• Anemia

Inte godkänd på hörseltestet för nyfödd- hur gick det för er sen?

Idag var jag iväg med lillebror och gjorde hörseltestet för nyfödda. Han blev inte godkänd på något av öronen och det känns ju rätt så.. pissigt.

Han är 15 dagar nu , och uskan sa att det kan bero på att han har vax i öronen så vi ska tillbaka om två veckor.

Någon som varit med om liknande? Lite orolig blir jag ju.. vi har ingen hörselnedsättning i familjen eller släkten.

• Svar på tråden Inte godkänd på hörseltestet för nyfödd- hur gick det för er sen?
  • Blå Flygare

Vi fick göra om det, och då var det bra. Eftersom vi märkte direktatt han reageradepå ljud var inte vi eller ssk särskillt oroliga.

• lightfish

Ja då, på min lillfis gick det inte alls bra. Fick komma tillbaka när han var runt 1 månad och då gick det så bra så.

• Anemia

jo jag hoppas ju att det kommer vara bra nästa gång, men med våran familjs ständig otur så vågar jag inte ta ut nåt..

Har inte tänkt på hur en nyfödd hör heller, det är ju inte så att han svara på tilltal.

• Petra123

Ja min son blev tillbakakallad för dom fick inget fullständigt resultat. Dom sa åxå det med vax och fostervatten som kunde störa signalerna. Ett par veckor senare så klarade han testet galant...Så du behöver nog inte vara orolig. Måla inte fan på väggen :)

• Silverkatten06

Min äldste fick godkänt på ena örat, men inte på det andra. Gjorde om testet en tid senare (minns inte hur lång tid) och då var det bra på båda öronen... 

• Blå Flygare
    Anemia skrev 2010-09-14 22:32:28 följande:
    Har inte tänkt på hur en nyfödd hör heller, det är ju inte så att han svara på tilltal.
    Vänder han huvudet efter din röst? Hoppar till eller skriker om det kommer ett oväntat ljud? (Vissa blir inte rädda för några ljud, många spädbarn trivs med livat omkring sig)

Min grabb log och sken upp när jag sa storasysters namn,mn det är nog rätt ovanlig reaktion Jag märkte också att han lugnade sig väldigt när jag sjöng en vaggvisa jag sjungit ofta under graviditeten.
  • ynda
    Anemia skrev 2010-09-14 22:32:28 följande:
    jo jag hoppas ju att det kommer vara bra nästa gång, men med våran familjs ständig otur så vågar jag inte ta ut nåt..

Du märker kanske om han rycker till när du tappar något eller vid något annat plötsligt ljud, alltså att han reagerar på ett eller annat sätt vid starka ljud.
  • NoelochJack

Vi fick göra om två gånger och han blev inte godkänd nån av gångerna. Detta berodde troligen på att han var förkyld båda gångerna. Fick göra en tredje gång då de mätte med hjälpa av elektroder på huvudet och då blev han godkänd.

Noel 071120 och Jack 100312
  • Kazeer

Med yngste sonen gjordes hörseltestet två gånger under de 16 dygn han låg inne på neonatal och det blev inget godkänt resultat någon av gångerna. När han var två månader gammal, var vi på Audiologen på sjukhuset. Där gjorde de testet med elektroder på huvudet och då blev resultatet godkänt. Fast vid det laget hade vi redan slutat oroa oss, eftersom det var tydligt för oss att han hade fungerande hörsel.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Inte godkänd på hörseltestet för nyfödd- hur gick det för er sen?