• eviz08

Ont i brösten efter att ha slutat amma

Jag slutade amma helt för 10 dagar sedan och jag har så otroligt ömma bröst, och idag har det tom börjat göra ont i det ena. Ska det vara så? Och hur länge håller det i sig?
    Jag helammade dottern till 6 månader och sedan började vi inför lite mat, sedan ammade jag bara morgon och kväll och nu på slutet ammade jag bara morgon, så jag har trappat ner lite i taget. Någon som vet?

• Svar på tråden Ont i brösten efter att ha slutat amma
  • duomater

Kolla med amningsmottagning. Jag har haft mjölkstockning några gånger och då fick jag otroligt ont i brösten lång tid efteråt trots att jag har fortsatt amma. Kan det vara så att det blir någon typ av övergående stockning när man slutar amma?

• JASS

Har ni mjölk kvar?
    Om det spänner pga av mjölk- amma ur så att det inte spänner- men inte mer- då kan ni öka produktionen istället...

• eviz08

Min man blev tillslut så trött på mitt tjat om ömma bröst, så han ringde någonstans och frågade. Och tydligen kan man ha väldigt ont under en längre tid efter att man slutat amma, och precis som Syster stor skriver så ska man mjölka ur om det spänner för mycket. Annars är det bara snällt att avvakta så går det över.

• Trudel

Jag slutade amma för två veckor sen. Efter en vecka var jag väldigt öm i ena bröstet men mjölkade ur och det blev stor skillnad på en gång, det ömma var helt borta på direkten. Nu när ytterligare en vecka har gått är det ömma är som bortblåst. Jätteskönt!

Svar på tråden Ont i brösten efter att ha slutat amma