• pinky

Hur länge ska ni arbeta innan bf?

Som rubriken lyder, hur när inpå förlossningen ska ni arbeta?

Jag ska ha i mitten av januari och jobbar heltid i butik. Känner att julen kommer vara en pina i år, och stå högravid i julruschen är inget jag ser fram emot. Men har fått kommentarer av min chef i stil med  -Jag jobbade minsan fram till en vecka innan förlossningen!

och då blir jag så osäker....är det för tidigt att gå i början av dec när man ska ha i mitten av januari??

• Svar på tråden Hur länge ska ni arbeta innan bf?
  • frida1984

Jag arbetar som kock och slutade nu första september och jag är beräknad till den 24 september så ca 3 veckor innan BF slutade jag. Jag hade tänkt att sluta två veckor innan men det klarade jag inte riktigt. Jag räknade verkligen ner dagarna på slutet så får jag fler barn tänker jag nog söka havandeskapspenning eller sluta lite tidigare. det är så individuellt när det är dags att sluta. Men runt jul och nyår så vore det nog skönt att vara ledig för då har man ju så mycket annat att fixa med så jag tror inte det blir så jobbig väntan den tiden på året!

• MammaTillOliver

du får ju HP 60 dagar innan BF eller va de är så de är inte för tidigt, de där känner man ju själv hur pass mycket man orkar!

Jag ska försöka jobba sålänge som möjligt innan min bebis kommer (ska komma 21 jan) men jag går på timme bara inom vården så de blir väl som vanligt inte så mycke timmar.

men man vet ju aldrig hur man mår i december som sagt =)

jobba sålänge du känner att du orkar! kan vara skönt för dig att vara hemma sista månaden o fixa o trixa hemma =)

• pinky

Nej, jag känner att hade det varit vilken annan månad som helst så hade jag jobbat längre, men just december månad och julen är ju lite jobbigare än vanligt när man jobbar inom handeln

• Poena

Jag planerar att jobba till 2,5 v innan BF men då jobbar jag på kontor.

Led för flera år sen igenom 3 julruscher i handeln och hade aldrig pallat det som höggravid! Om jag vore du hade jag absolut gått i början av december innan det drar igång. 

• Kinne79

Jag jobbar som lärare och kommer att sluta direkt efter höstlovet, så jag går hem 5 veckor innan bf.

• hasseldorf

Jag jobbar på kontor och ska sluta 1 mån innan BF. Skulle ha försökt slippa julruschen om jag vore dig. Fötterna, ryggen och "magskinnet" kan vara så jobbigt om man måste stå mycket. Sedan orkar man inte med i huvudet på samma sätt heller tycker jag. Tiden hemma i lugn och ro är värd mycket.

• mapo51

Jag jobbar på kontor och gör min sista dag på fredag och då är det tre veckor kvar till BF. Med första barnet gick det rätt bra att jobba så här länge, men den här gången hade jag velat sluta mycket tidigare för jag är tröttare och har mer sammandragningar.

• Haligh

Du får ta ut föräldrarledighet 60 dar innan BF om du vill! Om du inte vill slösa på de dagarna kan du kanske gå ner i tid? Det har man också rätt till,chefen kan inte neka. HP tror jag man får bara om man har tunga lyft eller håller på med kemikalier typ. Vet inte heller när jag ska sluta! Är beräknad till tre dagar efter att skolan slutar inför jullov (lärare) och flera har sagt "men va bra, då kan du ju jobba terminen ut", men jag tycker det känns väl sent? Jag funderar på att ta ledigt sista två veckor iaf..

• Svarvis

Jag har BF 18 jan och har tänkt jobba sista dagen 17 dec, så med andra ord tänker jag gå 1 mån innan. Tänkte att det kan vara skönt att vara ledig runt jul, plus att vi flyttar precis innan så jag lär ha lite att göra... Glad Jag har även ltie semester kvar att ta ut, så jag behöver förhoppningsvis knappt ta några HP-dagar alls innan Pyret kommer.

Svar på tråden Hur länge ska ni arbeta innan bf?