• underverket 06

Vad har ditt barn för höst/vinterkläder på förskolan?

Köper alla nya fina skalkläder från Pop o alla nya fina märkesoveraller till vintern? Det sonen ska ha på sig på förskolan måste ju stå emot väta o blåst men vet ändå inte om jag vill lägga ner massor med pengar på en overall. Ordentliga kängor tycker jag är viktigast för fötterna blir ju blötta först. Kan man inte impregnera begagnade kläder?Sonen har ärvt en del, men vet ju inte hur pass bra de är. Jobbar själv som förskollärare o alla barn har ju inte värsta overallen. Är det för blött ute får man väl dra över ett par galonisar. Upplever att de flesta overaller ändå inte står emot när det är slask ute.

Som sagt, var har era barn för höst o vinterkläder på förskolan. Nytt eller ärvda? Från HM typ eller dyra märkeskläder. Tycker ni billigare kläder funkar, som typ byxa o jacka från HM?

• Svar på tråden Vad har ditt barn för höst/vinterkläder på förskolan?
  • Småtokig

I höst har sonen en skaljacka från Po.p som vi köpte på rean i somras ,samt en vindfleece från samma ställe. Ett par överdragsbyxor från FIX(lindex). Vinteroverall kommer vi nog att köpa på Åhlens till honom.

Dottern har ärvt sonens po.p jacka och byxa så det kommer hon att han nu ihöst(och antaglien i vår oxå) Till vintern kommer hon att ha en overall från Åhlens, en från Lindex samt att vi har ett vinterset med jack och byxa från po.p.

FÖr mig spelar noge gentligen inte märket så stor roll, huvudsaken är att det fungerar som det ska.

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Tant Green

Min tjej har en POP-skaljacka som är köpt på rea i London och kostade mindre än en H&M-jacka... Hon har flera par överdragsbyxor, de flesta från Åhléns. Hon har haft mycket begagnade ytterkläder också, men i år blir det nog inte det.

Till vintern blir det skidbyxor från Reima, de är dyra men just vinterbyxor tycker jag det är värt att lägga en del pengar på, de ska tåla så mycket. Sen får det bli en billig vinterjacka istället. Förra året hade hon en jacka från ica maxi, det gick också bra...

• JWM

dotter i förskoleklass (F i skolan)  har:

neoprenjacka från ICA MAXI samt överdragsbyxor FIX (lindex) att använda dessa vanliga höstdagar

galonställ från ICA MAXI som ligger i skolan

gummistövlar från ICA MAXI som stannar i skolan

fodradrat galonställ från ICA MAXI

sedan kommer overall från ICA MAXI till vintern

har även större barn så en del plagg kan bli ärvegods...

men har efter alla år med barn insett att det inte är någon idé att köpa dyrt o fint till förskolan/skolan för det slits hårt och saker tappas bort
    samt att allt på något märkligt vis blir mycket mycket smutsigt... men så är det väll när man leker o utforskar skolgården... ha ha

som sagt handlar en hel del från ICA MAXI gällande kläder men har insett att dessa är lika bra som PoP eller didriksons och man kan handla 2 overaller till priset av en PoP och barnet är alltid torrt o fint utan att man behöver gå med hjärtat i halsgropen över att kläderna förstörs...

här är det ingen märkeshets och alla har det dom vill ha. men ser över lag att de billiga märkena dominerar på hyllorna då barnen går på mindre skola "på landet" och utomhus är skolans ledord så många timmar blir det ute o inte har jag märkt att något barn fryser eller blir blött i dessa billiga kläder.

så vi slår ett slag för dom billiga o bra ytterkläderna!

dock köpes alltid bra o dyrare skor för dessa behöver tåla massor av timmar utomhus.
    så skor från ecco, kavat, super fit eller vincent är vanligt tillsammans med billiga bra kläder.

• Dr Mupp

Dotter 1:an i skolan

Everest skaljacka - nytt pop skalbyxor - nytt Pop windstopper fleecejacka - nytt Viking gympadojjor - nytt finskt galonställ ligger på skolan - fått begagnad Tretorn gummistövlar - nytt Gneis vinterjacka + byxa - nytt Viking vinterskor - nytt
    Son Förskoleklass
    McKinley skaljacka + byxa - nytt Pop windstopperfleecejacka - nytt Vincent promenadskor - nytt Ica Maxi Galonställs ligger på skolan - nytt Tretorn gummistövlar - nytt pop vinteroverall - nytt Fix vinterjacka + byxor - begagnad jacka, nya byxor Viking vinterskor - nytt Son Förskolan
    Everest skaljacka - nytt Nanook skalbyxor - ärvt Pop windstopperfleecejaka - ärvt Vincent promenadskor - nytt Abdeko Galonställ ligger på förskolan - ärvt skopunkten gummistövlar - nytt Reima vinteroverall - ärvt Hm vinterjacka + byxor - ärvt Viking vinterskor - nytt Mina två stor drar samma storlek så de kan inte ärva så mycket, de sliter även en hel på kläderna så det finns inte så jättemycket att ärva för restrerande barn
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Yssa

Jag köper en helt fantastisk overall från Ellos. Det är en fleecefodrad "regnoverall", och med ett underställ under, fungerar den även under hela vintern. Förra året köpte jag en till dottern, och jag har aldrig fått så mycket lovord från dagispersonalen över ett plagg! Barnen förblir torra hela tiden. När vintern kom, satte jag på dottern ett fleeceställ under overallen, och det fungerade alldeles utmärkt.

