• Novelli

3D-ultraljud och 4D-ultraljud

Jag har tid till Emmakliniken den 29 sept för att göra 3D-ultraljud mm. Eftersom jag studerar ännu, så lever vi på en lön och nu undrar jag om det är värt att lägga 1700:- på detta.

Är det någon som gjort detta och verkligen kan rekommendera det/ inte rekommendera det. Jag kommer att vara i v.24-25 ca då jag gör det.

Ser man bra, mer än små detaljer?

Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det är värt det eller inte. Å andra sidan har man ju kvar detta minne tills man dör.Förvånad

Berätta, hur gjorde ni? Var det värt det?

• Svar på tråden 3D-ultraljud och 4D-ultraljud
  • alvaereva

Jag hade lätt gjort det.
    Vi stod i valet och kvalet förra gången och bestämde oss för att låta bli. Det ångrar jag SÅÅ mycket nu
    Blir det ett barn till är det SJÄLVKLART att vi gör det, trots att vi får ta av sparpengarna då båda är studenter.

• Sofie 87

Självklart är det jätte roligt att se barnet på ett annat sätt i magen men tyvärr är det ju inte alltid barnet vill vara med på film!! Vi har gjort det med alla våra barn och när vi gjorde det på stora dottern så sov hon typ hela tiden! Gick inte att se knappt någonting och hon var inte alls med på noterna, så det var lite utkastade pengar men med tvillingarna var det lite mer aktivt i magen så man kunde se lite mer iallafall! Men man kan ju inte bestämma tyvärr när barnet ska vara vaket så det är ju en chansning! Men visst är det häfligt :)

• Mijas Mamma

jag gjorde det när jag var i vecka 25 och det var absolut värt det! Men 1700 vad ska ni göra för undersökning? jag gjorde ett köns UL i 3d/4d och betalade bara 1000 kr.

Här är min lilla prins!

*kärlek*Hjärta
  • Novelli

De har paketpriser och eftersom jag vet att det är en kille så tog jag ett annat paket.

alvaereva: var inne och kollade din blogg, jättefin, speciellt den där s(n)oppen du hittade Skrattande

• alvaereva
    Novelli skrev 2010-09-14 12:49:16 följande:
    De har paketpriser och eftersom jag vet att det är en kille så tog jag ett annat paket.

alvaereva: var inne och kollade din blogg, jättefin, speciellt den där s(n)oppen du hittade Skrattande
    Hahah, tack
  • Mållgan

Vi gjorde kön 3D/4D på Emmakliniken i Malmö och det var fantastiskt!
    Kostade 1000 kr, värt varenda krona. Tog drygt en halvtimme-40 min och vi fick massor av bilder på CD samt 3 filmsnuttar och typ 10-15 pappersbilder.
    Bilder och film finns i mitt galleri om du vill se.
    SÅ mycket tydligare och häftigare än vanligt ul.
    Trots att vi valde det som hette kön 3D/4d så frågade bm om vi ville veta vad det var. Så vill man inte det behöver man ju såklart säkert inte, kanske är undersökningen lite kortare, jag vet inte. Men hon mätte en del och kollade att allt såg bra ut, men hon gjorde ju inte en så grundlig undersökning som rul, men det är väl inte det ni är ute efter heller antar jag. Utan mer att få se er skatt och få fina bilder..?

Kan varmt rekommendera det!

• Mållgan

såg nu att ni redan visste att det var en kille, och vi "visste" också vad vår var sen rul, men hon la inte mycket tid på att kolla kön för oss i allafall, kanske fem minuter drygt , resten var på ansikte och lite mätningar då.

• Jempajenny

Jag vill bara informera om att det i somras kom ut artikel från Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) om att de avråder gravida att göra ultraljud som inte är medicinskt motiverade. Nu kan det ha kommit nya rön sedan detta skrevs, jag har inte följt detta ingående. Men det är, i min mening, ytterligare ett skäl att ta i beaktning - utöver de ekonomiska som du nämner här ovan.

Jag vill säga att jag absolut inte vill komma med några pekpinnar, men som sagt om man tvekar kan detta kanske vara intressant att veta.

Klistar in länken till artikeln i Dagens Medicin.

http://www.dagensmedicin.se/dagenssjukskoterska/nyheter/2010/06/28/ssi-avrader-onodiga-ultral/index.xml

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
  • Novelli
    Jempajenny skrev 2010-09-14 13:09:38 följande:
    Jag vill bara informera om att det i somras kom ut artikel från Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) om att de avråder gravida att göra ultraljud som inte är medicinskt motiverade. Nu kan det ha kommit nya rön sedan detta skrevs, jag har inte följt detta ingående. Men det är, i min mening, ytterligare ett skäl att ta i beaktning - utöver de ekonomiska som du nämner här ovan.

Jag vill säga att jag absolut inte vill komma med några pekpinnar, men som sagt om man tvekar kan detta kanske vara intressant att veta.

Klistar in länken till artikeln i Dagens Medicin.

www.dagensmedicin.se/dagenssjukskoterska/nyhe... ska
    Ja, jag har tänkt på det också, men tänker att det blir sista gången som jag gör ultraljud. Sen får det vara bra.

Jag ska fundera lite till. Men 1000:- är ju mycket billigare.
Svar på tråden 3D-ultraljud och 4D-ultraljud