IBS: Vad äter ni ( Blir galen på det här med kosten)
Hej. Jag har haft IBS sedan 14års ålder. I början tänkte jag inte så mycket med det här med kost utan åt det som mamma laga. Nu när man är 25år så är man ju lite för stor för att mamma ska laga maten. Har försökt med uteslutningsmetoden MEN det skumma är ju att ena dagen kan man tåla en viss föda och nästa dag kan man inte alls äta det utan man får jätte ont av det!? Hur ska man då kunna utesluta?
Idag ser mina matvanor ut på detta sätt.
Frukost. en portion havregrynsgröt en glutenfri macka med linfrö i och proviva dryck.
Lunch kan det bli allt ifrån hallonkräm med rismjölk till resten ifrån middagen dagen efter.
Middag blir så enformig. Håller mig till bara basmatiris, potatis, glutenfria mackaroner, det är den enda BAS föda jag testat.
till det blir det mycke fisk, i forn av Lax, fiskbullar, rödspätta, kycklingfile, makrill, tonfisk, ibland slinter några falukorvskivor ner, lammfärs, potatiskroketter, pommes, kokt hamburgare.
som du ser ALDRIG NÅGRA GRÖNSAKER!!! Vet inte vad ja ska testa, har dok kokat morötter nån gång.
till kvällsmat blir det 2st glutenfria mackor igen med linfrö 5,5% och ett glas laktosfri yoghurt.
Det blir så enformigt, rular runt på samma måltidet hela tiden. Tex måndag ris ,fiskbullar ,ons potatis rödspätta , ons mackaroner makrill , sen om igen tos ris lax osv osv =(
svårt att veta med hur mycket fiberintag man ska ta också, just nu funkar magen sisådär, visa dagar är bajset som harkluttar , verkligen stenhårda och hopbuntade i varann och så kan det gå upp till en vecka innnan ja får gå på toa och då kommer det bara lite.
När jag får mina magsmärtor så kommer allt på en gång istället. låter som det är krig i magen då och sen får jag sååå mycke gasspänningar.
Vad äter ni till middag osv ? vad kan ni rekommendera för mat som man kan testa, nu är det ju olika för alla men är så trött på ris potatis och makaroner hela tiden , och det är nog inget bra för magen heller.. Är verkligen i behov av tips på rätter och mat som är värt att testa som endå är snällt mot magen. Tack till den som orkar läsa allt =)