• louisianalovin

Ni med endometrios UTAN smärta...

Hur kom ni fram till att det var just endometrios ni hade? Har försökt läsa mig blå på just detta ämne men kommer ingenvart.

Har inte hittat mycket om just mina symptom på de svenska forumen. Mina symptom är lite underliga, men läste på ett amerikanskt forum kvinnor som beskrev EXAKT samma som jag har, dvs blödningar ur naveln ca 2 dgr per månad i samband med mens och ett enormt tryck/ömmande (känns som någon "drar" på baksidan av naveln) ca en vecka per månad, också i samband med mens. De kvinnorna hade sist och slutligen fått diagnosen endometrios. Detta ger mig PANIK! Just nu väntar min läkare på resultatet efter en undersökning jag genomgick härom veckan så jag väntar på att hon ska ringa mig...

Men, vad bör jag fråga henne om? Vilka tester görs i regel? Jag känner att jag vill vara så välinformerad som möjligt på förhand innan jag tar upp detta med henne. Vi har alltså INTE påbörjat en officiell endometriosundersökning ÄN. Jag kan ju givetvis inte tvinga henne beställa prover men jag vill gärna komma med egna önskemål.

Om någon har tips och råd, dela gärna med er! /Cecilia

Home is where the heart is...
  • Svar på tråden Ni med endometrios UTAN smärta...
  • louisianalovin

Jag tar och puffar upp tråden lite. Är mycket nyfiken på om det finns någon därute som fått diagnosen endometrios som inte har någon direkt smärta av det. Av det jag lyckats läsa så tycks inte alla lida av konstant värk.

Home is where the heart is...
  • emi

Jag känner inte av min endometrios överhuvudtaget och skulle inte veta om att jag har den om det inte vore för att jag fick en snabbt växande chokladcysta på vä äggstock. Cystan togs bort med titthålsoperation och då hittade man lite endometrios bakom livmodern men det var så lite att man kunde bränna bort den. Iofs har mängde endo inte nödvändigtvis ngt att göra med hur starka smärtor man har men iaf..

• Vicki123

Hej louisianalovin,

Såg precis denna tråden. Jag har endometrios som upptäcktes genom att jag blödde ur naveln!!!  

Jag vill väldigt gärna komma i kontakt med dig.

Vad jag har förstått det som är just det att man blöder ur naveln väldigt ovanligt och jag vet ej var du befinner dig, men om det är endometrios, så skulle det vara väldigt "roligt" att ha kontakt med någon med samma symptom.

Den här tråden ligger under svårt att få barn, men om du är i den processen så kan jag lugna dig med att jag har opererats och har precis blivit mamma. Glad Är också med i Endometriosföreningen som är väldigt bra och har ett brett nätverk med tjejer som har endometrios. Har dock inte hört om ngn annan än mig innan med endo i naveln.

Opererade bort det för ett och ett halvt år sen från naveln och har inte haft några besvär sen dess.

Hör gärna av dig!

Kram
    Vicki 

WebRep
    Generellt omdöme
    Denna sida har inget omdöme ännu
    (inte tillräckligt med omdömen)
  • Snart vår

Hej,
    jag fick veta nu i veckan att jag har endometrios, en cysta på 3-4 cm på vänster äggstock. Det upptäcktes med ultraljud och en undersökning där man sprutar in kontrastvätska i livmodern och anledningen till undersökningen var för att kolla ett myom som jag har som sitter utanpå livmodern. Att jag har endometrios också blev lite av en chock. Jag har inte heller känt av någon smärta, utom att det spänner lite på vänster sida. Det får man ju vara väldigt tacksam för, eftersom många med endometrios verkar ha fruktansvärt ont och kan inte leva normala liv. Grattis till dig, Vicki123, som har blivit mamma! :) Jag ska opereras i januari och hoppas att jag har en chans att bli gravid efter det. :) 

• Vicki123

Hej Snart vår,
    Hoppas att allt går bra och att du också får uppleva det fantastiska i att bli Mamma!
    Jag har också myom. Flera stycken. Opererade ett väldigt stort myom för många år sen. Och sen endometrios på det.

Jag känner stor tacksamhet varje dag för mitt lilla barn. Kände stor rädsla i många år att jag kanske inte kunde få barn pga mina besvär.

Men en fantastisk läkarvård har hjälpt mig och hoppas detsamma för dig! Det är jobbigt men kämpa och ge inte upp hoppet.

Kram

• Snart vår

Hej igen,

jag blir så glad av att höra att du har fått barn trots flera myom och endometrios! Det ger mig hopp. Tack för att du berättade det. Jag har träffat bra läkare och jag tänker kämpa på. Vill ju så gärna ha barn.

Kram   Glad

• Vicki123

.... Och en äggledare som det inte är passage på + sammanväxningar i buken. Så jag var jätteorolig, men det blev en liten underbar bebis på första försöket.
    Så det finns absolut stort hopp för er och såklart du ska bli Mamma! :)

Att ditt myom sitter på utsidan livmodern är jättebra. Då stör det inte en graviditet.

Vad är det du ska operera? Myom och/eller endometrios?
    Kram

• Snart vår
    Vicki123 skrev 2012-11-21 13:11:17 följande:
    .... Och en äggledare som det inte är passage på + sammanväxningar i buken. Så jag var jätteorolig, men det blev en liten underbar bebis på första försöket.
    Så det finns absolut stort hopp för er och såklart du ska bli Mamma! :)

Att ditt myom sitter på utsidan livmodern är jättebra. Då stör det inte en graviditet.

