• LillaLinan80

ska man slå till? (ang inredd källare ala 70-tal)

Har letat hus i en mindre evighet och har nu hittat ett hus som passar oss till såväl pris som storlek. Dock förstod vi redan på visningen att här är det fukt i källaren. Mycket riktigt så hittade besiktningsmannen fukt i källaren och huset måste dränseras + att allt i källaren måste bytas ut. Inte så rolig start kanske?

Nu har säljarna haft dit en snickarfirma som gett en offert på vad kostnaden på kalaset skulle bli och de är beredda på att dra av den kostnaden på ursprungspriset.

Vågar man köpa ett sånt hus? Är det säkert att funkten försvinner om källaren dränseras och görs om?

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227, Bäbis BF 100916**~**
  • Svar på tråden ska man slå till? (ang inredd källare ala 70-tal)
  • Jezamine

Skulle inte rekomendera ett hus med källare öht.

Jag är INTE avstängd
  • LillaLinan80
    Jezamine skrev 2010-09-14 18:13:50 följande:
    Det var inte riktigt frågan Vi har letat hus i 5 år och är väl insatta i olika hustyper....
  • Jezamine
    LillaLinan80 skrev 2010-09-14 18:15:35 följande:
    Det var inte riktigt frågan Vi har letat hus i 5 år och är väl insatta i olika hustyper....
    Ja då är det bra.Då skall ni köpa huset då förstår ajg inte din fråga.Källare med fukt som sagt..bara att dränera.
    Jag är INTE avstängd
  • LillaLinan80
    Jezamine skrev 2010-09-14 18:18:05 följande:
    Ja då är det bra.Då skall ni köpa huset då förstår ajg inte din fråga.Källare med fukt som sagt..bara att dränera.
    Min fråga är: Om man vet att fukten försvinner om källaren dräneras? och man slänger ut all inredning i källaren...
  • Korsriddaren
    LillaLinan80 skrev 2010-09-14 18:23:38 följande:
    Min fråga är: Om man vet att fukten försvinner om källaren dräneras? och man slänger ut all inredning i källaren...
    Det beror ju på anledningen till att det kommit dit fukt från början. Man brukar dock börja med att dränera om.
    Ditat scientia vitam!
  • LillaLinan80
    Korsriddaren skrev 2010-09-14 18:27:58 följande:
    Det beror ju på anledningen till att det kommit dit fukt från början. Man brukar dock börja med att dränera om.
    Hur menar du? Vad kan mer behövas göra?
  • Korsriddaren
    LillaLinan80 skrev 2010-09-14 18:30:42 följande:
    Hur menar du? Vad kan mer behövas göra?
    Om det mot förmodan beror på att det finns en vattenådra under huset, så kan ju även pumpgrop behövas.
    Ditat scientia vitam!
  • LillaLinan80
    Korsriddaren skrev 2010-09-14 18:32:05 följande:
    Om det mot förmodan beror på att det finns en vattenådra under huset, så kan ju även pumpgrop behövas.
    ahaaaa okej, hur kollar man upp sånt?
  • Pappa G

Vad står det mer detaljerat ang. fukten i besiktningsprotokollet?

Dränering är som sagt viktigt. Ventilation likaså.
    Dessutom bör man undvika fuktbindande material/inredning (som trä och tyg).
    På ex. golvet är klinker den rätta lösningen.

• Pappa G
    Jezamine skrev 2010-09-14 18:13:50 följande:
    Jag skulle ALDRIG köpa ett hus utan källare...

Var har du fårr den inställningen..?
  • Jezamine
    Pappa G skrev 2010-09-14 20:20:14 följande:
    Jag skulle ALDRIG köpa ett hus utan källare...

Var har du fårr den inställningen..?
    Erfarenhet
    Jag är INTE avstängd
  • LillaLinan80
    Pappa G skrev 2010-09-14 20:19:27 följande:
    Vad står det mer detaljerat ang. fukten i besiktningsprotokollet?

Dränering är som sagt viktigt. Ventilation likaså.
    Dessutom bör man undvika fuktbindande material/inredning (som trä och tyg).
    På ex. golvet är klinker den rätta lösningen.
    Ja det är ju inredd källare, huset är byggt '79 och inredningen är från samma tid. Det är ju med andra ord reglat mot väggar osv (som det brukar vara i liknande hus där är problemet i sig inte så unikt utan det är samma problem som i alla inredda källare från 70-talet) men förut har vi aldrig fått möjlighet att kunna dra av reparationskostnaderna på priset. Det jag är rädd för är ju att källaren aldrig blir fri från unken lukt osv
  • Pappa G
    LillaLinan80 skrev 2010-09-14 21:11:47 följande:
    Ja det är ju inredd källare, huset är byggt '79 och inredningen är från samma tid. Det är ju med andra ord reglat mot väggar osv (som det brukar vara i liknande hus där är problemet i sig inte så unikt utan det är samma problem som i alla inredda källare från 70-talet) men förut har vi aldrig fått möjlighet att kunna dra av reparationskostnaderna på priset. Det jag är rädd för är ju att källaren aldrig blir fri från unken lukt osv
    Försök riva ut allt trä, och satsa på mindre känsliga material.
  • Korsriddaren
    LillaLinan80 skrev 2010-09-14 18:38:45 följande:
    ahaaaa okej, hur kollar man upp sånt?
    Det kan nog din besiktningsman svara på. Finns det inte idag, så behövs det med stor sannolikhet inte. Som andra sa, bra ventilation, oorganiska material. T e x stålreglar med mineritskivor på, istället för träreglar med gips, målad glasfiberväv på väggarna istället för tapeter, klinker på golv, kanske golvvärme. Jag tror att en korrekt gjord dränering kommer att lösa det mesta för er, men det kostar en slant och det skall man ha med i beräkningarna när man köper huset. Lycka till! Solig
    Ditat scientia vitam!
Svar på tråden ska man slå till? (ang inredd källare ala 70-tal)