• Mamma och Mor

Vilka färdigheter har era 9-10 månader gamla bebisar?

Precis som rubriken lyder: vad kan era 9-10 månaders bebisar?

Sonen, ca 9,5 månader kan sitta, men också lätt ramla bakåt. Han har just lärt sig ta sig iväg från sittande ställning. Kryper inte, ålar istället. Ställer sig inte upp mot möbler eller gör ansats till att vilja gå. Står dock gärna i famnen och småhoppar om han är på humör :)
    Att jag frågar är för att jag ofta får kommentaren att han verkar yngre än vad han är. I jämförelse med andra jämnåriga är han mycket lugnare och inte alls lika "på" med att göra saker. Han ålar fram, och hittar han något intressant kan han sitta och pillra med det en bra stund.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Vilka färdigheter har era 9-10 månader gamla bebisar?
  • 4mychildren

Min son är 9,5 månader 

Sitter stadigt sen några månader tillbaka
    Sätter sig själv från liggande, krypande och stående
    Kryper som aldrig gjort annat
    Ställer sig upp och går med hjälp av möbler eller gåstol (sån man puttar på)
    Säger: Pappa, titta och mamma (har hört kisse också eller så var det inbillning)
    Pincettgreppet har han fått kläm på nu
    Gnisslar tänder (haha, mindre roligt för oss föräldrar kanske)

Jo det var nog allt, tror jag. Men alla barn lär sig ju saker i olika takt. Det kommer när det kommer helt enkelt. Krypandet och ståendet kom nästan samtidigt, bara några dagar emellan.

Skrattande 

• Mamma och Mor

Gnisslar tänder (usch!) gör sonen också :)
    Mamma och pappa har han börjat säga.
    Provade ge smörgås i små bitar idag men icket, han åt gärna men var inte intresserad av att gegga med mackan.
    Han sätter sig inte upp från liggande ställning.

Kommer inte ihåg så mycket från när dottern var i samma ålder, men hon var 11 månader när hon började krypa och sedan 15 månader innan hon gick/sprang fram. Dottern var dock vid två års ålder långt före barn i samma ålder rent motoriskt sett :)

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • sahara sahara

Hon sitter stadigt sedan ett par månader.
    Gör ansatser till att krypa, framför allt när hon är naken, men ålar mest. Försöker ta sig fram på händer och fötter.
    Reser sig mot möbler och går lite runt soffbordet.
    Står med stöd, och kan släppa taget och stå själv i upp till tio sekunder innan hon sätter sig på rumpan eller slänger sig framåt i en famn.
    Har koll på pincettgreppet och kan, när hon är på humör, äta okej med sked (hon hittar munnen själv, men kan inte få upp mat på skeden utan hjälp).

Däremot pratar hon ingenting. Hon babblar tvåstavigt, bland annat mamamama och papapapa, men inget medvetet.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Shorona

Min lilla blev tio månader för några dagar sen.
    Han sitter stadigt sen två månader tillbaks.
    Ställer sig upp och går längst ut med möbler och med hjälp av lära-gå-vagnen.
    Står upp helt själv.
    Kryper som en galning!
    Klättrar på oss och vill gärna klättra i trappen(tack o lov för grindar!).
    Pincettgreppar.
    Klappar händerna.
    Säger mamma och pappa.

• Mymlan80

Sonen (9 1/2 mån) kan:
    sitta stadigt
    Åla
    Sätta sig upp/lägga sig från sittande
    säga "tack" (kack)
    Ställa sig upp om man håller i hans händer.
    Äta själv med vänster hand, medan han håler skeden med den högra
    vinka (på uppmaning)

Han har inga tänder, visar inget intresse av att vilja resa sig upp mot möbler.

Han är däremot mycket aktiv, social och "pratsam" så jag känner mig inte orolig.
    Han älskar sin gå-stol, jag misstänker att det faktum att han inte kan ställa sig upp ännu har med den att göra så sedan några dagar tillbaka får han bara använda den en kort stund varje dag.

Välkommen Liten 091203
  • stjierna

Sonen (strax över 10 månader) kan stå själv utan stöd hur länge som helst, går steg och kan stanna och hitta balansen, men blir han för ivrig drattar han på ändan. Hade han koncentrerat sig hade han säkert kunnat gå ordentligt vid det här laget, men han blir så exalterad så han tappar koncentrationen efter 20-30 steg.

