• jungfru76

"Höstblåsor"

Någon som har eller haft barn med sk höstblåsor? Sonen är inne på sin andra dag och har det otroligt jobbigt speciellt med blåsorna i munnen, han vill varken äta eller dricka. Hela han blir ju såklart medtagen av det här. Vi har försökt med allt, alvedon, glass som funkar ibland och alla sorters drycker.
    Nån som har tips?
    Vi var till närakuten nu ikväll och fick recept på nån bedövande kräm som vi skulle pensla på i munnen vilket inte är det lättaste då många blåsor verkar sitta i svaljet:(

• Svar på tråden "Höstblåsor"
  • ouiouioui

Vår dotter har afte och det är jättejobbigt när hon får ont i munnen. Hon sover superdåligt, äter dåligt och blir allmänt trött och jättegnällig. Har inga andra tips dock än Alvedon och sådan där gelé från Apoteket. Vet inte hur gammal er son är? Dottern är snart 2,5 och hon förstår att gelén lindrar och att hon måste gapa när vi applicerar den och 2 min därefter. På ett mindre barn kan ju den biten bli knepig. Det finns hemsidor om afte du kan söka mer info på.

• nea82

Min son var bara 3,5 månad när han fick höstblåsor. Han matvägrade och hade feber så jag åkte in till barnakuten. Han hade blåsor i munnen, på händerna, fötterna och i rumpan. Jag vet ju inte hur gammal din son är men jag pumpade ut mjölk och gav med spruta på insidan av kinden.. Det var det enda som funkade. Sen gav jag honom flytande Ipren som kunde bedöva lite inne i munnen. Jättejobbig ju! Han hade ont i 3-4 dagar sen blev det ganska snabbt bättre! Stackarn.. Lycka till!

• jungfru76

Min son är 2 år och han blir som skogstokig när vi ska in i munnen på honom med gelén.
    Men nu *peppar peppar* hoppas jag att det är på bättringsvägen, verkar så iaf men vi får se.

Hur länge satt blåsorna i för era små?

• nea82

Han verkade ha ont i ca 4 dagar men sen såg man ju blåsorna på händer och fötter några dagar till. Men det blev snabbt bättre.. Hoppas!

• jungfru76

Okej dom övriga prickarna/blåsorna verkar ha  kommit upp under dom senaste 2 dygnen. Han har över hela kroppen nu:( men mest på rumpan, armarna som vi kan se.

• zhezzan

Vi kombinerade Ipren och Alvedon på rekommendation från vårdcentralen. Det gav jättebra smärtlindring! Hon fick blåbärssoppa, nyponsoppa, glass odyl för att hon skulle få i sig lite energi. Hon var 1 ½ då hon hade det. Hon hade enbart i munnen och det varade i 3-4 dgr. Det värsta är ju om man inte får i vätskan som de ska ha. Hoppas det går över fort!

• jungfru76
    zhezzan skrev 2010-09-15 14:30:45 följande:
    Vi kombinerade Ipren och Alvedon på rekommendation från vårdcentralen. Det gav jättebra smärtlindring! Hon fick blåbärssoppa, nyponsoppa, glass odyl för att hon skulle få i sig lite energi. Hon var 1 ½ då hon hade det. Hon hade enbart i munnen och det varade i 3-4 dgr. Det värsta är ju om man inte får i vätskan som de ska ha. Hoppas det går över fort!
    Okej ska testa både ipren och alvedon då, tack för tipset:)
    Ja att man inte får i vätska är ju värst:/
  • Flickan och kråkan

Båda mina pojkar har haft höstblåsor nu i sensommar (2½ år drygt resp. 16 månader). Äldsta fick jättehög feber och åt inte på 3 dygn. Han hade blåsor i halsen antar vi (fick inte titta) och lite på benen (bara prickar någon enstaka blåsa) som försvann fort. Lillebror blev inte lika sjuk men hade utslag och blåsor överallt. Trögt med maten 2-3 dygn, sedan mådde han bra.....fast utslagen och blåsorna satt kvar länge. Blåsorna på händer och fötter kom efter ett par dygn. Tog nog 2-3 veckor innan allt var borta...men han hade bokstavligen utslag överallt utom på huvudet.

• jungfru76
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-15 15:26:18 följande:
    Båda mina pojkar har haft höstblåsor nu i sensommar (2½ år drygt resp. 16 månader). Äldsta fick jättehög feber och åt inte på 3 dygn. Han hade blåsor i halsen antar vi (fick inte titta) och lite på benen (bara prickar någon enstaka blåsa) som försvann fort. Lillebror blev inte lika sjuk men hade utslag och blåsor överallt. Trögt med maten 2-3 dygn, sedan mådde han bra.....fast utslagen och blåsorna satt kvar länge. Blåsorna på händer och fötter kom efter ett par dygn. Tog nog 2-3 veckor innan allt var borta...men han hade bokstavligen utslag överallt utom på huvudet.
    Okej då behöver man iaf inte gå och vänta på att alla prickar ska försvinna då?
    Bara dom i munnen/halsen eller var dom sitter läker så han kan äta, dricka och bli som vanligt igen.
    Man tycker ju så synd om honom när man inget kan göra åt det
  • camillaoadde

Får man fråga vad det är för något? Hur får barnen det?

• Flickan och kråkan
    camillaoadde skrev 2010-09-15 15:48:22 följande:
    Får man fråga vad det är för något? Hur får barnen det?
    Jättevanligt virus......supersmittsamt. Mina går inte på förskola men snappade förmodligen upp det på någon lekplats
  • camillaoadde
    Flickan och kråkan skrev 2010-09-15 15:51:59 följande:
    Jättevanligt virus......supersmittsamt. Mina går inte på förskola men snappade förmodligen upp det på någon lekplats
    Är det farligt? Låter äckligt... bläää.. hatar  alla sjukdomar som våra älskade hjärtegryn kommer dragandes med.. :)
  • Flickan och kråkan
    camillaoadde skrev 2010-09-15 16:00:14 följande:
    Är det farligt? Låter äckligt... bläää.. hatar  alla sjukdomar som våra älskade hjärtegryn kommer dragandes med.. :)
    Nej, mild jättevanlig virusinfektion som många barn får. I år verkar det vara högsäsong . Det som kan vara besvärligt är att de kan få rejält ont i halsen.
  • jungfru76

Det lustiga var igår när vi besökte vc så hade dom ingen aning vad höstblåsor var ;)

Svar på tråden "Höstblåsor"