• Anonym (vecka 18)

OROLIG, gravid vecka 18

Är i vecka 18 men känner bara livmodern en bit upp ovanför venusberget...
    Den ska vara upp till naveln nu?
    På kvällen blir livmodern stenhård och jag känner den tydligt, men som sagt bara halvvägs upp.

Vet inte om det är rörelser jag kännt men det buffar och bubblar "där inne".
    Känns inte som tarmar eller gaser- Men man vet ju inte.

Orolig. Vill vara anonym ...känner mig så löjlig och paranoid hela tiden !

• Svar på tråden OROLIG, gravid vecka 18
  • kakmamman

Inte tror jag du behöver vara orolig =)
    du har kontakt med mvc??

Bubblorna kan mycket väl vara bebisen som rullar omkring.

Vart man SKA känna livmodern är bara en såndär "det-brukar-vara-så-för-dom-flesta"-sak.. MEN jag hade svårt att känna den där kanten alls...

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym (vecka 18)

Ja, om det nu ör bebis som rör sig så kan jag vara lugn...
    Känner ingen kant heller, känner bara ...en rund hård boll typ som fyller nedersta delen av magen.

Kan det bero på min längd (180) ? att livmodern inte krypit upp än kanske..?

• magda102

Jag har gått in i v17 o det är andra barnet. Har aldrig känt efter den där kanten. Nu vet jag att jag känner liten i magen o går det för länge så blir man nojjig. Tror mycket väl att det kan vara bebben du känner. Ring bm om du är orolig. Det gör jag ;) snart dax för ul för dig?

• Anonym (Anna)

Hej,

Är du i vecka 18+ eller 17+? Om det är det senare (dvs. om du räknar så som de flesta gör) så ska du inte läsa under vecka 18 utan under vecka 17 (inte för att det spelar så jättestor roll, men det skiljer ju lite grann från vecka till vecka i alla fall). I vecka 17+ är livmodern vanligtvis ca 5 cm under naveln, så det låter normalt att den är halvvägs upp.

• Anonym (vecka 18)

Jag är i vecka 17+2, alltså vecka 18.
    Ska på rul om 8 dagar...känns så långt dit!

Jag är inte orolig för att jag inte känner kanten eller så..mer att man borde känna livmodern lixom..magen e mjuk under naveln..och hård ca 5 cm ner.

Kanske är som det ska... finns ju alltid något att vara orolig för..
    Vill bara ha gjort det där ultraljudet snart så man vet!!

Vi får se. Har inga direkta symtom, men det har jag inte haft på hela tiden.
    Brösten har dock växt två kupor och är megaömma, alltid nåt :)

...och så jämför man, dumt nog. "alla andra" i vecka 18 är såå stora om magen..men jag har bara en liten bula.

• Anonym (carro)

Tror inte du behöver oroa dig.. i v.25 ska livmodern vara 2-3 cm ovanför naveln (det är normalt) och efter v.20 så växer det så det knakar där nere :D Tror att det kan vara bebben som du har beskrivit buffrar och bubblar.. Det är runt dessa veckor man börjar känna rörelser.. Lycka till och ring din bm om du är orolig och undrar över saker. Tror nog att allt är som det ska :)

• Anonym (vecka 18)

Pratat med min barnmorska idag, hon sa att eftersom jag är så lång så livmodern ofta långt in, långt bak och långt ner.

Berättade om hur hård den blir ibland och ska få komma in å lämna u-odling..(haft problem med kisseriet)

Hon tvekade inte alls på att det var bebis jag kände när jag beskrev känslan. SKÖNT

så länge den lilla lever så kan jag vara tryggare...

får sluta läsa massa hela tiden, man bara jämför och jämför... :P

• McIris

O du. det hårda du känner är nog inte livmodern utan barnets kropp du känner. Precis så ligger de ofta i den veckan, som en liten hård boll längst ner. När du ligger ner så bollar de ofta ihop sig. Detta är min tredje, så har det alltid varit för mig.

• Anonym (vecka 18)

Åååh det kanske är barnet jag känner, för det är i samband med bubblet och rörelserna. Känns som två där inne, för det blir "två kulor" på varje sida av livmodern (om man känner)
    RUMPA OCH HUVUD KANSKE!? Så fantastiskt å sådana fall.

Jag känner en enorm lycka och ett välmående. jag älskar att vara gravid och haft en underbar graviditet hittils.
    MEN oron knäcker mig ibland.
    Känns väldigt skönt att kunna disskutera med er ibland, det hjälper mer än ni tror ! Ibland kan några lugnande ord göra så mycket! Och efter rul:et kommer jag kunna slappna av på ett helt annat sett..

Tack !

Svar på tråden OROLIG, gravid vecka 18