• Daniella88

Grannens cigarettrök, i vårt badrum ??

Jag och sambon har nyss flyttat till en annan hyresrätt, och det verkade väl helt okej till att börja med. Men nu är det så att någon granne röker otroligt mycket (luktar fruktansvärt i trapphuset). Och av någon anledning så sipprar det in i vårt badrum från grannen, genom nån ventil eller vad vet jag.

Det STINKER rent ut sagt i badrummet, inte alltid men vissa dagar. Undrar om det bara är cigarettrök, för det luktar jättestarkt. Till saken hör att jag är allergiker med astma och får ta spårvagnen till våra bekanta i Kviberg för att duscha vissa dagar Förvånad

Har hyresgästerna rätt att röka på detta sätt inomhus, så det påverkar andras boende? Vems ansvar är det, grannens, hyresföreningens eller mitt (att jag får stå ut helt enkelt) ??
    Jag är en ganska tålig person som ogärna klagar på grannar, men detta i denna omfattning är hemskt tycker jag.

Tänkte prata med vaktmästaren, men de har bara öppet på kontoret på måndagar så jag frågar er här om det över huvud taget är någon idé? Gör de något åt detta tro eller är det bara att stå ut/flytta?

Glad för svar :)

• Svar på tråden Grannens cigarettrök, i vårt badrum ??
  • crazy mom

Lyssnade på P3 Christer idag och de talade om just denna problematik.

De talade med en jurist som sa att det är upp till var och en om man vill röka i sin lägenhet (om man får för hyresvärden) men att det är hyresvärdens plikt att se till att inte grannar blir störda.

Kontentan var att man ska höra av sig till hyresvärden och be dem täta så man inte blir drabbad av röken!

Är du med i hyresgästföreningen?

• Lindreas

Jag säger samma som ovanstående, jag lyssnade också på det programmet. Du ska inte bli störd, hyresvärden ska se till att du inte störs av grannarnas rökande.

• Farfalla

Haha jag måste fråga var du bor?
    Skulle kunna vara grannar :)

Vi har oxå en tant som röker i lgh (oxå bostadsrätt) och sedan tänder hon ciggen hemma i lgh sedan går hon ut med den i trappuppgången och ner några våningar innan hon är ute.....
    VARFÖR kan hon inte tända den utomhus?!
    Sedan har vi oxå haft problem med lukten inne i toaletten... sjukt eftersom vi bor längst ner i huset :S
    Men jag vet inte om vaktmästarna fixat något eller om det försvann med snön... nu är det nästintill borta helt!! 

• Virrivirvelmamma

Alltså fy farao, jag har varit med om precis samma problematik, o det sipprade in rök i både badrum, skafferi, och av någon anledning, grytskåpet... Skitäckligt. Vi flyttade där ifrån, men av många olika anledningar. Man ska inte behöva flytta. O inte bara för att du är allergisk. Snälla nån, man vill inte klaga (inte jag heller), men sätt upp snälla lappar om din allergi o det där ska du verkligen inte behöva stå ut med. Fy!!! Stackare... Lycka till!!

• ikafika

Förmodligen är det självdragsventilation i huset. Det kan bli "baksug" eller vad man ska kalla det i frånluftsventilerna, dvs att det kommer in luft i dem istället för att sugas ut. Speciellt troligt är det om grannen röker under fläkten och det är en sådan fläkt som skickar ut luften direkt i frånluftskanalen, då kan den skickas in till grannen istället. Egentligen ska man ha kolfilterfläkt om det inte finns någon frånluftsfläkt i ventilationssystemet.

Kan vara svårt det där med rökning för tyvärr har inte en hyresvärd något stöd i lagen för att förbjuda rökning inomhus. Men prata med grannen och fråga om de inte kan röka utomhus istället eftersom röken kommer in till dig. De vet säkert inte att den gör det. Känns ju mycket trevligare om man pratar med grannen själv innan man går till värden och klagar tycker jag iaf.

Svar på tråden Grannens cigarettrök, i vårt badrum ??