• myrtorp

Vägskyltar "kör sakta - lekande barn ovs"

Vart köper jag dessa skyltar att sätta ute på våran väg.
    levande barn har den fina "krypfart" som jag skulle vilja ha. Men priset var mycket tycker jag.

Finns det billigare någonstans? Ska ha 4st så kommer gå på lite om de kostar 1300kr st.
    Min flicka är såklart värd dessa pengar så ingen behöver bry sig om att komentera det. Men är man arbetslös så finns helt enkelt inte de pengarna.
    Tackar för tips! :)

• Svar på tråden Vägskyltar "kör sakta - lekande barn ovs"
  • MrsMommy

Får man sätta upp trafikskyltar själv? Ska man inte be någon trafikmyndighet sköta det? Kan man itne ringa kommunen och be dem fixa det, liksom? (Jag har uppenbarligen ingen erfarenhet av ärendet, jag bara undrar utifrån min egen magkänsla...)

• Philippa

Kan du inte få några gratis via kommunen?

• Rebus

Jag vet en bekant som satt upp två "lekande barn"-skyltar,men kommunen kom dit och sa att det var förbjudet att sätta upp skyltar själv, så de fick plockas ner (även den som satt på egen mark!)

• malin7502

Jag bara undrar vad sådana skyltar gör för nytta, om de gör någon??? Saktar folk verkligen ner? Eller är det en onödig utgift?

Dessutom tycker jag nog att ungarna inte ska leka på eller vid vägen :P

• Baronessan
    Rebus skrev 2010-09-14 13:06:08 följande:
    Jag vet en bekant som satt upp två "lekande barn"-skyltar,men kommunen kom dit och sa att det var förbjudet att sätta upp skyltar själv, så de fick plockas ner (även den som satt på egen mark!)

Saxat från NTFs hemsa: "Vi på NTF får ofta frågan om vad som gäller när man vill sätta upp en lekande barn-skylt. Vad som gäller är att man utan tillstånd får sätta upp en sådan skylt på sin egen tomt. Att sätta upp en lekande barn-skylt på allmän väg är däremot inte tillåtet. Vad NTF Stockholms län vet, så är det väldigt sällsynt att man tvingas ta ner en lekande barn-skylt."

• Baronessan
    malin7502 skrev 2010-09-14 13:37:48 följande:

Jag bara undrar vad sådana skyltar gör för nytta, om de gör någon??? Saktar folk verkligen ner? Eller är det en onödig utgift?

Dessutom tycker jag nog att ungarna inte ska leka på eller vid vägen :P

Onödig utgift? 80 kr/skylt?

Jag vet att på landet, där vi sätter upp skyltarna när barnen är på plats, så gör skyltarna nytta.

Nej, ungar ska inte leka på eller vid vägen, men hur lätt är det inte hänt att t.ex. en boll far i väg (från tomten) och en unge efter den?
  • Cornellia

Jag blir alltid obstinat när jag ser sånna skyltar och får lust att gasa lite extra. Nu gör jag inte det, men jag sänker inte heller farten.

• Baronessan
    Cornellia skrev 2010-09-14 16:24:39 följande:
    Jag blir alltid obstinat när jag ser sånna skyltar och får lust att gasa lite extra. Nu gör jag inte det, men jag sänker inte heller farten.
    Antar att du inte sänker farten vid skolor eller lekplatser heller?

Själv sänker jag farten UTAN att det behövs "lekande barn"-skyltar i t.ex. villaområden där jag misstänker att det kan finnas lekande barn. Skrämmande att du inte sänker farten!
  • myrtorp

Antar att Cornelia inte har egna barn.

• Cornellia
    Baronessan skrev 2010-09-14 18:31:24 följande:
    Antar att du inte sänker farten vid skolor eller lekplatser heller?

Själv sänker jag farten UTAN att det behövs "lekande barn"-skyltar i t.ex. villaområden där jag misstänker att det kan finnas lekande barn. Skrämmande att du inte sänker farten!
    Jo jag sänker alltid farten vid skolor, och i bostadsområden. Vad har det med saken att göra?

Och nej, jag har inga barn, igen vad har det med saken att göra? Jag betvivlar att jag kommer tycka att dom där skyltarna är meningsfulla och bra bara för att man skaffar unge?
  • Filipfelix

Ja...., inga egna barn, och tomt innanför pannbenet, förklarar med all tydlighet
    inställningen till andra människors liv...skäms....

• bubbel
    Cornellia skrev 2010-09-14 16:24:39 följande:

Gammalt inlägg och det är snart 5 år sen du skrev detta..

Hoppas du växt till dig och tänkt om!!

Svar på tråden Vägskyltar "kör sakta - lekande barn ovs"