ca 40 löpmeter källar vägg.

Jag hyrde en grävare och grävde själv upp runt huset och bytte 12m avlopp samtidigt.

Köpte dränerings matreal på Byggmax.Dränerings duk, rör, platonmatta isolering, tjära mm.

Köpte tvättatsingel grus av en lokat åkeri.

Hyrde grävare av den lokala åkeriet.

Kostnad ca: 25000kr
    Tid:
    Grävning: 1,5 dag
    Dränering: 3-4 dagar
    Grävare, Grov återställning, skotta igen runt huset: 1dag
    För hand, Fin återställning runt huset: 2-3 dagar

Detta gjordes under semestern. Om man hyr grävaren så brukar man kunna hyra den till bra pris över helgerna:

• HannaVirrpanna
    Gizmo007 skrev 2010-09-14 13:25:14 följande:
    För två år sedan så dränerade vi om vårat hus från ~40 samt isolerade även utanpå platonmattan(50mm).

Ca 40 löpmeter källar vägg.

Jag hyrde en grävare och grävde själv upp runt huset och bytte 12m avlopp samtidigt.

Köpte dränerings matreal på Byggmax.Dränerings duk, rör, platonmatta isolering, tjära mm.

Köpte tvättatsingel grus av en lokat åkeri.

Hyrde grävare av den lokala åkeriet.

Kostnad ca: 25000kr
    Tid:
    Grävning: 1,5 dag
    Dränering: 3-4 dagar
    Grävare, Grov återställning, skotta igen runt huset: 1dag
    För hand, Fin återställning runt huset: 2-3 dagar

Detta gjordes under semestern. Om man hyr grävaren så brukar man kunna hyra den till bra pris över helgerna:
    Va duktiga ni var!!
    Tack för svaret! Trodde det skulle bli dyrare :)
Svar på tråden Vad kostar det att dränera?