• 4mychildren

Propplösare som fungerar i handfat

Hejsan

Jag undrar om någon har testat en bra propplösare som man kan använda i handfat. Vattnet rinner lite trögt där. Jag har inte testat så många sorter, men har hört att många som säljs inte fungerar. Så kan ni rekomendera en bra propplösare så blir jag super-glad och slipper köpa flera sorter för att få fram en som fungerar bra. Glad

Tack för hjälpen !!

• Svar på tråden Propplösare som fungerar i handfat
  • wuut

Skruva isär vattenlåset och rengör! Bäst, billigast och enkelt...

• Fru U

Eller ta en slang och kör ner på full fräs med varmvatten.

Svaren bor i hjärtat
  • Gizmo007

Man bör undvika att använda propplösare.

Om man inte sköljer bort propplösningen riktigt noga så blir propplösningen stenhårt och täpper igen röret ännu mer.

Jag brukar koka upp 2l vatten, häller i 1liter så att det blir varmt och det löser upp lite smuts och sedan använder en diskmedels tablett som jag smular ner i avloppet häller sedan i lite varm vatten, bara så att man får ner diskmedlet i vatten låset. väntar sedan 15-30 min och häller på varmt vatten igen för att skölja rent.

Fungerar bra och är inte lika farligt/giftigt som kaustiksoda.

• 4mychildren

Ok, då rensar vi istället =) Tack för tipsen !

• 4mychildren

Btw: Ingen som har andra bra recept på egna "propplösare". Har hört att bakpulver och sådär ska vara bra men tycks inte fungera... Tänkte om rensningen inte räcker eller så, om det sitter kvar något äckel där man inte kommer åt. 

• Fru U
    4mychildren skrev 2010-09-14 13:57:51 följande:
    Btw: Ingen som har andra bra recept på egna "propplösare". Har hört att bakpulver och sådär ska vara bra men tycks inte fungera... Tänkte om rensningen inte räcker eller så, om det sitter kvar något äckel där man inte kommer åt. 
    Hur ser vattenlåset ut på ditt handfat? Är det ett gammeldags med metallmuttrar eller ett i plast?
    Svaren bor i hjärtat
  • BuoBä
    4mychildren skrev 2010-09-14 13:57:51 följande:
    Bakpulver är väl mest för att ta bort dålig lukt. Alltså om man rensat men det fortfarande luktar lite unket. Det brukar funka för mig i alla fall.
  • 4mychildren

Det är plast vi har. Så det går inte hälla i kokande vatten då plasten smälter

• Fru U
    4mychildren skrev 2010-09-14 15:09:27 följande:
    Det är plast vi har. Så det går inte hälla i kokande vatten då plasten smälter
    Nja, det tror jag inte men du kan i princip demontera allt från handfat o ner till röret som går ner i röret och rengöra allt (med en liten flaskborste eller tandborste så får man rent i princip allt). Fast enklast är att skruva loss duschhandtaget och sätta slangen mot avloppsbiten (du vet där man sätter proppen i handfatet) och sätta på varmvattnet med full fräs. Då får man loss väldigt mycket
    Svaren bor i hjärtat
  • Gizmo007

Vårat avlopp är också av plast och det smälter inte av kokande vatten, har gjort det många ggr.

Svar på tråden Propplösare som fungerar i handfat