I år har jag beställt samma sorts overall från Ellos igen, och om man läser kommentarer om overallen, kan man se att det inte bara är jag som är lyrisk över den Overallen kostar 349 kr, vilket jag tycker är helt överkomligt för en overall. Jag har inte använt "märkesytterplagg" till barnen, det är alldeles för dyrt och onödigt enligt min åsikt. Framför allt när det finns så toppenbra billigare alternativ.

• tessan0402

pojke i skolan;
    lindex skaljacka och tillhörande byxa; 399kr
    streetskor fr skopunktern 199kr
    stövlar tretorn
    vindfleece pop

pojke fsk 5 år; sliter kläder nåt oerhört
    skalbyxa kappahl 149 kr
    ärvd skaljacka av brorsan, pop
    stövlar tretorn
    gympadojjor spindelmannen, deichmann(jag är imponerad över kvalitén) 249 kr
    vindfleece pop

tvillingar 1,5 år fsk;
    skaloverall pop inköptes i våras 799kr. 
    gympadojjor skopunkten
    stövlar skopunkten
    överlägsna overaller!! helt vattentäta, de kan sitta i en vattenpöl utan att bli blöta, kan bara torka av med disktrasa den värsta smutsen. perfekt lite varmare dagar med långkallingar, t-shirt under eller lite blåsigare dagar med extra tröja.
    funkar med fleecetröja å fleecebyxa långt in på senhösten. rekommenderas starkt.
    lycka till med klädinköpen 

• alvide

Jag använder dyra skalkläder (Nanook/Isbjörn) men man behöver definitivt inte det. Det räcker gott och väl med galonställ och ett billigt fleeceställ under. Samma sak gäller vinteroverall. Man måste inte köpa märke. Viktigast är att klä lager på lager och att barnet inte fryser och att barnet kan röra på sig ordentligt.

• Jazzmamman

Har envisats med "funktionsplagg" men börjar ledsna på det blir så himla skitigt och det inte blir rent i tvätten. Så nu överväger jag fodrade galonkläder istället för dagis och annan utelek så kan jag spola av honom med trädgårdsslangen istället.
    Ifjor hade sonen,. då 2 år:
    Reima-overall
    Begagnad Lindex FIX-Soft shell jacka
    ofodrade HH-skalbyxor (mycket nöjd med dem)

Nu i höst har han en Pop-skaljacka som vi köpte på sommarrean + samma HH-skalbyxor.
    Fick en beg Ullared-overall av en polare, oklart om den passar så vinterkläderna är ännu inte klara.

• Knyttet och K

Vi har lite blandad kompott

Femåringen har ws-fleece från PoP, överdragsbrallor från Lindex, vattentäta skalbyxor från Reima, vattentät skaljacka från Fix (Lindex), fleecefodrade galonbyxor från Lindex. Vi köper det mesta begagnat, skaljackan har vi köpt ny och Reimabyxorna fick han i julklapp. Sen har han ett galonställ från Maxi som hänger på dagis som extra.

Treåringen har ws-fleece från PoP, överdragsbrallor från Lindex, vattentät skaljacka från PoP, vanliga galonkläder av blandad kompott. Av hennes kläder har vi köpt en del nytt till storebror och som hon nu ärvt, fleecejackan fick hon i julklapp.

När det gäller vinteroveraller har våran äldsta det som stående födelsedagspresent från mormor och morfar. Vi köper oftast lite dyrare märkesoveraller. De tre första åren köpte vi Reima, förra året en Molo och iår har han fått en Isbjörn. Till den yngre har vi köpt begagnade Reimor de två föregående vintrar eftersom de vi haft efter storebror inte passat storleksmässigt (de är födda på olika tider på året). Från och med i år kommer hon ärva efter storebror.

Jag tycker Lindex har väldigt bra och prisvärda ytterkläder. Deras överdragsbrallor är hur bra som helst. Inte vattentäta, men de håller bra för väta om det är fuktigt ute. Väldigt slitstarka är de, vi har brallor som är köpta begagnade till vår äldsta och alltså inne på tredje barnet (minst) nu och de ser ut att vara som nya. Fixjackan har också varit bra tycker jag, dragkedjan gick tyvärr sönder efter två säsonger, men den har jag bytt och nu kommer jackan förhoppningsvis hålla även för lillasyster. En annan fördel med Lindex är att de ofta har rabattkoder att använda, då blir kläderna ännu mer prisvärda.

• ninnione

dottern som går i en förskola som är ute i princip jämt (typ av ur o skur) har på tidig höst skalkläder från oftastvid didriksson men även ibland lindex/hm. byter rätt tidigt på hösten till fodrade galonisar, från didriksson. på vintern har hon haft byxa o jacka från didriksson o en billigare overall från fix /lindex). men iår blir de en overall från didriksson.

finns även ett galonset från didriksson, men de används sällan. sen är det mycket lager på lager eftersom de är ute så mycket behövs värmen på vintern. har då ett par långkalsonger i ull från PoP, men ullsockor från PoP, sedan fleecekläder av olika märken över o sedan toppar med overall/jacka o byxor.

de har blivit mycket didriksson inköpt för att dels tycker jag de har bra o snygga kläder, men dels för att vi nästan alltid hittat dessa på halva priset på våren o vi inhandlat till hösten/vintern som kommer.

de kläder som stora tjejen haft är knappt slitna alls utan kommer vara perfekta även för lillasyster sedan.

Svar på tråden Vad har ditt barn för höst/vinterkläder på förskolan?