• WochE

Lite frågor om Havandeskapspenning och SGI

Väntar barn nr 2 nu om 58 dagar =)

Våran första son blir 2 år den 29 November och den här lill* krabaten är beräknad till den 11 November.

Jag blev alltså gravid med nr 2 innan 1:an blivit 1 år och 9 månader. Och enligt försäkringskassan får man behålla samma SGI som jag hade när jag var hemma med första barnet stämmer det? Har nämnligen inte fått ett enda papper från försäkringskassan där jag ska uppge min årsinkomst och liknande fick drösvis förra gången tyckte jag..

Jag har gått ner i arbetstid och det gjorde jag i april men då var jag redan gravid med nr 2 . Är orolig att de ska komma och säga att jag fått ut för mycket de dagar jag tex vabbat nu under vår och sommaren eller de dagar jag tagit ut föräldrarpenning..
    Men vad jag kan läsa mig till så får man behålla samma SGI som jag hade med 1:a barnet även nu med barn nr 2 för att jag blev gravid innan 1 år och 9 månader .

Sen fick jag hör och häpnad min Havandeskapspenning beviljad kors i taket....!!!!så jag går hem från och med den 20/9 fram till 11 dagar före beräknad barnafödande.. Försökte förstå mig på blanketten jag fick. Där står att jag ska fylla i datum från och till datum jag tänkt att avstå  eller har avstått . Jag har tänkt avstå från mitt arbete från den perioden jag är beviljad att ta ut havandeskapspenning sen blir det föräldrarpenning i alla fall eftersom man bara får det fram till 11 dagar före.

Kändes så konstig att bara fylla i att jag tänkt avstå helt från arbetet från den 20/9-31/10 och så kunde man fylla i de dagar jag kunnat jobba. Men jag ska inte jobba. Trodde man fick en blankett ungefär som föräldrarpenningen där jag kunde fylla i vilka dagar jag tar ut man måste ju gå efter mitt schema som jag skulle jobbat eller får man betalt för varje dag.. ???

• Svar på tråden Lite frågor om Havandeskapspenning och SGI
  • Aussie44

Hej!

Såhär ligger det till .... Ja du får samma sgi som du hade på första barnet efters. att du blev gravid innan ditt första barn var 1år och 9 mån. Havandeskapspenningen beräknar du genom att ta det datum som födseln är beräknad..räkna bakåt 60 dagar och vips har du ett datum.. de sista 11 dagarna kan du ta sem el föräldrapenning... har du många sem dagar kvar så ta av de efters de kan aldrig neka dig föräldradagar. Om du nu inte vill ha havandeskapspenning under exakt dessa 60 dagar så e det d du ska fylla i papprena exakt den tid el procent som du tänkt att arb. men ska du ta ut dina 60 dagar behöver du inte bry dig om det... hoppas att du förstod MVH

• Carisma95

Nej!! Det är viktigt att hålla isär SGI och FP! 1 år och 9 mån-reglen innebär helt riktigt att du har rätt till samma FP för nästa barn. Däremot är det inte ett sätt att skydda sin SGI på. För detta krävs alltid minst 5 dagars sysselsättning (FP, arbete, CSN-studier eller arbetssökande) per vecka efter barnets 1-årsdag.

Däremot har man rätt att gå ner i arbetstid 6 mån innan BF utan att SGI:n påverkas. (Finns info om detta på fk hemsida).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • IsabelleLi

Din graviditetspenning och din ersättning för tillfällig föräldrapenning (VAB) ska vara beräknad på din aktuella SGI (sjukpenninggrundande inkomst). Om du inte har fyllt ut med fp upp till heltid så har du fått för mycket utbetalt när du varit hemma med sjukt barn. Precis som Carisma skriver så är det ENBART föräldrapenningen som fortfarande beräknas på din gamla SGI om du blir gravid inom 1 år och 9 mån. Inte VAB och graviditetspenning eller sjukpenning, de ersättningarna ska beräknas på din aktuella inkomst, alltså den lön du faktiskt går miste om just då.

Från FKs hemsida:
    "Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.
    Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år. Det fungerar på samma sätt om du adopterar ett barn inom två år och sex månader efter ditt tidigare barns födelse eller efter en tidigare adoption."

Läs mer

Svar på tråden Lite frågor om Havandeskapspenning och SGI