• emijon

Någon som har tips om Budapest, främst om bad och shopping

Ska åka till Budapest och har kollat runt mycket om staden på nätet. Det jag inte hittat något om är shoppingen, om det är lika dyrt som i Sverige eller om man kan handla billigare kläder och annat? Verkar vara dyrare mitt i stan, men är det lika dyrt/dyrare än här? Vart kan man enkelt ta sig med tunnelbana, buss eller spårvagnen för att hitta billigare alternativ?

Sen ska vi förstås besöka något bad och funderar på Gellert och Szecény, som båda verkar väldigt fina. Om det är fint väder och man vill ligga och lapa lite sol, kan man göra det vid dessa bad, även i september? Finns det typ solsängar eller annat? Det verkade som om Gellert hade en del uppdelat för kvinnor och män om jag förstod det rätt. Om vi inte vill bada på varsitt håll, är Gellert ändå ett bad att rekommendera? De hade ju mer inomhus än ute och det kanske hade varit bra om det är regnväder!?! En mysig bubbelpool utomhus kan också vara trevligt, även i regnväder.
    Kort och gott, vi gillar lite varmare bad, bubbelbad, kanske också en massage och gärna en bra utomhusavdelning, spec om vädret är fint.
    Vad kan ni rekommendera?
    Hoppas på massor av tips, det får naturligtvis vara andra tips om Budapest också =)

• Svar på tråden Någon som har tips om Budapest, främst om bad och shopping
  • Tecken

Om valet stod mellan Gellért och Széchény, skulle jag lätt välja det sistnämnda! Gellért är fullt med turister, jag föredrar ställen dit lokalbefolkningen också går. Jag har badat utomhus på  Széchény då det snöat - hur mysigt som helst Ta med badtofflor! Alla ungerska bad är som labyrinter inomhus, ofräscht att gå barfota där.  Széchény är inte bara utomhusbad.

Gellért är "sambad", men det kanske finns en dam- och herrdel också? 

Széchény känns mer centralt också, ligger längst med gula metron. Gångavstånd från bl a hjältetorget.

Shopping är ungefär lika dyrt som här. Du kan hitta billigare kläder i "kina-affärer" (ja, de heter faktiskt så), men räkna med sämre kvalitet. Kina-affärer hittar du överallt i BP.

Tips: Köp åkkort på BKV! Biljettsystemet är lite krångligt, med många kontrollanter - då känns det skönt att inte behöva stämpla och vara rädd för att göra fel.

• emijon

Tack för tipsen! Glad

Fler som har åsikter?

Det dök upp en fråga till om någon kan svara:

Vad kostar en taxiresa mellan centrum och flygplatsen ca?

• Tecken
    emijon skrev 2010-09-14 20:55:07 följande:

Tack för tipsen! Glad

Fler som har åsikter?

Det dök upp en fråga till om någon kan svara:

Vad kostar en taxiresa mellan centrum och flygplatsen ca?

Ca 4-5000HUF, om du åker med Zonataxi, beror på var i centrum du ska. Sen tillkommer 10% dricks.
  • Loppelina

Jag vill tipsa om Rudasbadet, ett gammalt turkiskt bad. Vi var där en halvdag och stornjöt. Se till att gå en dag när det är för både män och kvinnor för jag vet att de har uppdelat.
    Vi tog 20 minuters massage och det var helt fantastiskt men lite skräckinjagande först eftersom min massör hade sybfel, kände sig fram längs väggarna när han kom och var naken så när som på en liten handuk om sig kring mage och rumpa. Fenomenal massage i alla fall.

Jag shoppade inte så mycket, men antar att det är lite billigare än här. Vi traskade mest runt och kollade och så åkte vi hoppon-hoppoff buss.

• emijon

Nu har jag varit där, i Budapest alltså och har lite erfarenheter att dela med mig om det är fler som undrar.
    Min uppfattning av Budapest är att det över lag är billigare att shoppa där än i Sverige, men såklart olika mycket. Kina-butiker hittade jag inga alls, men går man in i en märkesaffär så är kläderna billigare där också, iaf där jag gick in. c&a är en kedja som jag känner igen från London, där fanns skinnkjolar för en dryg hundring, massor av snyggare stickade tröjor för under hundralappen, så nog kan man handla billigt allt.
    Sprit kan man handla bílligt också, men vi hade svårt att hitta något bra utbud. De som hade bäst och billigast låg vid Oktogon mitt i en hörna bredvid Burger King. De hade Famous Grouse för en hundring med ett glas till. En flaska inhemsk vodka kostade 80 kr för en liter. Förövrigt hittade vi billiga, enkla barer nära vårt hotel som serverade stort glas öl för en tia och detsamma om man ville ha en 4cl Jäger. Dessa låg vid Ferenc krt om man går från metron ner mot Donau.

Maten finns både för typ samma och billigare priser. Det finns gott om billigare ställen om man inte kollar vid de största shoppinggatorna, eller längs Donau. På westend shoppingcenter kan var och en välja vad den vill äta och man sitter ändå tillsammans på det torg som omges av matställena. Detta ligger längst ned och längst bort i centret och det finns massor av maträtter att välja på, både ungerska och kontinentala. Billigt är det också. En lasagne för 35 kr, eller en stor portion kinamat med 50cl dricka för under femtilappen.
    Kvällstid kan man äta nästan lika billigt. Finns ett ställe som heter Castro Bistro på Madach ter (nära Deak Ferenec ter), där maten är billig och god. Vi åt där för under 180 kr för två pers totalt. Då åt vi bägge en varsin god krämig kyckling med ris, ett indianbröd, ett varsitt glas palinka och en öl och ett glas vin. Deras strimlade biff var emellertid mindre god, en hel del fettslamsor i biffen.
    Ett väldigt mysigt ställe hittade vi sista kvällen efter vi ätit mat.  Det låg nära Oktogon om man går mot operan, Ett litet torg, tror det hette Liszt Ferenic ter. Där fanns ett tiotal restauranger och kaféer, som hade uteservering under markiser där mysig belysning, typ ljusslingor, också hängde. De hade gasolvärmare på när det kylde på och maten verkade inte ruskigt dyr heller. Vi tog en varsin glasscup, en shot och en Irish Coffee för 130 kr ca totalt. Mysigheten är värd mycket tycker jag, så dit vill jag absolut gå igen om jag kommer tillbaka.

Szechenyi-badet var också en höjdare. Då vi helst badar utomhus, var detta gudomligt. Att sitta och njuta i 38 graders vatten och bubbla lite i bubbelpoolen också, men det var så stort, trodde man skulle gå vilse. Men det ordnade sig dock.

Svar på tråden Någon som har tips om Budapest, främst om bad och shopping