• Defendor

IBS: Vad äter ni ( Blir galen på det här med kosten)

Hej. Jag har haft IBS sedan 14års ålder. I början tänkte jag inte så mycket med det här med kost utan åt det som mamma laga. Nu när man är 25år så är man ju lite för stor för att mamma ska laga maten. Har försökt med uteslutningsmetoden MEN det skumma är ju att ena dagen kan man tåla en viss föda och nästa dag kan man inte alls äta det utan man får jätte ont av det!? Hur ska man då kunna utesluta?

Idag ser mina matvanor ut på detta sätt.

Frukost. en portion havregrynsgröt en glutenfri macka med linfrö i och proviva dryck.

Lunch kan det bli allt ifrån hallonkräm med rismjölk till resten ifrån middagen dagen efter.

Middag blir så enformig. Håller mig till bara basmatiris, potatis, glutenfria mackaroner, det är den enda BAS föda jag testat.

till det blir det mycke fisk, i forn av Lax, fiskbullar, rödspätta, kycklingfile, makrill, tonfisk, ibland slinter några falukorvskivor ner, lammfärs, potatiskroketter, pommes, kokt hamburgare.

som du ser ALDRIG NÅGRA GRÖNSAKER!!! Vet inte vad ja ska testa, har dok kokat morötter nån gång.

till kvällsmat blir det 2st glutenfria mackor igen med linfrö 5,5% och ett glas laktosfri yoghurt.

Det blir så enformigt, rular runt på samma måltidet hela tiden. Tex måndag ris ,fiskbullar ,ons potatis rödspätta , ons mackaroner makrill , sen om igen tos ris lax osv osv =(

svårt att veta med hur mycket fiberintag man ska ta också, just nu funkar magen sisådär, visa dagar är bajset som harkluttar , verkligen stenhårda och hopbuntade i varann och så kan det gå upp till en vecka innnan ja får gå på toa och då kommer det bara lite.

När jag får mina magsmärtor så kommer allt på en gång istället. låter som det är krig i magen då och sen får jag sååå mycke gasspänningar.

Vad äter ni till middag osv ? vad kan ni rekommendera för mat som man kan testa, nu är det ju olika för alla men är så trött på ris potatis och makaroner hela tiden , och det är nog inget bra för magen heller.. Är verkligen i behov av tips på rätter och mat som är värt att testa som endå är snällt mot magen. Tack till den som orkar läsa allt =)

• Svar på tråden IBS: Vad äter ni ( Blir galen på det här med kosten)
  • 060810

Du skriver att du äter glutenfria makaroner och bröd, men sen äter du havregrynsgröt. Är det sånt "glutenhavre" du äter då eller vanligt havre?

Kör du på glutenfri kost annars med? Så du inte får i dig något gluten alls tänker jag.

Jag provade glutenfritt i 3 månader ett tag och jag mådde bättre på det, men tyckte det var lite jobbigt att gör mjölkfritt (till min dotter) och glutenfritt till mig att jag inte orkade göra det mer. Men har funderat på att börja igen och se hur det funkar nu... 

• Defendor

Hej. Havregrynet jag äter är vanligt (axa) ja jag äter inte mjöl, har testat det i en månad nu tycker det funkar sådär, har mycket gaser, men det inte om det beror på glutenfria.

vad äter du för basföda!? hur kan dina middagar se ut..

• Jackie85

Jag har IBS och för att få det under kontroll så äter/dricker jag enbart mejeriprodukter som är laktosfria. Jag undviker stora portioner och äter inte mycket pasta. Undviker vitt bröd i den mån det går, men det slinker ner en pizza då och då. Lök, bönor m.m äter jag extremt sällan. Undviker kolsyrade drycker och försöker äta mycket fibrer så magen är i bra skick, det underlättar!

• Mymlan80

Jag har inte IBS men jag har läst att LCHF-kost kan hjälpa.

Välkommen Liten 091203
  • Bestla

Jag har IBS och det mest påfallande jag har upptäckt är att jag inte kan äta fett, då blir magen helt knasig. Alltså, vanlig mat är okej, men fet mat (pizza, mycket ost, pommes, saker med mycket smör i osv) och magen protesterar direkt. I övrigt äter jag som vanligt.

• Mymlan80
    Jackie85 skrev 2010-09-14 20:44:31 följande:
    vad är LCHF?
    Low Carb High Fat
    Välkommen Liten 091203
  • Sambada
    Mymlan80 skrev 2010-09-14 20:43:48 följande:
    Jag har inte IBS men jag har läst att LCHF-kost kan hjälpa.
    Mkt fett som det är i den skulle jag inte klara och ägg nej, det funkar inte alls för min mage.

