• Anonym

Kan man få könssjukdomar genom att få oralsex?

Till helgen ska jag resa bort till min alldeles nya pojkvän, och vi vill förstås ha sex... Men han har haft oskyddat sex och inte kollat sig hos läkaren än, så vi ska givetvis använda kondom. Hur är det med oralsex? Jag förstår att jag skulle i värsta fall kunna bli smittad genom att ge honom oralsex, men finns det andra sjukdomar än hiv som skulle kunna smitta? Och om han ger mig oralsex, kan jag bli smittad av något?

tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan man få könssjukdomar genom att få oralsex?
  • Lola Jämtland

Gonorré kan man iaf få i halsen har jag för mig......

• MallanFrallan

du kan få herpes,mun herpes kan smitta från mun till underliv men bara om han har blåsor!

• Danbala

Klippt från www.infomedica.se/artikel.asp (tjo, vad behändigt det äår att söka på Google!):

"Kan man bli smittad av könssjukdom när man har munsex?
    Ja, man kan allmänt säga att om en sjukdom smittar vid samlag så smittar den också vid oralsex. Smittsamheten är inte alls lika stor, men risken finns alltid.

Herpes, som är en av de vanligaste könssjukdomarna i Sverige, smittar vid oralsex. En typ av herpes, typ 1, ger främst munherpes, medan herpes typ 2 ger underlivsherpes i första hand. På senare tid har undersökningar dock visat att herpes typ 1 allt oftare även orsakar underlivsherpes. Även gonorré och syfilis, som just nu är ovanliga i Sverige men vanliga i många andra länder, smittar vid oralsex. Det finns en viss risk för att klamydia smittar vid oralsex. Kondylom, som är vårtor i underlivet, kan smitta vid munsex. Det är mycket ovanligt att vårtorna sätter sig på slemhinnorna i munnen eller luftvägarna, även om det kan förekomma i sällsynta fall.

Det är alltså viktigt att försöka skydda sig mot könssjukdomar, till exempel genom att använda kondom, även om man har oralsex. Om man har oralsex med en kvinna kan man klippa upp en kondom så att man får en bit gummiduk som man kan använda som skydd."

• Danbala

MallanFrallan:
    Herpes kan tyvärr smitta även om man inte har blåsor.

• Anonym

man kan även få hiv eftersom man alltid har små sår i munnen och sperma innehåller ju aktivt virus andvänd kondom även vid oralsex tills ni är säkra på att ni är friska

Svar på tråden Kan man få könssjukdomar genom att få oralsex?