• Anonym (skötsammamma)

Är det något fel med att man tar sig 2 glas vin varje kväll/eftermiddag?

jag tar mig ett glas vin till middagen varje dag, sedan efter middagen kan jag ta ett glas till. alltså max 2 glas sammanlagt. Är det något fel att göra det?

jag tar hand om mina barn på bästa sätt o är skötsam o lugn. min väninna komenterade detta som om det vore något fel.
    jag tog väldigt illa vid mig. så frågan till er är om det är fel att få njuta av max 2 glas vin per kväll???

• Svar på tråden Är det något fel med att man tar sig 2 glas vin varje kväll/eftermiddag?
  • Anonym (nej)

Nej så länge det inte påvärkar nån dåligt, hade du bott i frankrike så hade nästan alla gjort det!

• Anonym (skötsammamma)

ja precis. jag tar ju bara max 2 glas för att slappna av o det påverkar inte familjen på något vis.

• Anonym

Jag tycker inte det är fel att ta två glas vin. Men om det BEHÖVS för att kunna slappna av då bör man nog ändå tänka sig för.....

• Anonym (hur)

Hur mår du om du dricker vatten varannan dag?

• Satiin

Ibland så behöver man slappna av på något annat sätt än med bra musik, tända ljus eller varmt bad.
    Då är vin underbart.
    Två glas anser inte jag är något direkt att vara orolig.
    Vi har ingen aning om hur stressande din dag är.

Som sagt, hade vi bott någon annanstans hade det nog varit helt normal dos per dygn :)

Sålänge varken du eller någon annan skadas av det, eller, skadas av att du INTE får dina två glas vin är det ingen fara i mina ögon iallafall :) 

• Anonym (Systeryster)

Hej

Jo att dricka två glas vin varje dag är ett riskbeetende. I sjukvården och socialvården säger man att om en kvinna dricker mer än 1 flaska bordsvin per vecka har hon ett riskdrickande. Ett annat tecken på riskdrickande är regelbundenheten, varje dag. Ett annat är att du dricker ensam. Ytterligare ett annat är att du dricker när du har ansvar för barn.

Du har därmed 4 olika tecken på att din alkoholkonsumtion troligtvis behöver ses över.

Att riskdricka betyder att du lätt kan utveckla alkoholmissbruk.

• Anonym (hur)
    Satiin skrev 2010-09-14 22:24:29 följande:
    Ibland så behöver man slappna av på något annat sätt än med bra musik, tända ljus eller varmt bad.
    Då är vin underbart.
    Två glas anser inte jag är något direkt att vara orolig.
    Vi har ingen aning om hur stressande din dag är.

Som sagt, hade vi bott någon annanstans hade det nog varit helt normal dos per dygn :)

Sålänge varken du eller någon annan skadas av det, eller, skadas av att du INTE får dina två glas vin är det ingen fara i mina ögon iallafall :) 
    Underbart kanske det är..för en del.
  • Anonym (skötsammamma)

hmm, alltså jag tar hand om mina barn på bästa sätt, men jag är väldigt spänd under dagarna o kan inte ricktigt slappna av, därför unnar jag mig 2 glas vin till eller efter middagen, då kan jag slappna av bättre en stund o känner mig lite gladare oxå o har mer kraft att kanske leka lite extra med barnen innan de går till sängs.

• Satiin

Har aldrig sagt att alla tycker det är underbart, eller vill använda sig av ett eller två glas vin på kvällen.
    och om en flaska vin per vecka skulle vara gränsen för alkoholmissbruk, skulle MÅNGA kvinnor vara där i det här landet. 

Tycker det där är ganska individuellt, skulle absolut inte kalla mig själv missbrukare för det.
    en sak om det är superfylla varje helg och inte kunna vara utan det - men att ta ett till maten och ett på kvällen känner jag är ganska normalt

OM man INTE har ett problem med alkoholen.  

• Primrose

Du kanske skulle kunna variera sättet att slappna av på litet, eftersom det faktiskt kan vara ganska mycket att dricka 14 glas vin i veckan/ 56 glas vin i månaden / 730 glas vin om året. Jag förstår att det kan svårt att få tid för dig själv om du har två barn att ta hand om, men kanske kan du ändå få så pass mycket tid över för dig själv att du t ex skulle kunna meditera en stund, göra några avslappnande yoga-övningar, ta ett bad med still musik och tända ljus? Dessa saker kanske inte är din "grej", men du kan säkert komma på annat som kan vara avslappnande och trevligt.

Själv blir jag berusad av två glas vin, så det skulle absolut inte fungera som avslappnande, på rätt sätt.

Svar på tråden Är det något fel med att man tar sig 2 glas vin varje kväll/eftermiddag?