• The75

Staket/plank bygglov?

Hej
    Vi har flyttat in i ett nytt radhus område och skulle vilja sätta upp dels ett staket på baksidan och sen ett plank för att minska insynen till grannarna men nu undrar jag lite vad som gäller jag har hört att vi får sätta upp staket på baksidan som är 1,5 m med 50% ljus genomsläpp men vi vill ha det högre!
    Planket vi planerar att sättaa upp ska sitta på vår tomt i slutet av vår veranda när vi nämde detta för grannarna var dom lite oroliga för att det skulle göra deras baksida mörk vad är det som gäller måste vi söka bygglov för något som står på vår tomt?

• Svar på tråden Staket/plank bygglov?
  • Houdini

Japp ni måste ha bygglov för plank om det står närmare grannen än fyra och en halv meter.

Sen börjar många komuner bli restriktiva med plank och murar nu.

Även om det är eran tomt får ni inte göra vad ni vill där och framför allt inte om det drabbar grannen. som måste godkänna det om det inte sitter minst de där fyra och en halv meterna in på tomten.

Det ni kan göra är att sätta en häck, men inte om det är nära en korsning då gäller att en häck får inte vara över 80 cm hög tio meter åt sidorna i korsningen.

• The75

Hej
    Tack det är mycket att tänka på som man inte har en anning om innan :)

• Heureka

Hoppar in här och hoppas på svar på min fråga. Har precis köpt hus, och har ett barn som kommer gå till våren. med andra ord ska staket upp runt hela tomten. Ena sidan av tomten vätter mot en rätt kraftigt trafikerad väg. Mot den planerar vi att bygga ett plank för att minska ljudet in. Tomten ligger inte vid någon infart/utfart.

Vad gäller???

Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Barbabok

Plank är det stränga regler för, tror jag läste max 4,5m från tomtgräns och max 3m utstick från huset. Men, jag sitter inte med någon sanning. Att det kommer krävas bygglov är däremot säkert. Du kan nog hitta lite på bygglov.se Jag läste massor där då vi byggt staket runt vårt hus.

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • Houdini

Det bästa är att kolla med sin komun för komunerna kan ha olika regler.
    Vissa är jättenjugga med stalet och plank medan andra tillåter det mesta bara man frågar först

Svar på tråden Staket/plank bygglov?