svårt att prata med sin sambo om syskon till dottern
Jag skulle behöva råd av någon gällande en fråga som börjat gnaga i mig under den senaste tiden.
Jag skulle vilja ha ett syskon till min dotter 2 år. Har inte tagit upp det här med min sambo, för det jag törs inte. Det är svårt att prata med honom om olika saker och detta är nog jättekänsligt för honom, eftersom han sagt det räcker med 1 barn (vilket jag också har gjort tills nu).
Sedan att första förlossningen var komplicerad och allt blev helt fel från början gör inte det hela lättare att fråga honom.. Förutom jättekomplicerad förlossning var dottern ar också väldigt mycket sjuk och skrek stundtals nätterna igenom när hon var liten.
Vi hade dessutom ett stort hus som var i renoveringsbehov att ta hänsyn till och vi bodde långt ute på landet. Sambon hjälpte aldrig till, han tyckte mest att allt var jobbigt så han flydde till garaget.
Idag tycker han dock att det är jättekul med dottern. Detta har blivit sedan vi har flyttat från huset till en mindre lägenhet mitt i stan. Jag har fast jobb och det har han med. Vi har bra ekonomi och billigt boende. Nära till allt och vi gör allt vi gjorde innan vi fick barn. Typ reste och var ute och åkte mycket.
2-åringen har nu börjat tjata om en bebis. Hon ser alla andra som får syskon. Både jag och min sambo har syskon och vet hur kul det är att ha någon när man blir äldre.
Jag vet inte hur jag ska föra fram det här till honom. Han är omöjlig att prata och diskutera med . Och det gäller allt och det här är extrakänsligt kan jag tänka mig. Jag har inte heller någon lust att ”lura” honom.
Jag vet att han tycker det är så skönt nu när dottern är så stor att hon klarar sig lite mer själv (hon kan gå och prata). Var trots allt jobbigt när hon var så liten och sjuk jämnt. Vi kom aldrig iväg på något och fick bara passa på henne hela tiden.,
Jag känner också att vi måste planera detta ganska snart för jag är 38 och han 40
Vad ska jag göra???