• viplanerar09

Vad för overall?

Jag tycker att de här med vinteroverall är en hel djungel och skulle därför behöve lite tips av er föräldrar med erfarenhet.

Vilken overall tycker ni har varit bäst för ett barn mellan 1-1½år? vår son kommer att ha stolken 86 eller 92.

Vi spenderar mycket tid ute, både ute i naturen och med skoter/skoterpulka. Vi bor i norrland och brukar ha en vinter på ca 10-25grader kallt. Medeltemperaturen brukar vara runt 15grader. Vår son är väldigt varm och svettas lätt och därför vill vi gärna ha en overall som andas bra.

Det är sällan slask förutom just innan det blir riktigt vinter och på våren.

Vi har tittat på polarn och pyrets overall men tycker att det är synd att dem inte finns i mer färger iår. Didriksson har vi också kollat på men vi skulle gärna vilja ha lite mer tips på vilka overaller ni skulle rekomenderar.

• Svar på tråden Vad för overall?
  • Småtokig

Didriksons fick bäst i test i Vi föräldrars overalltest. Vi har dock köpt overall från Åhlens(varfördärför) i år. Hade den till sonen förra året och vi upplevde aldriga tt han var kall eller vått. Så vi köpte en till dottern i år Hon är snart 1½ så vi får se om det blir bra. Vi bor dock i de södra delarna av landet så det skiljer ju lite.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • alvide
    Småtokig skrev 2010-09-14 12:11:22 följande:
    Didriksons fick bäst i test i Vi föräldrars overalltest. Vi har dock köpt overall från Åhlens(varfördärför) i år. Hade den till sonen förra året och vi upplevde aldriga tt han var kall eller vått. Så vi köpte en till dottern i år Hon är snart 1½ så vi får se om det blir bra. Vi bor dock i de södra delarna av landet så det skiljer ju lite.
    Om man kollar specifikationerna på Didriksons hemsida så ser man att deras overaller inte andas bra.
    Så den är inte bra för barn som svettas lätt. Dock är de varma (tack vare dålig andning).
    Läste testet väldigt snabbt. Såg att 8848 kom sist? Spontant om jag skulle välja mellan dessa overaller så skulle jag välja testets sämsta overall 8848 före Didriksons. Inte för att den kom sist utan min magkänsla säger annat än testet och den har fungerat hittills.

Till TS:
    Jag tycker Nanook/Isbjörn är bra. Den andas suveränt och barnet kan röra sig ordentligt i den. Sen är det lager på lager som gäller. Det är luften som värmer inte materialet i sig.
    Svettas ditt barn mycket ska du absolut undvika bomull i alla lager. Ull och fleece är bäst.
  • viplanerar09
    Småtokig skrev 2010-09-14 12:11:22 följande:
    Tack för hjälp men de där med tester går jag absolut inte på. Jag har kollat runt på olika tester som har gjorts 2010 på vinteriveraller. Didriksson fick näst sämst på ett test och de som varit näst sämst fick näst bäst osv. Så det var därför jag vill kolla läget här.

De tester som jag har hittat så har det kolla stora delar sammasak.
  • viplanerar09
    alvide skrev 2010-09-14 12:34:00 följande:
    Om man kollar specifikationerna på Didriksons hemsida så ser man att deras overaller inte andas bra.
    Så den är inte bra för barn som svettas lätt. Dock är de varma (tack vare dålig andning).
    Läste testet väldigt snabbt. Såg att 8848 kom sist? Spontant om jag skulle välja mellan dessa overaller så skulle jag välja testets sämsta overall 8848 före Didriksons. Inte för att den kom sist utan min magkänsla säger annat än testet och den har fungerat hittills.

Till TS:
    Jag tycker Nanook/Isbjörn är bra. Den andas suveränt och barnet kan röra sig ordentligt i den. Sen är det lager på lager som gäller. Det är luften som värmer inte materialet i sig.
    Svettas ditt barn mycket ska du absolut undvika bomull i alla lager. Ull och fleece är bäst.
    Vi har haft p.o.ps ullunderställ(mössa, body och byxa) då han bara var några månader och funkade perfekt. Vi hade bara en fleecefilt i botten på vagnen en och ett ullfilt över. Ullhanskar och strumpor och ullsockar. Det klarade han sig på nästan hela vintern. Även fast vi hade extremt kallt vinter 09/10. 25g var bara vardagsmat.

Vi har nu köpt samma ullställ fast större och deras eco fleeceställ. men nu är det till overallen. Vi har faktiskt kollat på nanook/isbjörn här på internet men skulle gärna vilja känna och klämma på den i verkligeheten. Vet inte riktigt vart jag kan hitta den.

Har du någon erfarenhet av p.op.s vinteroverall? Såg att dem hade en skaloverall med fleece vet du hur den är?
  • daisies

Vi köpte Gneis förra året, är jätte nöjda och det blir samma i år. Det är ett svenskt märke som tillverkar vinterkläder för det klimat vi har här i Sverige. Här kan du läsa mer; www.gneis.se

• Moi Mokulat

jag köpte 86 föra året till min son han är född augusti.