Han kan dock inte krypa eller åla och han tar sig inte upp själv till stående, inte ens att han häver sig upp längst med möbler. Han sitter kvar där man satte honom, typ :P

Han har suttit bra utan stöd sen ca 5-6 månaders ålder, men han är också väldigt lugn i sig själv - som din son TS kan han sitta o pilla med något intressant hur länge som helst - han gör inga ansatser till att klättra och utforska världen utan han är nöjd där på golvet med en leksak ;)

Han pincettgreppar och har 8 tänder.

Han pratar mycket, men inget man förstår direkt. Ibland kan jag tycka mig höra "titta" och "vad är det?" (dock i en förkortat version som låter "e de" samtidigt som han pekar på något) och han har sagt mamma och pappa fåtal gånger, men inget han använder sig av dagligen.
    Han förstår dock mycket hela meningar som "får jag smaka?" (han ger en det han har i handen) "var är...." (ex, lampan, hunden, katten, tv, pappa, mamma, mormor, moster, farmor, kompisar och andra bebisar osv...), han skakar eller nickar på huvudet när jag låter han välja mat (han kan ett gäng frukter, drycker och några måltider). Förövrigt är han en väldigt givmild, lugn o glad unge :)

• janniahlholm

Jag är lite orolig över min tjejs utveckling. Hon verkar helt enkelt inte intresserad av att ta sig någonstans.

Hon ställer sig upp med hjälp av att hålla i händerna sen några månader tillbaka, men gör fortfarande inte egna ansatser att vilja resa sig på egen hand.

Kan inte sätta sig upp från liggande än, rullar och far åt alla håll. Vill krypa men har inte "knäckt koden" och då blir hon förbannad, rullar till ryggläge och ålar sig på rygg istället :P

• mallan 1983

Min son blir 10 månader nästa vecka...han kan:

Sitta
    Åla el krypa började med det för några dagar sen...
    Ställa sig upp mot möbler, gå runt bord...
    Rör sig nästan obehindrat runt i lägenheten...
    Klappa händerna
    Säga mamama o papapa o ba som vi tror e lampa men kan nog vara de mesta..
    Gnisslar tänder
    Klättar upp för trappen helt o hållet själv hos mormor....med mormor bakom då förstås...

Tycker att han gör nya saker varje dag...Kul o följa :)

• stjierna
    janniahlholm skrev 2010-09-15 01:06:33 följande:
    Jag är lite orolig över min tjejs utveckling. Hon verkar helt enkelt inte intresserad av att ta sig någonstans.

Hon ställer sig upp med hjälp av att hålla i händerna sen några månader tillbaka, men gör fortfarande inte egna ansatser att vilja resa sig på egen hand.

Kan inte sätta sig upp från liggande än, rullar och far åt alla håll. Vill krypa men har inte "knäckt koden" och då blir hon förbannad, rullar till ryggläge och ålar sig på rygg istället :P

Min son är likadan och jag var orolig innan också men det har gått över. Allt dom ska lära sig innan 1,5-2 år är okej om dom inte kan förens dom faktiskt ÄR 1,5-2 år fick jag höra...

Samtidigt är vår son faktiskt nöjd med att sitta o pilla med sina leksaker, och när jag väl lyfter upp honom tycker han att det är lajbans att gå - han har bara inte fattat att han bör öva på att ta sig upp själv :P Han står för övrigt inte ens i krypposition utan att sjunka ihop ;)

• janniahlholm
    stjierna skrev 2010-09-15 10:13:28 följande:

Min son är likadan och jag var orolig innan också men det har gått över. Allt dom ska lära sig innan 1,5-2 år är okej om dom inte kan förens dom faktiskt ÄR 1,5-2 år fick jag höra...

Samtidigt är vår son faktiskt nöjd med att sitta o pilla med sina leksaker, och när jag väl lyfter upp honom tycker han att det är lajbans att gå - han har bara inte fattat att han bör öva på att ta sig upp själv :P Han står för övrigt inte ens i krypposition utan att sjunka ihop ;)

skönt att man inte är ensam. :)
    det känns ändå i hjärtat som att hon inte är "efter", tror man känner sånt på sig litegranna.

Hon verkar bara inte ha nån större lust att utforska världen, utom i gåstolen dock :P Den är så rolig tycker hon.

Men där är jag försiktig med användadet på inrådan av BVC, att dom tydligen inte blir lika benägna att vilja lära sig krypa, gå osv om man gör det "lätt" för dom, som t.ex. en gåstol.

Några som har några tankar om det här?
Svar på tråden Vilka färdigheter har era 9-10 månader gamla bebisar?