Vad är det du ska operera? Myom och/eller endometrios?
    Kram
    Jättekul att höra att det fungerade för dig trots alla "hinder" som skulle kunnat stå i vägen! Jag får verkligen upp hoppet av det!
    Myomet sitter utanpå livmodern, men går in i livmoderväggen och skulle ev. kunna störa en graviditet säger läkaren, så därför ska det tas bort. Jag har tidigare tagit bort ett myom inne i livmodern också. Endometriosen ska också tas bort, men tydligen kan de ju inte säga säkert att det är det innan de har öppnat upp och sett det, så nånstans hoppas jag lite på att det inte är det.. vi får se.
    Kram   

• Vicki123

Det låter ju bra. När opereras du? I vilken stad?
    Önskar dig all lycka till. Har också gjort de operationerna och fråga mig gärna om du vill. Jag kanske kan hjälpa.
    Kram

• Snart vår
    Vicki123 skrev 2012-11-25 23:15:35 följande:
    Det låter ju bra. När opereras du? I vilken stad?
    Önskar dig all lycka till. Har också gjort de operationerna och fråga mig gärna om du vill. Jag kanske kan hjälpa.
    Kram
    Jag ska opereras i januari i Stockholm på Södersjukhuset. Till saken hör att jag har ett lågt amh-värde också (0,89) och jag är väldigt orolig för att jag har för många faktorer som talar emot att jag ska kunna bli gravid. 
    Hade du ont efter operationen? Hur lång tid tog det innan det var läkt? De kan inte ta bort myomet på mig med titthålsoperation utan måste "skära upp", var det samma sak för dig?
    Kram   

• Vicki123

Vad är amh värde?

Jag hade ganska ont länge efteråt, men mitt myom var väldigt stort. Men det kanske är bra att vara lite förberedd, så fråga din läkare hur de tror att du kommer må efteråt. Det är ju säkert olika.
    Gjorde kejsarsnitt med mitt barn och blev förvånad över hur bra det gick och att det inte gjorde så ont efter 8dgr.
    De skar upp mig också. Först ville de lägga ett snitt lodrätt på magen, men jag bad om att få det sida till sida i bikini linjen.

Det tog mig ett par månader att bli återställd. Men det är ju som sagt individuellt. Hoppas det går bra för dig!

• Eemai

Jag har inte heller haft särskillt ont av min Endometrios. Fick en akut smärta och anade att det kunde vara en vattencysta som spökade, något jag haft vid några tillfällen under åren, men vid ultraljud visade det sig vara en endometrioscysta på 10*7 cm! Visst, kraftiga kramper har förekommit, mensen har ändrat beteende sista två åren, har haft lite svajjigt med mitt gulkroppshormon vid några tillfällen och graviditet verkar omöjligt men kan verkligen inte säga att jag lidigt av min endometrios. Nu är cystan bortopererad, och enantonbehandlibgen påbörjad... Och jag har fått ett namn på vad som gjort att det varit som det varit. Men smärta... Ja ibland, men långt ifrån alltid!

• Fam Grönlund

Jag har endometrios och det fick jag reda på när vi sökte flr barnlöshet. Jag tog kontakt med Gyn å då gjorde hon vaginaltultarljud. Hundkännaren upptäckte då en cysta stor som en tennisboll( men hon kunde inte se vilken sorts cysta det var). Jag hade ingen aning om att jag ens hade cystor( har väl haft lite kraftigare mensvärk men ingen annan smärta. Efter 1 mån fick jag en op tid och dom gjorde en titthålsop på mig å då upptäckte dom att det var endometrios. Jag har fått barn efter detta och har ingen smärta förutom vid mens.

• Maog
    Hej Vicki1­23 och louisi­analov­in.

Efter många år med konstiga magsmärtor har man kommit fram till att jag kanske har endometrios. 

Jag har haft blödning ur naveln och otroligt ont tidigare i mitt liv och ingen läkare förstod då vad det var. Jag har nu börjat fundera på om det också kan ha varit endo. 

Jag skulle jättegärna komma i kontakt med någon av er för att få höra hur ni upplevt det. Jag har också bara kunnat hitta något dokumenterat fall i USA där de hittat endo i naveln.

Gjorde ni en titthålsop? För mig säger dom att det kan vara riskabelt att gå in under naveln.

Mvh Maog
  • EndoS

För min del så fick jag diagnosen efter att jag sökt för tarmblödningar.

Jag har under många år haft p-piller, men slutade i november 2015 då vi försökte bli gravida. Efter det har jag har regelbunden mens, men inte blivit gravid. I början på 2017 fick jag konstiga tarmblödningar vilket jag sökte läkare för. Fick ganska snabbt göra koloskopi x 2, vilket visade misstänkt sammanväxning med livmodern och ag fick direkt remiss till gyn och MRT. Efter det kunde man konstatera kraftig endometrios och massor  av sammanväxningar i buken, bland annat mellan livmodern och tarmen.

Jag har så länge jag kan komma ihåg haft kraftig mensvärk dag 1 och 2 av mensen, som inte "vanliga" värktabletter rått på. Jag har därför medicinerat med maxdos Pronaxen med tillägg av Norgesic under kväll/natt för att få sova. Utöver detta har jag resterande tid inte haft någon värk att tala om alls. Lite dragningar i vänster sida, och det misstänker jag beror på att äggstocken har växt fast på baksidan av livmodern...

Eftersom jag har så kraftig endometrios (och även chokladcystor på båda sidor) satte läkaren in mig på Enanton Depot direkt, och särskilt eftersom vi samtidigt sökte för infertilitet och väntade på utredning för detta.

Svar på tråden Ni med endometrios UTAN smärta...