Köpte fix lindex. Jätte bra

• Molina

Har själv en reima till dottern och tycker den är suverän, barnen kan röra sig väldigt bra iden och den andas bra.
    Min dotter blir också lätt varm men denna overall va helt perfekt för henne.
    Nu bor vi i mellansverige men vintern som va gick tempen ner till-15-20 och jag tackade för att jag lagt ner en stor peng på en bra och lufftig overall. Hon rör sig jätte lätt i den, hennes fsk är så gott som ett utedagis så vi tyckte det va viktigt med en bra overall.
    Nu är dottern 5år så vi har hunnit testa en del modeller men just reima ja den va helt överlägnsen av alla modeller.

• viplanerar09
    daisies skrev 2010-09-14 13:05:07 följande:
    Vi köpte Gneis förra året, är jätte nöjda och det blir samma i år. Det är ett svenskt märke som tillverkar vinterkläder för det klimat vi har här i Sverige. Här kan du läsa mer; www.gneis.se
    har också bara hört bra om denna overall. Tyvärr så verkar det som om deras minsta storlek är 98. Vår sån kommer att ha 86-92.

men är jag inte nöjd med den overall som vi nu kommer att köpa blir det nog att testa denna när han blivit större. Tack ändå för tips!
  • viplanerar09
    Molina skrev 2010-09-14 13:07:37 följande:
    Har själv en reima till dottern och tycker den är suverän, barnen kan röra sig väldigt bra iden och den andas bra.
    Min dotter blir också lätt varm men denna overall va helt perfekt för henne.
    Nu bor vi i mellansverige men vintern som va gick tempen ner till-15-20 och jag tackade för att jag lagt ner en stor peng på en bra och lufftig overall. Hon rör sig jätte lätt i den, hennes fsk är så gott som ett utedagis så vi tyckte det va viktigt med en bra overall.
    Nu är dottern 5år så vi har hunnit testa en del modeller men just reima ja den va helt överlägnsen av alla modeller.
    Tack!

Vilken modell hade ni? inte nog med märke så är det en djungel gällande modell också.

Vi har faktiskt kolla runt på internet och kollat på märken som molo, didriksson, p.o.p, reima, nanok/inbjörn, gneis(finns dock i mindre storlek) Det finns otroligt många och fina och där av har vi svårt att bestämma oss. Priset spelar fakitskt inte någon roll. Jag brukar sälja kläder på tradera och får nästan ut samma pris som när man köpte dem. Vilket är helt perfekt.
  • ängeln83

Jag har alltid köpt Molo overall till min son och varit super nöjd, aldrig blivit kall eller blöt. Dessutom är dom ju sjukt snygga och finns i många fina färger, sonen fick en grön i år.
    Och andra handsvärdet är ju kanon, räkna med att få tillbaka ungefär hälften.

★♥LIAM 07 o MEJA 09★♥
  • Molina
    viplanerar09 skrev 2010-09-14 13:14:13 följande:
    Tack!

Vilken modell hade ni? inte nog med märke så är det en djungel gällande modell också.

Vi har faktiskt kolla runt på internet och kollat på märken som molo, didriksson, p.o.p, reima, nanok/inbjörn, gneis(finns dock i mindre storlek) Det finns otroligt många och fina och där av har vi svårt att bestämma oss. Priset spelar fakitskt inte någon roll. Jag brukar sälja kläder på tradera och får nästan ut samma pris som när man köpte dem. Vilket är helt perfekt.
    Vi har en reima tec + hel overall, haha va tvungen att kika på den nu men ser inget annat namn runt omkring den. Vi valde den lite dyrare just för att få tjärten och knänen lite förstärkta.
    Just Reima och Molo är väl just bra till barn som är ute i naturen och rör sig mycket.
    Håller med en ren djungel när det gäller overaller/ytterkläder till barn, riktigt svårt.
    Kan även varmt rekommendera reimas vintermössa med öronlapp och vantar så smidiga och riktigt bra.

Hoppas ni hittar nån bra!
  • 20082011

Coops märke Friends har fått bäst i test förra året, och även väldigt bra detta år.
    Jag är ute efter en i storlek 92 men hittar ingen!

• alvosk

Min son som är lite spinkig skulle aldrig kunna ha en sån klumpig overall som didriksson eller nanook, han förvinner i den o benen blir förkorta (vilket är synd då jag får bra priser av min kusin som äre återförsäljare). Molo och polarn och pyret har funkar bra då dom är smidiga och inte sådär vida som många märken. Polarns overall är ju så tunn men ändå varm och vattentät!! Molos blir smutsig så himla lätt och måste tvättas jämt till skillnad från polarns som man kan torka av med typ en disktrasa!!

• Linmin

Det fick blir en molooverall till sonen i år också,eftersom vi var supernöjda med hans förra molooverall med thermo lite micro, som gör att den andas samtidigt som den håller barnet varmt och släpper inte in vatten + att den är en enormt smidig overall och snygg. Ett mycket bra andrahandsvärde också, fick tillbaka mer än hälften på förra och jag tycker man kan torka av overallen lätt.

Svar på tråden Vad för overall?