• Anonym

Jag stör mig så fruktansvärt på henne, hur ska jag lära mig att sluta bry mig?! Det tar så mycket energi!

Jag stör mig otroligt mycket på en tjej. Hon ska alltid stå i centrum, hon överdriver när hon berättar saker, hon tävlar mot andra och jämnför alltid olika saker/personer. Hon går mig verkligen på nerverna, och detta tar SÅÅÅ mycket energi ifrån mig.

Jag behöver bara höra hennes namn så är hela min dag förstörd. Hur gör jag för att få bort detta hjärnspöke? Det tar så mycket energi, jag vill bara kunna ignorera henne, och kunna vara på bra humör när jag är i samma rum som henne, (tyvärr måste vi träffas ofta). Jag vill kunna SKITA helt och hållet i vad hon gör, säger, och hur hon är! Jag vill bara bry mig om mig själv och dom jag tycker om! Någon som har verktyg att ge mig? Tack på förhand

• Svar på tråden Jag stör mig så fruktansvärt på henne, hur ska jag lära mig att sluta bry mig?! Det tar så mycket energi!
  • Anonym (Bilda klubb?)

Då kan vi bilda klubb fast den här tjejen hatar mig av någon anledning och tittar snett och rullar med ögonen :P

• Anonym
    Anonym (Bilda klubb?) skrev 2010-09-14 20:20:56 följande:
    Då kan vi bilda klubb fast den här tjejen hatar mig av någon anledning och tittar snett och rullar med ögonen :P
    Haha, jasså?
    Den här tjejen tycker nog inte om mig heller, men hon låtsas som att hon gör det, hon vill träffa mig tillsammans med en annan tjej, förstår inte varför?
  • Grönögat

Känner du dig hotad av henne eller spelar hon på din osäkerhet/får dig att känna dig osäker? Rannsaka dig själv även fast det är svårt för problemet ligger i dig och din självbild ty hon må vara en irriterande person men du skulle inte bli så till den milda grad irriterad att hela din dag blir förstörd om hon inte kom åt någon öm tå i dig.

• Anonym
    Grönögat skrev 2010-09-14 20:35:08 följande:
    Känner du dig hotad av henne eller spelar hon på din osäkerhet/får dig att känna dig osäker? Rannsaka dig själv även fast det är svårt för problemet ligger i dig och din självbild ty hon må vara en irriterande person men du skulle inte bli så till den milda grad irriterad att hela din dag blir förstörd om hon inte kom åt någon öm tå i dig.
    Jag vet faktiskt inte vad det är. Jag har ju låg självkänsla och dåligt självförtroende, men ingen annan människa har någonsin tagit såhär mycket energi ifrån mig.
  • Anonym (Bilda klubb?)
    Anonym skrev 2010-09-14 20:48:36 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad det är. Jag har ju låg självkänsla och dåligt självförtroende, men ingen annan människa har någonsin tagit såhär mycket energi ifrån mig.
    Känner du typ att hon försöker få dig se dum ut genom att kommentera annorlunda på det du säger jämfört med dem andra? Jag vill inte ens vara med henne och hennes vänner men de är med mig ändå lite jobbig sits..

Mår dåligt av att vara med dem för jag känner mig inte bekväm med deras sällskap.. Tänkte på detta idag och var lite deppig, så lite läskigt att du startade tråden :)
  • Grönögat
    Ja och där har du svaret. Det är din dåliga självkänsla som får dig att störa dig på henne så extremt mycket. Om du gillade dig själv och tyckte att du var bra så skulle du säkerligen fortfarande tycka att hon var irriterande men du skulle inte ta åt dig i hjärtat om du förstår hur jag menar? Det skulle mer vara "jaja, snacka på du suck" och sedan skulle du gå därifrån och gå vidare med din dag.
  • Anonym (Bilda klubb?)
    Grönögat skrev 2010-09-14 20:54:16 följande:
    Ja och där har du svaret. Det är din dåliga självkänsla som får dig att störa dig på henne så extremt mycket. Om du gillade dig själv och tyckte att du var bra så skulle du säkerligen fortfarande tycka att hon var irriterande men du skulle inte ta åt dig i hjärtat om du förstår hur jag menar? Det skulle mer vara "jaja, snacka på du suck" och sedan skulle du gå därifrån och gå vidare med din dag.
    Finns människor som tar mer energi än andra, det behöver inte alltid bero på vad man själv tycker utan det kan vara jobbigt att vara med personen för den är så jobbig.
  • Comtesse
    Jag är inne på samma spår som grönögat, påminn dig själv om att hon inte kan ta din energi om du inte tillåter det.
    You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
  • Grönögat
    Comtesse skrev 2010-09-14 20:57:52 följande:
    Jag är inne på samma spår som grönögat, påminn dig själv om att hon inte kan ta din energi om du inte tillåter det.
    Exakt så.
  • Anonym
    Anonym (Bilda klubb?) skrev 2010-09-14 20:52:10 följande:
    Känner du typ att hon försöker få dig se dum ut genom att kommentera annorlunda på det du säger jämfört med dem andra? Jag vill inte ens vara med henne och hennes vänner men de är med mig ändå lite jobbig sits..

