• Hjärtefröjd

Omfattas IVF av vårdgarantin i Stockholm?

När jag kollade tidigare i år så omfattades IVF inte av vårdgarantin i Stockholm, men nu antyds det i bloggar och här på FL att det är ändrat och att man bör/ska anmäla långa väntetider till vårdgarantikansliet.

Någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Omfattas IVF av vårdgarantin i Stockholm?
  • pållan

Å jag vill också veta! Har bara läst här på forumet att det har ändrats. Kanske ska jag ringa själv och kolla imorgon?

• ingela0101

Ja, ivf omfattas av vårdgarantin! From 1 juli i år. Har ni väntat mer än 3 månader så ring till vårdgarantikansliet!
    Jag ringde för ngn vecka sedan och ska förhoppningsvis börja ganska snart i Örebro.

Så, ring!!!

• Tvillingar11

Ja, den omfattas av vårdgarantin, skrev i ett annat forum om det också. Ring vårdgarantikansliet så får ni hjälp. Däremot räknar dem från den dag man kontaktar dem och inom en månad från det så måste du ha fått en kallelse för ett första besök och inom 90 dagar så ska behandlingen påbörjas

Det är helt underbart, det är jättestor skillnad mot 1,5 år!!!

• Hjärtefröjd
    Tvillingar11 skrev 2010-09-14 21:31:02 följande:
    Ja, den omfattas av vårdgarantin, skrev i ett annat forum om det också. Ring vårdgarantikansliet så får ni hjälp. Däremot räknar dem från den dag man kontaktar dem och inom en månad från det så måste du ha fått en kallelse för ett första besök och inom 90 dagar så ska behandlingen påbörjas

Det är helt underbart, det är jättestor skillnad mot 1,5 år!!!
    Hur menar du nu.   Ska man först vänta 3 månader, sen ringa Vårdgarantkansliet, och efter det vänta 3 månader till?
  • Honken

ingela0101 bor du också i stockholm eller bor du nära örebro?

• Tvillingar11
    Hjärtefröjd skrev 2010-09-14 22:20:25 följande:
    Hur menar du nu.   Ska man först vänta 3 månader, sen ringa Vårdgarantkansliet, och efter det vänta 3 månader till?
    Nejdå, du ska inte vänta tre månader, ring kansliet omgående! För ju längre du väntar, desto längre tid tar det. kansliet hjälper dig så fort du kontaktat dem och inom en månad från det datumet kommer du få en kallelse. Det var den informationen jag fick Hoppas det blev tydligare nu.
  • Hjärtefröjd
    Tvillingar11 skrev 2010-09-15 19:12:27 följande:
    Nejdå, du ska inte vänta tre månader, ring kansliet omgående! För ju längre du väntar, desto längre tid tar det. kansliet hjälper dig så fort du kontaktat dem och inom en månad från det datumet kommer du få en kallelse. Det var den informationen jag fick Hoppas det blev tydligare nu.
    Tack för dina svar! Vi står inte i IVF-kön än, men det är bra att veta vad som gäller inför utredningen i oktober.
  • ingela0101
    Honken skrev 2010-09-14 22:31:34 följande:
    ingela0101 bor du också i stockholm eller bor du nära örebro?
    Jag bor i Sthlm men de frågade oss om vi kunde tänka oss att åka till Örebro.
  • Tvillingar11
    ingela0101 skrev 2010-09-15 22:31:10 följande:
    Jag bor i Sthlm men de frågade oss om vi kunde tänka oss att åka till Örebro.
    Jaha, måste man göra det annars vänta i 1,5 år? Hoppas inte det....
Svar på tråden Omfattas IVF av vårdgarantin i Stockholm?