Jag äter ungefär som Jackie skrev
    Jackie85 skrev 2010-09-14 20:42:18 följande:
    Jag har IBS och för att få det under kontroll så äter/dricker jag enbart mejeriprodukter som är laktosfria. Jag undviker stora portioner och äter inte mycket pasta. Undviker vitt bröd i den mån det går, men det slinker ner en pizza då och då. Lök, bönor m.m äter jag extremt sällan. Undviker kolsyrade drycker och försöker äta mycket fibrer så magen är i bra skick, det underlättar!
  • Chaktio

IBS är ju väldigt individuellt. Vissa mår bra av fibrer och vissa mår dåligt av fibrer. Vissa mår bra av fett vissa mår dåligt av fett osv. Så det gäller att hitta vad som fungerar för dig. Tyvärr inte så mycket hjälp.

En stor trigger för mig är vitt mjöl i kombination med mjölk. Jag mår väldigt bra av LCHF-kost (minimalt med kolhydrater, mycket fett) men egentligen räcker det med att undvika pasta och bröd. Havregryn går bra för mig, snabbmakaroner fungerar bättre än annan pasta. Lättkokta morötter, broccoli och sparris gillar min mage. Keso är också bra, tycker min mage.

• 060810
    Defendor skrev 2010-09-14 20:40:23 följande:
    Hej. Havregrynet jag äter är vanligt (axa) ja jag äter inte mjöl, har testat det i en månad nu tycker det funkar sådär, har mycket gaser, men det inte om det beror på glutenfria.

vad äter du för basföda!? hur kan dina middagar se ut..
    okej. ja jag körde helt glutenfritt, tog bort allt och levde som om jag var glutenintollerant.

Jag äter i stort sett normalt nu. Har precis varit gravid och då mixtrade jag inte med kosten och sen pumpade jag ut mjölk och då vågade jag inte heller mixtra med något. Men jag funderar på att se över vad jag äter och se om jag mår bättre eller sämre av något.
    När jag är gravid kan jag äta/dricka mjölkprodukter, men inte som ogravid... :p :s 
  • Defendor

Hej. tack för alla era svar. jag kan  inte heller äta godis, chips, läsk, för mycket socker, pizza , snabbmat ut övrigt, även när jag kör laktosfritt blir jag endå gasig och hård i magen. Dricker rismjölk nu.  Dricker inget kaffe , äter tfikabröd som jag verkligen älskar =(. Fett försöker ja ta bort så mycke som det går, steker i olivolja när jag väl steker nått vilket händer sällan--

men hur ser eran middag ut? hur skulle en dag se ut från frukost till kvällsmål? nyfiken.. då jag är så trött på ris potatis och makaroner hela tiden. har kollat recept på nätet men inte hittat nått.

• Llimen

Jag har kommit på att det som fungerar bäst för mig (även om magen fortfarande inte är helt bra) är att undvika fullkornsprodukter i alla varianter och även vissa produkter med mycket fibrer. Den allrs största boven för mig är rågmjöl. Jag kan alltså bara äta bröd bakat på vetemjöl och möjligtvis havre, annars kraschar magen efter några små mackor. Annat kan jag fuska mer med om  jag tex är borta (äta fullkornspasta om det är vad som bjuds).

Jag kan rekommendera dig att gå till en dietist för att få hjälp att komma på vad du kan äta och vad du bör undvika. JAg fick äta en speciell diet innehållande väldigt få milda produkter under ungefär en månads tid, då ger man magen en chans att återhämta sig och komma i balans. Sedan tar man in en produkt i taget (tex mjölk, vetemjöl, lök osv) och äter den under tre dagar. Fortsätter då magen att fungera bra så kan man lägga till en ny produkt (efter 3-4 dagar ungefär). Reagerar däremot magen så får man ta bort produkten igen och äta av det som man innan upptäckt fungerar under ungefär en veckas tid (så magen får återhämta sig igen) innan man testar nya saker. På detta sätt kan man upptäcka vad som fungerar och inte, men mitt tips är att gå till en dietist för att få hjälp med processen.
    Jag har nog listorna på varor (och kanske en del recept) kvar om du vill läsa mer, men jag är ju inte proffs!

Svar på tråden IBS: Vad äter ni ( Blir galen på det här med kosten)