• Fruktisar

Varför kallar alla "tvärtomspråket" för ironi?

Jag tänker mig att ironi mer är som Alanis Morisett sjunger i sin låt "ironic". Att ens plan störtar på bröllopsresan eller att man dör dagen man vinner två miljarder på lotto och så vidare..

Men varför kallar alla vårt kära barndomsspråk - TVÄRTOMSPRÅKET, för ironi?

Exempel:
    Ja det var jättekul på festen (fast man menar att det var tråkigt, och så kallar man sig ironisk)

• Svar på tråden Varför kallar alla "tvärtomspråket" för ironi?
  • Fruktisar
    Exempel på Alanis tolkning av ironi:

"An old man turned ninety-eight
    He won the lottery and died the next day
    It's a black fly in your Chardonnay
    It's a death row pardon two minutes too late
    Isn't it ironic ... don't you think

It's like rain on your wedding day
    It's a free ride when you've already paid
    It's the good advice that you just didn't take"
  • arianne03

Fast det har varit ganska mycket debatt (på nätet), om det hon sjunger verkligen är ironi

• Bonanza

För att det är skillnad på stilfiguren ironi (dvs säga något men mena något annat, kan användas som humor, retoriskt grepp, politiskt grepp etc) och det vi kallar för ödets ironi. Hennes låt handlar mer om ödets ironi.

• Fruktisar

Men Arianne, om vi ändå säger att Alanis tolkning är felaktig, vad säger du om min egna tolkning? Att man egentligen skulle kunna kalla alla "ironiska" personer för folk som pratar tvärtomspråket? =)

• arianne03
    Fruktisar skrev 2010-09-14 11:27:57 följande:
    Men Arianne, om vi ändå säger att Alanis tolkning är felaktig, vad säger du om min egna tolkning? Att man egentligen skulle kunna kalla alla "ironiska" personer för folk som pratar tvärtomspråket? =)
    Ja, det är väl det som är definitionen - att säga en sak, och mena en annan
Svar på tråden Varför kallar alla "tvärtomspråket" för ironi?