• inga76

hur mycket sover de runt vecka 18+?

Är det någon som vet hur mycket ett foster sover runt vecka 18+? Hur länge är de vakna och hur länge sover de i taget normalt sett?

Jag blir så orolig när min lilla inte rör sig, fast jag vet att h*n ju måste få sova! Har känt rörelser i några veckor nu, speciellt när jag ligger på rygg, men nu på eftermiddagen har jag inte känt någonting, oavsett hur jag lägger mig.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden hur mycket sover de runt vecka 18+?
  • Drake

Jag har faktiskt ingen aning om hur de sover, men jag vet att de sover mer när de är yngre och ju äldre och mer utvecklade de blir ju mer vakna är bebisarna.

Jag är i v.18 och när jag inte kände min bebis en dag så åt jag proteinrik mat (äggröra) och då fick jag fart på den. Kanske något att testa?

Jag tycker absolut inte att du ska oroa dig, den kanske bara är inne i en fas nu när den sover mer.

• Randig Panda

Eller så har den vänt sig och sparkar inåt där det inte känns

• Diddi87

Jag är i v.24 nu och har lärt mig att "liten" i min mage har sina rutiner.
    Kan vakna vid 3 på morgonen av att busen har gymnastik i magen så att hela magen flyttar sig sen håller den igång på förmiddagen sen känner jag inget från "liten" på hela dagen fören på kvällen igen.. Bara enstaka ggr jag känner ngt under dagtid. Va orolig i början men har lärt mig rutinerna nu så nu oroar jag mig inte längre =) 
    Din bebis har nog också olika tider den rör sig mer på som du känner och du kommer nog också in i de ganska fort =)

Hoppas att de löser sig så att du slipper oroa dig. =)

• La Lola

När jag har varit i v18 har jag inte ens börjat känna några fosterrörelser alls.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Kya

det är inte nödvändigt att känna fosterrörelserna varje dag i en så tidig graviditet. men för att svara på din fråga, så sover barnen mest hela tiden. de blir mer vakna mot slutet men sover den mesta tiden av dygnet ändå, även sen de också fötts.
    så är det inte alls konstigt att det är lugnt på eftermiddagarna. när du är vaken och rör dig så sover bebisen som bäst, för då vaggas han hela tiden av dina rörelser. det är när du sover och är stilla som bebisen vaknar och kommer igång.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Charlott29

Skulle inte oroa mig. Jag är själv i v 19-20 och känner bebis någon gång varje dag men man ska komma ihåg att många inte känner något alls innan v 20+.

Bebis är inte särskilt stor ännu och den har gott om plats i magen, vänder den sig och sparkar inåt så tror jag inte man känner något alls.

Vid min förra grav sa bm att efter v 25 skulle man känna bebis varje dag.

• Fru Karlsson

Är i V18 och har inte känt någonting.Var på första ultraljudet igår och det var väldigt livlig bebis kan jag säga:)
    Barnmorskan sa att det är nästan helt omöjligt att känna sparkar så tidigt.Man får nästan vänta till V21,22 ibland ännu längre.Bebis är bara 11,8 cm och benen som typ din tumnagel.Blir inga ordentliga kickar av det;) 

• inga76

Det är konstigt det där, jag har ju känt tydligt från vecka 15 eller så trots att jag är förstföderska. Nu är jag i vecka 35+ och de "stilla perioderna" i magen har fortsatt. Min bebis verkar ha hela dagar då den nästan inte rör sig alls, och andra dagar då den är igång hela tiden. Så jag kan fortfarande oroa mig, men nu närmar vi ju oss målsnöret och det känns lite lättare då! Tack för era svar hur som helst!

• Cloudy

Ganska långa perioder på dagen och nästan hela nätter sov min i v 18, är i v 28 nu och nu sover han hela nätterna och är vaken lite längre perioder under dagtid.

Alla rörelser känns ovanligt väl denna gång.

Svar på tråden hur mycket sover de runt vecka 18+?