• Flickan och kråkan

Ni som redan gjort det här :-)

Hej hej!

Jag har en liten kille som snart är 2 år + 9 månader. Potta har varit totalt NEEEEEJ!....tills i helgen då han gick och kissade ett par gånger när vi frågade honom....till vår stora förvåning och glädje!

Igår gick han utan blöja större delen av dagen, med enbart en liten olycka. Han hade blöja under en timme och då passade han på att bajsa i den. Han sprang dock och kissade minst en gång i halvtimmen, periodvis oftare . Vi var ute med bara kalsonger och byxor också. Två timmar och ingen olycka. Samma sak där, sa att han ville kissa var 20 minut cirka.

Idag har han gått utan blöja hela dagen. Resultat: Bajsade i byxorna i morse (bajset verkar "känsligare" att göra i pottan än kisset). Springer och kissar på pottan oavbrutet men inga kissolyckor....inne. Vi gick ut och handlade nyss. Här står regnet som spön i backen så galonisaroch hela faderullan och när vi var nästan hemma så sa han plötsligt att det var blött i byxorna, att han kissat (han hade kissat cirka 1 timme tidigare på pottan innan vi gått ut).

Två helt torra nätter har vi haft också, med jättekissningar med rejält full potta på morgnarna.

Hur ska vi fortsätta tycker du/ni?

Ska vi fortsätta att köra helt på blöjlöst och ta olyckorna som de kommer eller ha blöja när vi exempelvis går ut.....igår var det enklare för jättefint väder och vi var bara på gården och lekte......

Brukar barn hålla på att springa så här hela tiden inledningsvis?.....förstår att det handlar om osäkerhet kring att känna när det verkligen behövs......kommer ju mer eller mindre alltid något men det är ju små mängder.

Känner mig helt dum.....borde veta hur man ska göra

• Svar på tråden Ni som redan gjort det här :-)
  • MammaEmelie91

Min dotter började tycka det var äckligt och obehagligt att springa runt med kissig blöja så hon brukade ta av den så rätt va de va så hittade man en blöja liggandes nånstans, Så jag började fråga henne lite då å då under dagen om hon behövde kissa/bajsa sa hon då ja så gick vi till toaletten och hon satte sig på pottan, hon fick en liten bok att titta i o sådär, visst tog de tid innan något kom men de funkade. Vet inte hur länge vi höll på så men en dag så kom hon själv o sa till mig :) Vi började ta bort blöjan mer å mer o nu går hon på potta hela tiden. Hon har dock nattblöjjan kvar.

Jag tycker att ni ska köra på som ni har gjort :)

Min dotter blir 3 i februari.

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
Svar på tråden Ni som redan gjort det här :-)