• camillaoadde

Handla från USA

Hej jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig! Jag har hittat stolsöverdrag som jag funderar på att köpa antingen från en amerikansk sida på nätet eller från ebay. Min fråga är kommer jag behöva betala någon tullavgift? Moms? Jag försöker hitta info på tullverkets hemsida men fattar ingenting. Är det någon som handlat från USA och vad brukar i så fall avgifterna ligga på??

Mvh

• Svar på tråden Handla från USA
  • Kenneth b

Beror på om du har tur eller ej. 25% moms läggs på av tullen OM dom råkar kolla just ditt paket. Jag har säkert köpt 30 grejer från ebay och åkt på moms kanske 5 ggr.

• Stormorsan
    Kenneth b skrev 2010-09-14 23:48:56 följande:
    Beror på om du har tur eller ej. 25% moms läggs på av tullen OM dom råkar kolla just ditt paket. Jag har säkert köpt 30 grejer från ebay och åkt på moms kanske 5 ggr.
    Först läggs tullavgiften på, därefter en administrativ avgift, därefter 25 % moms på hela klabbet (varuvärde + fraktavgift + tullavgift + adm. avgift) om paketet fastnar i tullen.

Procentsatsen på tullavgiften varierar beroende på varans art.
    http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
  • vackrastarflow

Kan också bero på hur mycket du betalt för varan. Under 40 dollar brukar gå igenom Tullen utan problem (om säljaren skrivit Gift på paketet)

• camillaoadde

Men det är från ett företag men det kanske inte spelar någon roll? Vad tror ni stolsöverdrag går under? Kläder eller möbler eller något annat??

• Blå Flygare
    Stormorsan skrev 2010-09-15 09:56:20 följande:
    Först läggs tullavgiften på, därefter en administrativ avgift, därefter 25 % moms på hela klabbet (varuvärde + fraktavgift + tullavgift + adm. avgift) om paketet fastnar i tullen.

Procentsatsen på tullavgiften varierar beroende på varans art.
    www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomspav...
    Men om man gör rätt för sig och betalar direkt då? Hur går man till väga? Är det svenska momsen enbart man betalar och tillkommer några andra avgifter?
  • Stormorsan
    Blå Flygare skrev 2010-09-15 20:36:28 följande:
    Men om man gör rätt för sig och betalar direkt då? Hur går man till väga? Är det svenska momsen enbart man betalar och tillkommer några andra avgifter?
    Det blir precis så som jag skrev. Tullagift olika procent för olika varor beräknat på varuvärdet + fraktkostnad. Därefter en administationsavgift och sist beräknas 25 % moms på hela beloppet (varuvärde+tullavgift+administationsavgift X 25% moms)
  • Kenneth b

Tullavgiften är ofta en spottstyver jämfört med momsen.

• Blå Flygare
    Stormorsan skrev 2010-09-15 21:52:07 följande:
    Det blir precis så som jag skrev. Tullagift olika procent för olika varor beräknat på varuvärdet + fraktkostnad. Därefter en administationsavgift och sist beräknas 25 % moms på hela beloppet (varuvärde+tullavgift+administationsavgift X 25% moms)
    Så det är samma oavsett om man gör sig besväret att betala o göra rätt för sig eller om man chansar och kommer att slippa flera ggr? Sånt är ju bra för moralen Oskyldig
  • Kenneth b

Du kan inte "göra rätt för dig" i förväg, bara beställa o se om du får tullavgift+moms eller ej.

• Stormorsan

Den enda skillnaden är att om du inte "åker fast i tullen" men ändå vill "göra rätt för dig" så får du själv göra en tulldeklaration och slipper postens administrativa avgift på 100 kr + moms = 125 kr

• Stormorsan

Tillägg. Jag mailade en förfrågan till tullverket som svarade nu. Procentsatsen på tullavgiften på tyg varierar från 0-20% beroende på om tyget består av ull, silke, bomull osv..

• paramore

jag köper för det mesta bara superbiligt från typ kina.
    tex nått för 0.99dollar å 5,99dollar i frakt.

klicka hem ett halsband med gratis frakt för 0,99dollar en gång.

Tror ni det är "lättare" för dom här billiga sakerna att gå igenom tullen utan anmärkning?

Har ej behövt betalat tull en endaste gång nämligen.

• HenkanPenkan

Så här skriver tullverket på sin sida:

När du köper varor från ett land utanför EU finns det en del saker att tänka på. Det pris som du ser på en vara är oftast inte det slutliga priset. Nedan följer en beskrivning på vad som är viktigt att tänka på.
    När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.

Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och allt förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via Internet.

Tänk på att vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, till exempel läkemedel.

I Tullverkets Taric-system kan du se vad olika saker kostar i tull och moms från olika länder. Systemet är ganska komplext, men innehåller ju alla varor och alla länder. Se länk för Taric system. Normaltullen för införsel till EU är 12%.

taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi

Tull läggs på både varans pris och frakt. Jag är osäker om det läggs på postens administrativa avgift.

Ett exempel skulle bli:

Varans pris 100:- Frakt 10:- Tull 12% Moms 25%

100+10=110

110 X 1,12 = 123,2

123,2 X1,25 =154

Plus eventuell administrativa avgifter.

Svar på tråden Handla från USA