• Kristine82

Mjäölersättningråd

Jag hjar en son på 3 och en halv månad som bara fått ersättning sedan han föddes pga olika anledningar. Min fråga till er där ute är: Hur ordnar ni det praktiskt med förberedning av maten. Just nu gör jag två flaskor i taget och ställer i kylen tills han ska äta. Det blir ett evigt diskande och blandande. Har ni rågra tips hur ni gör för att underlätta matning?

• Svar på tråden Mjäölersättningråd
  • 4mychildren

Har tyvärr inget bra råd vi gjorde alltid flaskan när bebis skulle äta. Jag tänkte mer på att man helst inte ska blanda en flaska och ha klar i kylen då det lätt bildas bakterier i den. Blandandet, diskandet och kokandet kommer man tyvärr inte undan utan det måste man ju helt enkelt göra. Till natten hade vi en termos med vatten vid sängen sen pulver i en liten burk med rätt mängd så var det bara att blanda när bebis vaknade.

• La Lola

Värme vatten från kranen (kallt) i micro, la i pulver, skakade, serverade.
    Klart.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mammaNena

har vattenkokaren ståendes med färdigkokt vatten (har egen brunn) värmer i micron, häller i pulver= klart. det tar faktiskt inte så långtid att fixa 1 flaska!

• Kazeer

Dagtid värmer jag vatten i flaskan i mikron, häller i pulver och skakar om. Fram till ca fem månaders ålder använde jag kokt, avsvalnat vatten.

Så länge sonen åt regelbundet nattetid, d v s till ungefär 3,5 månads ålder, blandade jag till ersättning för natten och förvarade i kylskåpet och värmde när det var dags att mata.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kristine82

trodde att man skulle använda kokande vatten för att få pulvret att lösa sig ordentligt. Svårt att låta svalna när bebis är hungrig som en varg. Hur många min i micron för att få ätklar? 

• Kazeer
    Kristine82 skrev 2010-09-14 19:49:04 följande:
    trodde att man skulle använda kokande vatten för att få pulvret att lösa sig ordentligt. Svårt att låta svalna när bebis är hungrig som en varg. Hur många min i micron för att få ätklar? 
    Inga minuter, snarare 15-20 sekunder.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • La Lola
    Kristine82 skrev 2010-09-14 19:49:04 följande:
    Det beror på hur varm barnet vill ha det...
    Här serveras det "fisljummet".
    Värmer väl typ....30 sek max....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Mjäölersättningråd