Mår dåligt av att vara med dem för jag känner mig inte bekväm med deras sällskap.. Tänkte på detta idag och var lite deppig, så lite läskigt att du startade tråden :)
    Jag känner mig inte heller bekväm i hennes sällskap. Innan jag började störa mig så fruktansvärt så var hon lite av en besserwisser, rättade fel och så. Eller "disskuterade" om små saker på ett irriterande sätt, som att hon är sur medan. Men hon kommernterar inte det jag säger på ett taskigt sätt inför andra, degör hon inte. Hon är faktiskt trevlig inför andra, konstigt nog. Men innan jag började störa mig på henne kunde hon skita i mig och vara med alla andra istället. Så jag blev lätt utanför..
  • Anonym
    Grönögat skrev 2010-09-14 20:54:16 följande:
    Ja, jag förstår att det är min självkänsla det är fel på. Jag läser en självkänsla-bok, men den har bevisligen inte gett mig något?..
  • Anonym
    Comtesse skrev 2010-09-14 20:57:52 följande:
    Men hur gör jag för att inte tillåta mig störas? Det är det jag inte kan
  • Anonym
    Anonym (Bilda klubb?) skrev 2010-09-14 20:57:22 följande:
    Finns människor som tar mer energi än andra, det behöver inte alltid bero på vad man själv tycker utan det kan vara jobbigt att vara med personen för den är så jobbig.
    Ja, det kan nog vara en blandning..
  • Grönögat
    Anonym skrev 2010-09-14 21:07:36 följande:
    Ja, jag förstår att det är min självkänsla det är fel på. Jag läser en självkänsla-bok, men den har bevisligen inte gett mig något?..
    Men det tar tid att få bra självkänsla, det är något som man måste jobba på varje dag, det kommer inte av sig själv eller av en bok även om en bok kan ge en många bra råd och tips på vägen. Att få bra självkänsla är lite som att banta - man måsta tänka rätt och träna (mentalt) rätt och ha en stor portion tålamod för lätt är det inte men om man inte ger upp så lyckas man till slut.

Jag har själv haft enormt dålig självkänsla och jag har aldrig irriterat mig på eller upplevt att någon stulit min energi så extremt mycket som jag gjorde då.
  • Anonym
    Grönögat skrev 2010-09-14 21:11:15 följande:
    Men det tar tid att få bra självkänsla, det är något som man måste jobba på varje dag, det kommer inte av sig själv eller av en bok även om en bok kan ge en många bra råd och tips på vägen. Att få bra självkänsla är lite som att banta - man måsta tänka rätt och träna (mentalt) rätt och ha en stor portion tålamod för lätt är det inte men om man inte ger upp så lyckas man till slut.

Jag har själv haft enormt dålig självkänsla och jag har aldrig irriterat mig på eller upplevt att någon stulit min energi så extremt mycket som jag gjorde då.
    Okej, har du några bra tips om hur jag ska göra? Jag försöker intala mg själv varje dag att jag är värdefull, ser bra ut, är en bra mamma, osv.. Men finns det något mer? Jag skriver även ner varje kväll saker jag gjort bra. Jag tror att jag är på väg framåt, men varje gång jag hör den här tjejens namn eller ser henne blir jag bara så arg, och hittar fel och irriterar mig på allt hon säger/gör.. Det är väldigt jobbigt.
  • Anonym

Det är jättesvårt och finns nog inte ett sätt som alltid fungerar.
    Kanske det hjälper om du försöker tänka att du står utanför dig själv och ser situationen som en oberoende, då kan du tycka lite synd om dig själv somblir utsatt och trösta dig med att du är bättre än hon och att du därför inte behöver bry dig.

• Grönögat
    Anonym skrev 2010-09-14 21:13:28 följande:
    Okej, har du några bra tips om hur jag ska göra? Jag försöker intala mg själv varje dag att jag är värdefull, ser bra ut, är en bra mamma, osv.. Men finns det något mer? Jag skriver även ner varje kväll saker jag gjort bra. Jag tror att jag är på väg framåt, men varje gång jag hör den här tjejens namn eller ser henne blir jag bara så arg, och hittar fel och irriterar mig på allt hon säger/gör.. Det är väldigt jobbigt.
    Du är på rätt väg, man måste tjata på hjärnan precis som du gör, ge inte upp bara för att du känner att det inte har effekt för det kommer att ha effekt, jag lovar, var envis och varje gång som det kommer en negativ tanke i huvudet - mota bort den och ersätt den med en positiv. Ifrågasätt: "men är det verkligen fakta att jag är ful?", våga diskutera med de negativa tankarna i stället för att bara acceptera dem som sanningar.

Försök att undvika henne så mycket som möjligt. När du hör hennes namn försök att aktivt vända din koncentration mot någonting annat, blunda och räkna till femtio eller blunda och djupandas i några minuter.
Svar på tråden Jag stör mig så fruktansvärt på henne, hur ska jag lära mig att sluta bry mig?! Det tar så mycket energi!